Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Slutt på Buddy-produksjon ?

Startet av RoadRunner, fredag 28. oktober 2011, klokken 11:20

« forrige - neste »

RoadRunner

Trondheim
Kia e-Niro Feb-2020
MetroBuddy 2010 + 2010
Tesla Model S Aug-2013 https://elbilforum.no/index.php?topic=8666.315
Buddy 2009 - "Vesla B13"
Buddy Des-2008. Pensjonist "RoadRunner". http://www.evalbum.com/2364 
Think 2sZebra Mai-Aug 2011 https://elbilforum.no/index.php?topic=3964.msg34349#msg34349
Kewet5 - juniors! Nå pensjonist. https://elbilforum.no/index.php?topic=2885.0

hkaspenberg

I "gamle dager" når Petter Skram ledet firmaet sa han alltid at "... man må lykkes i det små før man kan bli stor". Tror at de har forsøkt å bli for store for fort de siste par-tre-fire årene. Synd egentlig, for produktet er helt utmerket for den bruken det er laget for.

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Xtian

Synd, men ikke uventet.  Hvem skal skifte batteri på Buddyen min nå?  Den har gått 21250k på første batteripakke, og jeg regner med at det tvinger seg frem snart. 

Godt mulig det er nødvendig å lykkes i det små før man kan bli stor, men det er neppe tilstrekkelig.  Tror ikke de hadde noe annet valg enn å få volumet opp og prisen ned for å bli konkurransedyktige; det klarte de desverre ikke.

Christian 8-)

jkirkebo

Sitat fra: Xtian på fredag 28. oktober 2011, klokken 13:05
Godt mulig det er nødvendig å lykkes i det små før man kan bli stor, men det er neppe tilstrekkelig.  Tror ikke de hadde noe annet valg enn å få volumet opp og prisen ned for å bli konkurransedyktige; det klarte de desverre ikke.

Det virker som Tesla-måten er den eneste brukbare for å starte opp en ny bilprodusent. Dvs. starte med high-end markedet og jobbe seg nedover. Varemerkebygging og alt det der...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sveander

#4
Sitat fra: Xtian på fredag 28. oktober 2011, klokken 13:05
 Hvem skal skifte batteri på Buddyen min nå?  Den har gått 21250k på første batteripakke, og jeg regner med at det tvinger seg frem snart.  

Christian 8-)

Jeg regner med at vi som har Buddy uansett kan få service på batteri ett eller annet sted. De har vel uansett et garantiansvar som det vel ikke er bare å løpe fra ?
Og så er det vel mer penger i service enn produksjon.
Batterien vil nok bli svakere i vinter når du har kjørt 21250. Men det er jo avhengig av om du trenger å kjøre over 4 mil, og om du bruker Buddyen når det er virkelig kaldt (feks under minus 10)

Veldig synd for oss som greier oss med en bil til og fra jobb og handling på nærmeste senter.
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Xtian

Sitat fra: sveander på fredag 28. oktober 2011, klokken 13:41
[...]De har vel uansett et garantiansvar som det vel ikke er bare å løpe fra ?
Der ingen penger er, har selv keiseren tapt sin rett.

Sitat
Batterien vil nok bli svakere i vinter når du har kjørt 21250. Men det er jo avhengig av om du trenger å kjøre over 4 mil,
25.5km hjem, men må endel oppover på slutten (havnivå opp til Mortensrud).

Christian 8-)

Lars C. Krogenæs

#6
Så var Pure Mobility konkurs...
http://www.elbil.no/mennesker/509-elbilprodusenten-pure-mobility-begjaerer-oppbud

Trist og vemodig dag for elbilmiljøet i Norge  :(

Nå har all norsk elbil-produksjon blitt lagt ned. De som preget elbil-miljøet i Norge på 2000-tallet: Think, Elbil Norge og Enviro Elbilsalg er alle historie.

28. oktober kan dermed bli et symbol på overgangen fra Norsk små-skala til storproduksjon. Renault har hatt nedtelling til denne dagen på sine elbil-nettsider i snart 2 år nå, uten at vi har forstått symbolikken i dette. Renault lanserer sine elbiler i resten av Europa i dag.

Takk til Kollega Bil / Elbil Norge / Pure Mobility for følget!

Lars C. Krogenæs
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Lunde

Du glemte i farten TATA eventyret i Porsgrunnstraktene   :'(
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

mohpet

Sitat fra: sveander på fredag 28. oktober 2011, klokken 13:41
Sitat fra: Xtian på fredag 28. oktober 2011, klokken 13:05
  Hvem skal skifte batteri på Buddyen min nå?  Den har gått 21250k på første batteripakke, og jeg regner med at det tvinger seg frem snart. 

Christian 8-)
De har vel uansett et garantiansvar som det vel ikke er bare å løpe fra ?
Har man kjøpt bilen rett fra produsent så sitter man vel der...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
2011 Think 4-seter med Lithium (ex Zebra), ESP, a/c og PTC varme
E-twow Booster 2S sparkesykkel
ex 2003 Kewet 5
ex 2020 Vespa Elettrica L3 (70 km/t)
ex Go Motorboard sparkesykkel
Asker

Lunde

Bilen er vel en av de minst kompliserte på markedet så hjelp får du garantert når "resursene" får samlet seg .

Trist er det uansett  :-[
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

HHF

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Carl Anton Stenling

Buddyfolkene skal ha honnør for å ha satset og levert mens andre bilprodusenter var i tenkeboksen eller tøvet rundt med hydrogenøkonomien. Jeg har gode minner fra min 1998-modell Kewet CitiJet 5 (Buddy forgjengeren) som fremdeles observeres kjørende i Oslo. En snerten bil i byen ...

Sannsynligvis vil vedlikehold gå rimelig greit for Buddy-eierne siden bilen i stor grad er bygget opp av standarddeler. Imidlertid burde vel eierne vurdere å melde inn gruppekrav til konkursboet lignende det som ble gjort i Vectrix-konkursen dersom norsk lovgivning åpner for det. Kanskje man kan klare å få frigitt intellektuelle rettigheter som reparasjonshåndbok og kildekode til car controlleren?

Får håpe at ikke en russisk investor kjøper konkursboet for å rote det til :-)

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

TorAtle

På en side trist, men det er også en indikasjon på at elbiler har tatt steget fra lekegrinda til volumproduksjon. Jeg antar de fleste setter pris på det. Det lå hele tiden i kortene at våre biler måtte kaste inn håndkledet når de store bilprodusentene begynte å levere. Med vårt kostnadsnivå kan vi ikke produsere biler, det må skje i lavkostland.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Radiobil1

Kondolerer til Buddygjengen!

Samme dag som en kjempe som Renault entrer scenen forlater en sjarmerende mygg den samme scenen.

commiesoft

Tragisk, og jeg er ikke enig i at dette var noe som måtte komme pga fossilbilprodusentene.

Buddy og alle andre lik dem selger i et annet marked enn de 'store' , som produserer biler som er svært miljøfiendtlige.

Jeg var nær på å kjøpe en buddy nå i år, men de svarte aldri på mailen min om nermeste forhandler, så det ble en Think istedet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA