Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Opplegg for lading av Tesla X + Gammel Nissan Leaf

Startet av Svirre, fredag 16. november 2018, klokken 11:05

« forrige - neste »

Svirre

Vi får nå snart en Tesla X og har allerede en Nissan Leaf (2013 mod).
Nå er jeg heldig og har fått Tesla vegglader som er på vei i posten og skal ha installatør på besøk her (nabo) i løpet av uken for å sette opp denne samt gjøre en del andre småting.

Hva er de rette spørsmålene jeg skal stille installatør?

Har en 50kvm betong-garasje som begge bilene står parkert utenfor, en av oppgavene til installatør er å legge opp strøm til garasjen fra huset så flott med innspill om hvordan dette bør gjøres.
Flere kurser ut til garasje fra sikring-skap eller en svær kurs ut som så fordeles mellom lading og forbruk i garasje? (garasje brukes som verksted for motorsykler men ingen 3-fas utstyr)

Anbefaling til lader for Leaf som også kan brukes videre om vi bytter ut Leaf på sikt?

Lader i dag i en annen stikkontakt med lader som Følger med Leaf, har fungert i 60 000km men vil legge opp bedre opplegg foran garasje der vi parkerer.

Svirre

Har hatt elektriker på befaring og vi ble enige om at en kurs ut til fordelingsskap i garasje er veien å gå.
Jeg tenker å ha to tesla-ladere montert nå, en med 2.5m kabel og en med 7.5m kabel.
Den med 2.5m kabel står nærmest der Tesla kommer til å stå, den med 7.5m kabel vil gå til "gammel leaf".
Eldre Leaf har type 1 plugg men så et eller annet sted at man kan bruke adapter mellom Tesla ladestasjon og Leaf, stemmer dette og er det noen som har en link til en slik?


Svirre

Fant denne jeg også nå, takk for hjelpen.
Det var opptil flere tråder på samme tema jeg ikke hadde fått med meg ser jeg.

Da blir det 2x Tesla ladere og en adapter for en liten periode til vi bytter ut den eldre Leaf`en også og får bil med Type 2 lader isteden. (mest sannsynlig ny Leaf)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA