Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjettinger

Startet av Kjelli, lørdag 24. november 2018, klokken 21:47

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 02. desember 2018, klokken 19:41
Sitat fra: o.b.lix på søndag 02. desember 2018, klokken 16:45
Sitat fra: jkirkebo på søndag 02. desember 2018, klokken 15:04
Har ikke hytte på fjellet du kanskje? ;) Prøv en kjøretur i 30-40cm litt våt ubrøytet nysnø for eksempel, da er kjetting gull verdt :)

Har du ikke nabo med traktor?
De fleste fjellhytteområder har nok stabil brøyting gjennom vinteren.

Vårt område har bare 18 hytter og det er ganske mange kilometer med grusvei inn dit. Det brøytes hver gang det kommer snø, men vi er ikke øverst på prioriteringslista for å si det slik" Så om det har kommet 30-40cm natt til onsdag og jeg skal hjem onsdag morgen har jeg typisk valget mellom å legge på kjetting eller vente til utpå ettermiddagen (og da kanskje komme for sent på jobb). Evt. å dra hjem kvelden før. Siden kjettinger kostet meg drye 3000,-og jeg legger de på på maks 5 minutter er det den greieste løsningen for min del.

Har jeg med meg 2 tonn med henger kan også velbrøytede men bratte bakker være problematiske uten kjetting. For ikke å snakke om i vårløsinga, når bilen faller gjennom den råtne sålen. Da er det på med kjetting og av med anti-spinn slik at bakhjulene klarer å grave unna sålen og få feste under. Da blir dte heller ikke brøytet siden det ødelegger veien. Alternativet er å ikke bruke hytta i et par måneder...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kjelli

Samme her. Har en veldig bratt vei opp til hytta. Brøyting er greit, men ofte er det klink is i bakken. Er bare piggdekk eller kjetting en kommer opp med da, for ikke å snakke om når en skal ned ;) Piggdekk er ikke ett alternativ lenger.


THE

Kjører piggfritt, og har gjort det på alle biler jeg har hatt uansett bakhjulstrekk, forhjulstrekk eller firehjulstrekk. Med Tesla X trenger jeg ikke kjettinger for å komme opp der jeg har brukt kjettinger tidligere, men å komme ned på is/polert snø med bratt bakke ned til kryss med hovedvei er ikke noe moro med piggfritt, og sannsynligvis ikke med pigg heller av og til. Da er det greit å ha kjetting for å slippe å skli ukontrollert ut i veien.

Jeg kunne nok sluppet kjetting de fleste gangene om jeg hadde pigg i stedet for piggfritt, men av de 20000 km jeg kjører på vinterdekk i løpet av sesongen så er det nok bare noen få km der jeg egentlig har behov for pigg, og da vil jeg mye heller legge på kjetting de få gangene. Komforten og stillheten med piggfritt på 19950 km mer enn oppveier nytteverdien som piggdekk gir de resterende 50 km hver vinter. Da skal jeg heller koste på meg 30 minutter i løpet av vinteren med å legge på/ta av kjettinger.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Voll1

Noen som vet om original-kjettingene til Model S med 19" passer til Model X med 19"?
Model Y P   2022-
Model Y LR 2021-
Model 75X  2017-2021
Model 85S  2013-2018

jkirkebo

Sitat fra: Voll1 på mandag 03. desember 2018, klokken 09:56
Noen som vet om original-kjettingene til Model S med 19" passer til Model X med 19"?

Passer ikke. Hjulene er mye større. Det er såvidt kjettingene for Model X 19" vinterhjul passer på 20" sommerhjulene...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

lommelun

Sitat fra: Håvar på søndag 02. desember 2018, klokken 20:46
Sitat fra: lommelun på søndag 02. desember 2018, klokken 18:03
Jkirkebo; etter 15 år i ambulansetjenesten så har jeg en viss ide av hva det betyr å kjøre frem til alle mulige steder til alle døgnets tider....
Vi kjører nå xc70 og Xc90 og kjetting er overhodet ikke et behov...

Når en ser på de piggdekkene utrykningskjøretøy er skodd med kontra hva personbiler har lov til å benytte er det ikke rart det ikke er behov for kjetting på ambulanser...

Edit: manglet en ikke

Dette er feil... Vi kjører på helt standard vinterdekk...

Det er pr def lovlig å pigge opp dekkene etter vegtrafikkloven, men dette gjøres ikke. Det gjorde man i gamle dager når man brukte stålpigger og gummien i dekkene var like harde som stål... Nå er gummien selv i piggdekk myk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA