Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dårlig brukergrensesnitt på ladeautomater

Startet av Balaklava, lørdag 24. november 2018, klokken 12:11

« forrige - neste »

Balaklava

AAB er enkle men holderne til pistolene er elendige og for lave, vinklet feil så en må ned i knestående for å få håndtaket til å henge. Ikke uten grunn en ofte ser håndtaket på bakken når en kommer til stasjonen.

Veefil, som jeg kaller for fargeglade kondomautomater, har så mye info i front at en skulle tro det var en romrakett. Det er overhodet ikke åpenbart hvor en skal sveipe brikken for Veefil bryr seg åpenbart ikke om hva som er "standardsymbol" for "sveiping". Men ja.. en av syv "rundinger" med ulike symboler er der du skal sveipe, selv om det ikke peker seg ut på noen måte.

Veldig gode holdere til håndtaka på Veefil, den patenten kan AAB rappe med en gang. De kan også rappe løsningen med stopp av lading som ikke ser ut som atomknappen.

sjokomelk

Sitat fra: Amatøren på lørdag 24. november 2018, klokken 18:47
Plug & Charge kan komme etter hvert.
Autocharge er en del av CCS og har vært i bruk hos Fastned i Nederland i over ett år alt. Da snakker bil og ladestasjon og systemet til ladeoperatøren sammen helt automagisk. Så du behøver bare å plugge inn kabelen og trykke på Start. Ingen brikker eller app eller annet svada. (Bortsett fra aller første gang for å koble sammen bilen til din konto hos operatøren.)
Fungerer på ALLE biler med CCS. Må bare aktiveres hos operatøren.
ABB sine ladere støtter dette allerede og trenger evt. bare en OTA-oppdatering.

Jeg har purret litt i Fortum og Grønn Kontakt om når de skal begynne med dette selv, men dårlig med respons.
Fortum mente at dette ikke fantes enda, men kanskje fra 2019 en gang... : https://www.facebook.com/FortumNorge/posts/1918270911541940
Grønn Kontakt har ikke tatt seg bryet med å svare: https://www.facebook.com/GronnKontakt/posts/1408188219335498
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

automat

Sitat fra: Sutalaus på lørdag 24. november 2018, klokken 19:57
Var innom et kjøpesenter i dag, ny variant. Ingen brikke, ingen skjerm men det stod at jeg måtte starte laderen via webappen ladeinorge.

Gipp på Play og søkte etter "ladeinorge". Kunne den ha byttet navn tro.. lastet ned noe grønn.. norge ettellerannet. Nei de hadde ikke lading der jeg var.

Ut av bilen, lese en gang til. "Webapp", hva faen er nå det? Joda, det er en nettside, tenk det....

Inn på nettsiden og fikk faktisk fyra opp ladinga, ander ikke hvordan jeg betaler. Kosta 10,- pr påbegynte halvtime... eh.. rart. Hvor mye lader jeg.. har ikke peil. Gir f.. handler og klarer også å stoppe ladinga når jeg kommer til bilen selv om det spretter opp noen feilmeldinger osv.

Jaja... Er dette løsning nr 5 jeg har rota meg borti på ei uke som fersk elbileier?

Alle de forskjellige betalingsløsingene anser jeg som et større problem enn brukergrensesnittet på laderne. Særlig der man *må* registrere seg som kunde, og ikke bare kan være kontantkunde.

Hittil har man kommet langt med å være registrert kunde hos to operatører (Fortum og Grønn Kontakt). Nå har BKK ambisjoner utenfor Bergensområdet. Ionity bygger ut for fullt. Circle K (Statoil) vil drifte egne ladere selv igjen. Og altså Lad i Norge og Charge 365 som vel mer er på semihurtig/saktelading? Og skal man over grensa bør man være Clever- og InCarge-kunde. Hvor mange forskjellige betalingsløsninger må man forholde seg til?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Balaklava


[/quote]

Running to fra venstre.
[/quote]

Joda, jeg fant det ut. Det er bare rotete.
---

Som tråden så godt illustrerer, alt er enkelt når en kan det ;-)

jkirkebo

Sitat fra: Sutalaus på lørdag 24. november 2018, klokken 20:44
Joda, jeg fant det ut. Det er bare rotete.

Som tråden så godt illustrerer, alt er enkelt når en kan det ;-)

Tja, jeg synes Veefil er de enkleste å bruke. Sett i kontakten så begynner området ved kortleser å blinke. Vis brikken der, så begynner startknappen å blinke. Trykk på den så starter lading. Ingen menyer der man må velge mellom CCS eller CHAdeMO. Og alt skjer på fronten av ladestasjonen, ikke på venstre side som på Efacec (som er noe dritt når man har ladeporten på høyre side bak).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA