Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er alle Tesla eiere nøytrale rådgivere?

Startet av Vannkraft, lørdag 24. november 2018, klokken 20:08

« forrige - neste »

xyzzy

#45
Sitat fra: Vannkraft på søndag 25. november 2018, klokken 09:48
Med fare for å kaste inn en brannfakkel så minner noen kommentarene fra Tesla eiere meg om det vi i årevis har opplevd innen mobiltelefoner.

Dedikerte Apple phone eiere er så overbeviste om at de har valgt riktig at de ikke ser at Apple er blitt "tatt igjen" teknologisk, og at det finnes mange mobiltelefoner der ute som er bedre og billigere. Googles gratis bildehåndtering i skyene er for meg åpenbart mye bedre enn Apples, men likevel bruker de IOS dedikerte iPhoto - jeg forstår det ikke.

Sammenligningen din treffer ganske bra: Når det kommer en ny iPhone, kommer det masse Android-fans  for å rakke ned på og klage på Apple. Om det kommer nye Android-telefoner er det stort sett ganske greit i diskusjonsfeltene. Så mener du at Tesla-eiere opptrer som Android-fans og skal kapre alle diskusjoner om andre produkter?

Bil: Alle biler har ulemper. Tesla har en haug, i-Pace har en annen haug, og andre merker har sine.


emurof

#46
Sitat fra: Vannkraft på lørdag 24. november 2018, klokken 20:08På nesten samtlige forum om el-biler og på alle plattformer fremstår mange Tesla eiere som aggressive representanter for merke.

Det er vel som regel som respons når noen kommer med noe negativt oppgulp/FUD/løgn/osv.?

SitatKan det tenkes at Tesla referral program er så gunstig for Tesla eiere at noen av dere  er villig til å gå lang i promotere eget merke?

Hva har en entusiastisk Tesla-eier å tjene på å skrive innlegg uten å samtidig legge ved kode? Han får jo ingen henvisninger uten koden. Dessuten er den beste måten å "rekruttere" folk til Tesla å gi dem en prøvetur. Man oppnår ingen form for personlig vinning av å forsvare Tesla mot angrep generelt.

emurof

#47
Sitat fra: Vannkraft på søndag 25. november 2018, klokken 09:48
Med fare for å kaste inn en brannfakkel så minner noen kommentarene fra Tesla eiere meg om det vi i årevis har opplevd innen mobiltelefoner.

Dedikerte Apple phone eiere er så overbeviste om at de har valgt riktig at de ikke ser at Apple er blitt "tatt igjen" teknologisk, og at det finnes mange mobiltelefoner der ute som er bedre og billigere. Googles gratis bildehåndtering i skyene er for meg åpenbart mye bedre enn Apples, men likevel bruker de IOS dedikerte iPhoto - jeg forstår det ikke.

Nå påstår jeg ikke at Tesla er blitt tatt igjen teknologisk fordi det er helt åpenbart at Tesla har et godt forsprang som de andre bilmerkene strever med å ta igjen. Men snart (forhåpentligvis) har de andre lært seg å lage et skikkelig brukergrensesnitt og knekket koden på hurtiglading. Da er vi tilbake til 4 hjul, lydisolering, gode seter, design, status, sikkerhet osv - og folk vil igjen velge bil basert på dette.

Jeg gleder meg

Du kommer med mye synsing om iPhone. Hvem er du som skal fortelle alle andre hva som er best for dem?

Men Apple er en god sammenligning. De har "skjønt det". De har konsekvent levert gode produkter over mange, mange år. De har ligget i tet, foran andre. Andre har fulgt etter dem. Nå har Apple bygget opp et helt økosystem av produkter og tjenester som fungerer "sømløst". Ting bare fungerer, og de fungerer enhetlig.

Selv sverger jeg til Android, men det er fordi jeg nok er litt mer interessert i teknologi en gjennomsnittspersonen. For en vanlig person som bare vil ha noe som fungerer ville jeg nok anbefalt Apple-produkter. Android er fragmentert og komplisert, med mange produsenter der man både må forholde seg til Google-kontoer, Samsung-kontoer, og hva det måtte være. Jeg mener, hvorfor måtte jeg logge inn på både Samsung og Google på min Samsung-telefon? Hvorfor skulle både Samsung og Google synkronisere dataene mine?

Man har ikke slikt tull på Apple-produkter.

Apple har "skjønt det". Det har også Tesla, men selvsagt i kontekst av transport/bil. Apple gir en egen Apple-opplevelse, og Tesla gir en egen Tesla-opplevelse.

Jeg må le litt av Audis nye reklamekampanje der de snakker om at "vi fant ikke opp elbiler, men nå ...":

https://media.audiusa.com/en-us/releases/269

Store, svulstige reklamer hjelper ikke. Fokuser heller på å levere varene. Ikke en elbil som ser ut som en utdatert fossilbil med knotter og knapper og tull over alt.

emurof

#48
Sitat fra: sfinxern på søndag 25. november 2018, klokken 23:34Det som er synd er at Tesla har så dårlig byggekvalitet.

Har de?

Sitat fra: sfinxern på mandag 26. november 2018, klokken 13:47Men det forandrer ikke det faktum at Tesla sliter med byggekvaliteten. Det er bare å se på noen som har plukket fra hverandre bilen og se hvordan den er bygget, så ser man fort dårlig håndverk.

Hva er dette "faktum" basert på? Hvem er disse som har plukket fra hverandre bilen egentlig?

THE

Hvem kan med hånda på hjerte si at han er nøytral så lenge han har en formening om en sak? Hvis man eier en Tesla er det vel umulig å være 100% nøytral og objektiv? Det samme gjelder for Android vs. Apple.

Jeg prøver så godt jeg kan å holde meg saklig, men kan gi råd og tips bare basert på egne erfaringer og egne bias. Jeg har forøvrig ingen problem med å anbefale Tesla til noen om det virker som Tesla er det beste alternativet. Jeg har heller ingen problem med å anbefale andre elbiler om Tesla er langt over behovet for de som spør om råd. Eller til og med fraråde elbil om det er tydelig at det ikke vil være et godt valg.

På samme måte kunne jeg aldri vurdert å kjøpe iPhone selv, men har anbefalt iPhone til andre som jeg vet er teknologiske analfabeter og aldri vil forstå hvordan de skal bruke en Android-telefon. Til de som er oppegående nok til å se forskjellene på iPhone og Android vil jeg ikke driste meg til å gi råd om valg av telefon da jeg vet at mine meninger er sterkt subjektive.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Og der er enda en grop å gå i når man snakker om slike saker, fakta for noen er ikke fakta for andre. Av alle teknofreakene jeg kjenner, så er det én eneste som bruker Android. Resten har fått nok av feil og bugs som er hardware/produsentbetinget (feil som ikke skjer hos Apple fordi de har kontroll på all hardware) og/eller Google sin mangel på personvern, og har derfor iPhone, så det er svært langt i fra bare teknologiske analfabeter som bruker iPhone. Akkurat som kjøperne av Tesla er i alle sjangere. Man er uansett ikke lenger nøytral i det øyeblikket man faktisk bestiller en i-Pace, e-Tron eller Tesla, men det betyr ikke at man ikke er egnet til å gi råd til andre! De fleste har hatt en gjennomtenkt prosess i forkant, og samme vurderinger kan ligge til grunn for andre også.

Og hva trådstarter selv angår, så er han vel selv langt over snittet her inne på propaganda for "sitt" merke...

https://elbilforum.no/forum/index.php?action=profile;area=showposts;u=30162

emurof

At iPhone nok er bedre for "vanlige folk" betyr naturligvis ikke at man ikke kan like iPhone også hvis man er mer teknologiinteressert. Det kommer bare an på hva man vektlegger.

Amoss

Sitat fra: sfinxern på mandag 26. november 2018, klokken 13:47
Du kan jo spørre deg selv; hvis du måtte velge mellom en brukt eGolf med 200 000km på telleren eller en brukt Tesla Model S med 200 000km på telleren, begge uten noen form for garantier. Og begge bilene tilfredsstiller dine behov i en bil. Hvilke ville du ha valgt?

For å holde merke/model/drivlinje utenom, så ville jeg aldri ha vurdert å kjøpe en Golf-klasse bil med 200k på telleren, men en Model S klasse bil kunne fortsatt blitt vurdert med en slik tellerstand.

Ikke fordi jeg forventer at hver enkelt reparasjon av den store bilen hadde blitt billigere enn på den lille, tvert i mot. Men jeg forventer at det vil være hyppigere reparasjoner på den lille bilen, og at den vil være nærmere End-Of-Life enn den store. End-Of-Life for en bil er normalt når en reparasjonskostnad overstiger eller kommer for nært restverdien av bilen. Restverdien av en Golf-klasse bil med over 200k på telleren tilsier at det skal svært lite reparasjon til før denne blir oversteget. Det er jeg ikke like overbevist om at vil være tilfelle med Model S klasse bilen.

Mener å huske å ha sett Model S til salgs på Finn.no med 200k+ km på telleren, og med en utropspris ikke så alt for langt fra nybilprisen til en Golf. Så kanskje ett mer betimelig spørsmål er om hva man ville valgt mellom en Model S med 200k på telleren eller en splitter ny eGolf med fulle garantier?
Model S 85D

noto

Rar sammenligning. Hva skulle jeg ha Golfen til? Tur på nærbutikken?

sfinxern

Dere henger dere opp i feil saker folkens.

Poenget er at Tesla har dårlig byggekvalitet og QC etter produksjon. Dette kommer tydelig frem fra flere som lever av å skru fra hverandre disse bilene ifbm garanti- og reklamasjonssaker. Jeg vil ikke navngi noen kilder forsi de lever av dette, men poenget er at Tesla har hatt betydelig utfordring med ovennnevnte siden produksjonstart i 2013 og de som jobber med disse bilene ser at samme svakheter er der i dag også, altså ingen produksjonsforbedring på kjente feil gjennom 6år med produksjon.

Det er for meg forbausende. Mye er forbedret i f.eks Model S mtp interiørkvalitet, seter, støy osv osv.. men det konstruksjonstekniske har det ikke vært fremgang på. Og de slipper biler ut porten vel vitende om at dette finnes. Og de lar slike ting hope seg opp på SC i etterkant som koster alle parter unødig med tid og penger.

Hadde Tesla tatt seg bryet med å utbedre dette en gang for alle og innført en bedre QC, så hadde alle vært happy.

Det som er trist er at vi ser dette på Model X også. Selv om denne ikke har like mange år på baken så er det fortsatt status quo. Og hva med Model 3? Tror vi det er noe bedre med den?

Tiden vil vise. Det er ikke lenge før det ruller titusenvis av sistnevne på norske veier heller. En ting er sikkert. De som jobber på Tesla SC blir hvert fall ikke arbeidsledige med det første :).
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

sfinxern

Det hadde jo forøvrig vært artig å visst hvor mange biler som er innom SC ifbm garanti- og reklamasjonssaker av alle som finnes på veiene i Norge.

Og hvor lenge har eierne eid bilene og hvor mange ganger har de vært inne ifbm ovennevnte?
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

o.b.lix

Sitat fra: sfinxern på onsdag 28. november 2018, klokken 14:06
Mye er forbedret i f.eks Model S mtp interiørkvalitet, seter, støy osv osv.. men det konstruksjonstekniske har det ikke vært fremgang på.

Jeg må anta at du ikke vet bedre, selv om du "kjenner mange" i bransjen, for det du sier er jo rett og slett feil!
F.eks. har tesla hatt flere ulike typer bremsebelegg, for å ikke snakke om forskjellig versjoner av driveunit, og jammen har ikke dekksensorer blitt endret, stag blitt forbedret osv.

Enormt med forbedringer over hele fjøla.

Så er ikke Tesla feilfri, men mantra blant "haters"at Tesla er full av feil, og andre, spesielt tyske merker er feilfrie.
Og det stemmer ikke. Ingen bilmerker er feilfrie. Både Audi (spesielt audi kanskje), BMW, Mercedes, Opel, Porsche, Ford og VW har masse biler med feil på de også.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

sfinxern

Oblix, jeg snakker ikke om «bagateller» som bremsebelegg og diverse stag. Jeg snakker om spesielt karrosseri, og teknikker som brukes her. Blant annet en litt snodig limeteknikk. Også fuging / tetting og patenter her. Helt snodig.

Men gidder ikke gå i detalj her - dere får gjøre opp deres egne meninger og erfaringer. Så får vi bare se hva som skjer fremover. Men kunne likevel tenkt meg å fått svaret på statistikken jeg ønsket som nevnt over her. Det kommer for en dag uansett.

Og jeg er ingen hater, kjører selv Tesla. Men når man har sett ting up close, så må det være lov å dra hodet opp fra fanatiker-sanda.

Og det er jo litt artig at Elon selv tweeter og ønsker tilbakemeldinger på forbedringer på bilene. De sitter med mye av svarene selv. Hallo i luken.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

Espen Hugaas Andersen

Hvilken betydning har det at karosseriet er limt på en snodig måte? Kanskje det er noe av årsaken til at Model S/X/3 er noen av de tryggeste bilene som er produsert...
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

GeirHM

TOCN har jo kjørt undersøkelse av erfaringer med reparasjoner og annen kontakt med servicesenterne, men jeg har aldri sett noen resultater fra disse. Det kunne jo gitt en pekepinn.

For slik det er nå  preges jo den kollektive erfaringen av alle de som gjør mye ut av sine erfaringer på sosiale medier. Vi vet jo ikke hvor representative de er.

Ellers er det vel fint for alle her å få nærmere informasjon om konkrete utfordringer når det gjelder det konstruksjonstekniske du mener er kritikkverdig, sfinxern? Det må vel la seg gjøre uten å avsløre kildene, om disse ikke ønsker eksponering?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA