Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Dårlig brukergrensesnitt på ladeautomater

Startet av Balaklava, lørdag 24. november 2018, klokken 12:11

« forrige - neste »

Balaklava

Nå har jeg prøvd litt forskjellige automater, med trykk på "forskjellige". De har i grunnen mye til felles med en del parkeringsautomater, de er lite intuitive og en har ofte klart å gjøre enkle ting til en uforståelig oppgave.

Feks så står en "foran" noen automater for å ta ut ladehåndtaket og sette det i bilen. Når det er gjort må en enten klyve over/under kabler for å komme til å aktivere automaten med brikke, evt gå rundt/bak automaten, eller rundt bilen og bak igjen for å komme til.

Og på mange automater er det slett ikke åpenbart hvor brikken skal holdes, på andre er det tydelig markert.

Stoppfunksjonen ser på enkelte automater ut som en nødknapp så en tror en gjør noe galt om en ønsker å stoppe ladinga før det skjer automatisk.

Noen automater har gode og tydelige instruksjoner, andre har ingenting.

Noen ser ut som kommunistiske industribokser, andre som fargeglade kondomautomater på stereoider.

Noen har en skjerm som forteller hva som foregår, men bare delvis, noen gir mye og detaljert informasjon, noen har kun ett mystisk lys som skifter farger a la en robot fra en tidlig Star Wars film som på mystisk vis forteller kunden hva som skjer.

Og når en skal sette håndtaket tilbake i noen automater så må en på noen ha solid knebøy og føre håndtaket ned og opp i noe gummigreier, slipp for tidlig så ligger håndtaket på bakken, og det gjør det jo ofte, ikke så rart egentlig.

Og det er ikke så rart at en stadig ser folk stå og klø seg i skallen med brikker, apper osv, trykker litt her, inn og ut med kabel. Men det er jaggu ikke brukerne/kundene sine feil.
---
Jeg er brennsikker på at det finnes en egen utdannelse for industridesign eller noe i den dur der folk lager gode brukergrensesnitt på div. greier. Har de som lager disse greiene faktisk prøvd de selv? Og hvor var folkene som vet hvordan man lager gode grensesnitt når disse ble laget, på ferie? En trenger jo ikke å finne opp kruttet på nytt heller, hva med å ta en kikk på en vanlig drivstoffpumpe/bensinstasjon?

Bare det å kunne ha tilgang med bil på begge sider av en ladeautomat ville jo ofte være en god plan.
---
Jada.. vet at Tesla har fått dreisen på dette.



Joltus

Det siste der. At det ofte kun er plass til en bil foran en ladestasjon er fullstendig tullete.

Har jo laget en tråd om dette å fjernstoppe lading slik at en bil ved siden kan overta kabel evt lade via ccs etter at min er stoppet, hvis eg ikke kan komme før om en time.

Men. Hjelper ingenting det hvis det ikke er mulig å stille opp en bil ved siden.

Utenom det klarer kona dette på to av tre aktuelle typer med brikke. Så det er forholdsvis enkelt vil eg si

Balaklava

Ja det er ikke supervanskelig, bare dårlig. Og dårlig er ikke bra.

Troald

Håper på stor utbredelse av elbiler innen EU. Byråkratene i Brussel er flinke på standardisering.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Mr Oizo

Sitat fra: Sutalaus på lørdag 24. november 2018, klokken 12:11
Og det er ikke så rart at en stadig ser folk stå og klø seg i skallen med brikker, apper osv, trykker litt her, inn og ut med kabel. Men det er jaggu ikke brukerne/kundene sine feil.
Her er jeg veldig uenig. Svært mange har ikke satt seg inn i hvordan ting fungerer i hele tatt. Og er lite teknisk anlagt. Ofte ser jeg folk som skal 5 minutter inn på butikken og setter bilen på hurtiglading mens de skal handle. Problemet er at de bruker 2 minutter på å plassere bilen på laderen, og ytterligere 4 minutter på å aktivere laderen med en app på telefonen som de ikke har snøring på hvordan de skal bruke. Dermed, 10-15 minutter okkupert lader for kanskje 6-7 minutter med betalt lading. Svært dårlig utnyttelse av tiden.
Etter å ha prøvd de ulike tilbyderne holder jeg meg til GK. Svært lite nedetid, god rabattordning, fint grensesnitt på ABB laderne, ofte god lokasjon.
Sånn som jeg ser det, mellomrekkeviddebilene (30-40 kwh) ruller nå inn i stort antall på veiene. Mange av disse er helt ferske eiere av EVs og det merkes godt. De invaderer laderne og gjør livet surt for de av oss med kortrekkeviddebiler (ofte <20 kwh netto) ved å skape køer. Ventetid på lading begynner å bli normen heller enn unntaket, og de fleste ser ut til å lade mye mer enn de trenger, eller lade mye mens batteriet er veldig kaldt. Greit nok for tilbyderne, lite strøm og minuttpris betyr jo at kronene rulller.

Balaklava

Sitat fra: Mr Oizo på lørdag 24. november 2018, klokken 14:05
Sitat fra: Sutalaus på lørdag 24. november 2018, klokken 12:11
Og det er ikke så rart at en stadig ser folk stå og klø seg i skallen med brikker, apper osv, trykker litt her, inn og ut med kabel. Men det er jaggu ikke brukerne/kundene sine feil.
Her er jeg veldig uenig. Svært mange har ikke satt seg inn i hvordan ting fungerer i hele tatt.

Og da er jeg uenig med deg igjen. I dag har vi kommet så langt med brukergrensesnitt at det ikke burde være nødvendig å sette seg inn i noe som helst for å stappe inn ladekontakten, få starta opp og betalt. Dette er noe som skal fungere for alle. Hvor ofte trenger folk hjelp med å fylle diesel og bensin? Ikke veldig ofte.

Dette må være så enkelt at det er null terskel for alle og ikke noe en må sette seg inn i i det hele tatt.

jkirkebo

Sitat fra: Sutalaus på lørdag 24. november 2018, klokken 16:37
Og da er jeg uenig med deg igjen. I dag har vi kommet så langt med brukergrensesnitt at det ikke burde være nødvendig å sette seg inn i noe som helst for å stappe inn ladekontakten, få starta opp og betalt. Dette er noe som skal fungere for alle. Hvor ofte trenger folk hjelp med å fylle diesel og bensin? Ikke veldig ofte.

Hmm, kona nektet alltid å fylle diesel på Touranen vår, det ble pent min jobb. Å hurtiglade Leafen har hun derimot ikke noe imot ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Vollis47

Sitat fra: Troald på lørdag 24. november 2018, klokken 13:48
Håper på stor utbredelse av elbiler innen EU. Byråkratene i Brussel er flinke på standardisering.

Har ikke inntrykk av at de er flinke. Virker som de har brukt tiden på standardisering av helt uviktige ting, som fasong og størrelse på agurker og bananer.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

pudderjagar

Dei aller fleste hurtigladarane er ganske enkle å bruke.

Mykje av problemet er at folk ikkje gidder å spandre 1 minutt på å sjå kva som står på hurtigladeren når dei skal bruke ein som dei ikkje har sett før.

For å ta ABB some r den enklaste på markedet når da gjeld brukargrensesnitt:
1. Ta rett kontakt og sett den i bilen.
2. Trykk på start
3. Sveip brikka over kortleseren.

Faktisk så er det mykje meir arbeid og ritualer for å kunne fylle bensin enn å starte Hurtiglading.

Vefeel:
1. Velg rett kontakt
2. Sveip brikka over kortleseren
3. Trykk på start

Kan det bli enklare?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Roy Aasen

Kan bli ennklere.  Se Tesla.

(Eller enda bedre; en gang i en fjern fremtid: helautomatisk induktiv lading.)

OhmPaPa

#10
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. november 2018, klokken 17:34
ABB
1. Ta rett kontakt og sett den i bilen.
2. Trykk på start
3. Sveip brikka over kortleseren.

Vefeel:
1. Velg rett kontakt
2. Sveip brikka over kortleseren
3. Trykk på start

Unnskyld en ladenovise som meg - men er rekkefølgen viktig her siden 1, 2 og 3 er byttet om? I såfall er jo det en god kilde til forvirring og prakk.

Nordlands

Sitat fra: Sutalaus på lørdag 24. november 2018, klokken 12:11
Feks så står en "foran" noen automater for å ta ut ladehåndtaket og sette det i bilen. Når det er gjort må en enten klyve over/under kabler for å komme til å aktivere automaten med brikke, evt gå rundt/bak automaten, eller rundt bilen og bak igjen for å komme til.
Om kabel blir i veien er det kanskje enklere å bruke app, i Norge holder det stort sett med Fortum og Grønn kontakt, som man vel uansett må registrere seg med for å aktivere ladebrikke. For øvrig har jeg også sett de som klør seg i hodet på den selvbetjente bensinstasjonen jeg oftest brukte, hvor det var en felles kortterminal man måtte velge pumpe på - det skal ikke mye til før det som er innarbeidet som automatikk hos folk streiker.

I fremtiden kan vi imidlertid se frem til ISO 15118 plug&charge som vil fungere som Tesla superladere, jeg tror Ionity sine ladere er forberedt for det og flere nye elbiler skal støtte det. Nye hurtigladestasjoner har også lengre kabler og gjerne lader ved siden av plassen.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Amatøren

Plug & Charge kan komme etter hvert.

Er i nye CCS standarden.

Ikke skyld på bare laderne! Det må også støttes av bilene.

Sies det skal komme i e-tron, men kommer det fra start (i de første)?

Hvis ikke, blir det spennende om de kan oppgraderes.

Vel tilbake til tema: Ikke umulig, men med gamle biler må man starte lading på gamle måten.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Balaklava

Var innom et kjøpesenter i dag, ny variant. Ingen brikke, ingen skjerm men det stod at jeg måtte starte laderen via webappen ladeinorge.

Gipp på Play og søkte etter "ladeinorge". Kunne den ha byttet navn tro.. lastet ned noe grønn.. norge ettellerannet. Nei de hadde ikke lading der jeg var.

Ut av bilen, lese en gang til. "Webapp", hva faen er nå det? Joda, det er en nettside, tenk det....

Inn på nettsiden og fikk faktisk fyra opp ladinga, ander ikke hvordan jeg betaler. Kosta 10,- pr påbegynte halvtime... eh.. rart. Hvor mye lader jeg.. har ikke peil. Gir f.. handler og klarer også å stoppe ladinga når jeg kommer til bilen selv om det spretter opp noen feilmeldinger osv.

Jaja... Er dette løsning nr 5 jeg har rota meg borti på ei uke som fersk elbileier?

Balaklava

Sitat fra: OhmPaPa på lørdag 24. november 2018, klokken 18:21
Sitat fra: pudderjagar på lørdag 24. november 2018, klokken 17:34

Vefeel:
1. Velg rett kontakt
2. Sveip brikka over kortleseren
3. Trykk på start

Unnskyld en ladenovise som meg - men er rekkefølgen viktig her siden 2 og 3 er byttet om? I såfall er jo det en god kilde til forvirring og prakk.

Og hvor er kortleseren?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA