Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?

Startet av Vannkraft, lørdag 24. november 2018, klokken 20:08

« forrige - neste »

Vannkraft

På nesten samtlige forum om el-biler og på alle plattformer fremstår mange Tesla eiere som aggressive representanter for merke. Nybakte el-bileiere eller wannabes av andre merker enn Tesla overøses av tildels beinharde argumenter mot det merke man har vist interesse for og for Tesla. På Facebook har noen sett seg nødt til å starte et lukket forum for I-Pace for slippe alle Tesla innleggende.


Hvordan er det mulig?

Kan det tenkes at Tesla referral program er så gunstig for Tesla eiere at noen av dere  er villig til å gå lang i promotere eget merke?


Det er kjente Tesla eiere som gjennom programmene til Tesla har "vunnet":
1 Model X
1 Model S
1 Roadster (den nye)
og kanskje en roadster til hvis jeg oppfattet korrekt.

Det blir vanskelig for oss andre å forstå at slike milde gaver fra Tesla ikke påvirker synspunkter og objektivitet.

Jeg er åpen for at jeg tar feil - men for egen del må jeg innrømme at jeg nå på alle innlegg her på Elbilforum.no kikker på signaturen for å se om den inneholder tegn på at dette er en Tesla eier. Gjør den det så får verdien av innlegg en helt annen betydning.





Nasatech

Bjørn Nyland (TeslaBjørn), som har vunnet alle disse bilene, er jo faktisk svært kritisk til Tesla i mange av sine videoer.

Tror nok referral er en heftig gulrot for mange, meg inkludert, men ville aldri anbefalt om jeg ikke var ekstremt fornøyd selv ;)

Espen Hugaas Andersen

#2
Jeg har sett noen Tesla-eiere dra strikken veldig langt for å skaffe seg referrals, men det er veldig sjeldent her på forumet. Det hjalp veldig å få alle referrals i en egen tråd.

Når det gjelder spørsmålet "Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?", så er vel svaret åpenbart nei. Tror ikke noen som eier en bil kan være helt nøytrale i forhold til å anbefale den bilen. Man blir som regel glad i en bil man eier, og det vil påvirke det man sier om bilen, til større eller mindre grad.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

krl

Jeg tror mye av problemet er at det finnes alt for mange teknologikonservative mennesker der ute. Hvis du eksempelvis aldri har prøvd en Tesla, så er det vanskelig å ta posten (hovedinnlegg) seriøst.

Hvis du har prøvd en Tesla, inkl. langtur, og fremdeles ikke ser hva som er unikt, så er det greit nok. Men da setter du antageligvis ikke pris på det følgende.


Du kan sette deg inn i bilen, sette den i drive, og kjøre. Uten noe dill dall. Uten "start-knapp", uten å vri på nøkkel, uten å slå av håndbrekk etc.. Prøv det med en annen bil.

Når du skal lade Tesla-en på langtur, så rygger du inn til en superlader og kobler til. Ingen app-er, brikker etc.. Og praktisk talt aldri kø. Prøv det med en annen bil.


Jeg har forøvrig aldri "solgt" en eneste bil for Tesla med referral-kode. Slike folk finner du stort sett på youtube. Men det er selvsagt smart å benytte en slik kode når du handler bil, i og med at det gir fordeler til både bilkjøper og den som har koden.

Etablerte merker tar også godt vare på gode kunder. Men kanskje ikke akkurat ved bruk av referral-program. Jeg ser ikke noe betenkelig i slikt, så lenge folk er flinke med å rapportere inn dette med tanke på at det skal betales skatt av det som mottas som "gave".

arthur

De færreste, om noen (?), bileiere er nøytrale hva angår mening om eget valg, men på dette forumet er nok enkelte, ikke alle, eiere av en Tesla mere katolske enn paven.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Troald

Sitat fra: arthur på lørdag 24. november 2018, klokken 20:41
De færreste, om noen (?), bileiere er nøytrale hva angår mening om eget valg, men på dette forumet er nok enkelte, ikke alle, eiere av en Tesla mere katolske enn paven.

Jeg synes ikke denne sammenligningen var helt god.

Den katolske kirken/Paven er vel opptatt av  det bestående. Musk og hans «disipler» tenker nytt.

Jeg er ikke Teslaeier, men er fascinert av Musk og hans visjoner og gjennomføringsevne. Han får oss til å se på verdens utfordringer på en ny måte. Tesla er noe mer enn bil og jeg forstår godt dn nesegrusende beundringen enkelte Teslaeiere har, både til bilen og ideene om den.

Er det noen som er mer katolske enn Paven så er det vel de som er frelst på de tyske bilene, ingen navn nevnt.,..
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Vannkraft

Sitat fra: arthur på lørdag 24. november 2018, klokken 20:41
De færreste, om noen (?), bileiere er nøytrale hva angår mening om eget valg, men på dette forumet er nok enkelte, ikke alle, eiere av en Tesla mere katolske enn paven.

At fornøyde eiere av et bilmerke samler seg på sosiale medier og utveksler  positive eller forsåvidt negative erfaringer er helt naturlig. Det som er merkelig er antall Tesla eiere som helt tar over forum for andre merker under en eller anner merkelige fane som det står Tesla på. Det er noe helt annet enn å utveksle erfaringer med likesinnede med interesse for en spesiell bilmodell eller merke.

Jeg har ikke tall på hvor mange tråder på I-Pace forumet som er helt ødelagt av massive mengder med Tesla innlegg. Så sent som idag blir en tråd om lading av I-Pace "hijacked" av noen av dere og sporet fullstendig av. Intensjonen med avsporingen er helt klar - et massiv forsvar av Teslas batteriteknologi fordi jeg tillot meg å hevde at en Tesla blir varm når den kjøres hard.

jkirkebo

#7
Sitat fra: Vannkraft på lørdag 24. november 2018, klokken 20:08
På nesten samtlige forum om el-biler og på alle plattformer fremstår mange Tesla eiere som aggressive representanter for merke. Nybakte el-bileiere eller wannabes av andre merker enn Tesla overøses av tildels beinharde argumenter mot det merke man har vist interesse for og for Tesla. På Facebook har noen sett seg nødt til å starte et lukket forum for I-Pace for slippe alle Tesla innleggende.


Hvordan er det mulig?

Tja, mitt inntrykk er at mange skriver mye feil om Tesla og da er det gjerne noen som kommer med korreksjoner. Ikke så rart det igrunn. Om noen påstår at batteriet i en Tesla går varmt ved hard kjøring og det faktisk er motor som er problemet må man nesten regne med at noen kommer inn med riktig info. Tilsvarende om noen påstår det er flere års leveringstid på Model 3. Jeg antar eiere av I-Pace og etron også vil korrigere feilinfo, men foreløpig er de såpass få at det ikke blir så veldig synlig.

Ang. referral så gir jeg ikke ut koden min til noen. Så for min del er ihvertfall ikke det noen motivasjon.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arthur

Sitat fra: Troald på lørdag 24. november 2018, klokken 20:57
Sitat fra: arthur på lørdag 24. november 2018, klokken 20:41
De færreste, om noen (?), bileiere er nøytrale hva angår mening om eget valg, men på dette forumet er nok enkelte, ikke alle, eiere av en Tesla mere katolske enn paven.
Jeg synes ikke denne sammenligningen var helt god.

I uttrykket så ligger det en "blind" tro eller forherligelse eller kall det hva det vil, men forøvrig har jeg også stor sans for Tesla som konsept og hjernen/e bak, men liten tvil om at det går litt (for) fort i svingene der i gården og at de har slitt litt med både det ene og det andre.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Øyvind.h

#9
Elbilforumet dekker mange merker, og mange av oss leser alt for å lære mest mulig. Her treffer du alt fra helt ferske debattanter til folk som har lest mye, i årevis.

Mitt inntrykk er at de aller fleste Tesla-eierne evner å være både negative og positive.
Det dukker riktignok opp mange antakelser og påstander om Tesla som blir kommentert, men såpass bør man tåle.
Ønsker man ikke å diskutere Tesla bør man kanskje unnlate å trekke inn merket? Eller starte dedikerte Tesla-tråder?
Det hender Etron, IPace etc dukker opp i Tesla-tråder. Opplever ikke den samme lave takhøyden der.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

i05L0

#10
Min erfaring er at Tesla-eiere er langt fremme og på toppen av elbil-hierarkiet. Globalt er jo Elon Musk og Tesla ledende, både på batteriteknologi, ladenettverk, sikkerhet, selvkjøring, software-oppdateringer og innovasjon for øvrig.

Jeg har lært mye av Tesla. Så mye at jeg nå forlater BMW etter mange år, min 60Ah i3 blir min siste før overgangen til en teknisk overlegen Tesla Model 3, kanskje før påske 2019.
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Vannkraft

Med fare for å kaste inn en brannfakkel så minner noen kommentarene fra Tesla eiere meg om det vi i årevis har opplevd innen mobiltelefoner.

Dedikerte Apple phone eiere er så overbeviste om at de har valgt riktig at de ikke ser at Apple er blitt "tatt igjen" teknologisk, og at det finnes mange mobiltelefoner der ute som er bedre og billigere. Googles gratis bildehåndtering i skyene er for meg åpenbart mye bedre enn Apples, men likevel bruker de IOS dedikerte iPhoto - jeg forstår det ikke.

Nå påstår jeg ikke at Tesla er blitt tatt igjen teknologisk fordi det er helt åpenbart at Tesla har et godt forsprang som de andre bilmerkene strever med å ta igjen. Men snart (forhåpentligvis) har de andre lært seg å lage et skikkelig brukergrensesnitt og knekket koden på hurtiglading. Da er vi tilbake til 4 hjul, lydisolering, gode seter, design, status, sikkerhet osv - og folk vil igjen velge bil basert på dette.

Jeg gleder meg




geear

Nøytrale er vel å ta i, men tror ikke Tesla-eiere er mindre nøytrale enn andre med en form for merketilhørighet. Undersøkelsen til Elbilforeningen viste at Tesla-eiere er mest fornøyd med bilene sine. Her er det ingen 30 år gammel merketilhørighet eller annet som kunne forkludre et slikt resultat, og de færreste Tesla-eiere kjøper seg referrals, eller har fått noen referralpremie i det hele tatt. For min del er det vanskelig å konkludere med noe annet enn at det rett og slett oppleves godt å være Tesla-eier, og at de fleste genuint ønsker at andre også skal få oppleve overgangen til Tesla - som har vært den største åpenbaringen jeg har hatt på snart 20 år med lappen. Er det da rart at man forteller dette til andre? Jeg har et dypt ønske om at Tesla skal overleve, ikke fordi at min bil skal holde på verdien, men fordi Tesla gjør verden bedre, og fortjener å overleve.

Jeg var sent ute, egentlig BMW-fantast, men reserverte en Model 3 i 2017, hadde ikke hatt noe forhold til Tesla før det, syns tvert i mot at Model X var mindre pen, men etter å begynne å følge med litt på Model 3, så ble det bestilling av Model X få måneder etterpå i stedet, og salg av X5en vi da hadde. Siden har jeg gledet meg til å kjøre den hver eneste gang, og så langt må jeg si at det er den bilen jeg har vært mest fornøyd med. Så får andre velge å tro på hva de vil, men jeg syns synd på de som går glipp av dette. :-)

JorEl

Hvor nøytral er du da Vannkraft?
Synes alle sine meninger teller, men ikke like mye selvfølgelig ;)
Min El-kjærlighet startet med E-golf, men er blitt videreforedlet med hjelp fra elbilforum. Ventet også på TM3 men har tatt til takke med en lagerbil fra Tesla. En model S75D. Takk for hjelpen Nasatech og dere andre på forumet :+1: Valgte å bruke Nasatech sin referal, siden han hadde laget en side som jeg har kikket på,mange ganger, men aldri brukt. Burde vel heller ha brukt den på min nabo, men han er en slik sleip Teslaeier ;D
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Macobat

#14
<removed>

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA