Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2 ladestasjoner eller 1 ladestasjon m/lastbalansering?

Startet av zimba07, torsdag 22. november 2018, klokken 22:50

« forrige - neste »

zimba07

Hei,

får elektriker på besøk i morgen og leser meg opp litt.

Scenario:
- Frittstående dobbeltgarasje
- Bil 1: Tesla Model S (type 2, venstre side bak på bilen)
- Bil 2: Outlander Phev (type 1, høyre side bak på bilen)

I dag kjører vi naturligvis inn i garasjen og parkerer Tesla Model S på venstre side og Phev på høyre side grunnet plassering. Funker bra og er praktisk med stikk på hver side.

Men; jeg skal gå over til fastmonterte ladestasjoner og vurderer da to alternativer:

1) En ladestasjon med lastbalansering, i så fall må den kanskje monteres på bakveggen i garasjen i midten, og krever laaaaaange (og dyre) type 2/1 kabler til hver sin bil

2) To separate ladestasjoner plassert på hver sin sidevegg

Noen som har erfaringer? Lange type 2 kabler er dyre og det er kanskje like greit med 2 separate ladestasjoner som går til hver sin dedikerte kurs. Hastighet er ikke superviktig, like viktig å kunne lade 2 biler samtidig. I dag har jeg satt opp ladeprogram som gjør at tesla lader på natten og Phev lader på dag/kveld frem til midnatt.

Fordelen med 1 ladestasjon vil vel være 1 kurs og 1 B-vern i sikringsskapet + høyere speed når kun en bil lader.
---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

elektrolux

#1
Hva med 2 lastballanserende Zappi med fast kabel. Rimeligere enn en dobbelt ladestasjon.

Kjører dobbel bumpersticker rabatt på varene våre i morgen for ekstra gode priser:

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/bumpersticker-rabatt?tm=annet-utstyr

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: zimba07 på torsdag 22. november 2018, klokken 22:50
Hei,

får elektriker på besøk i morgen og leser meg opp litt.

Scenario:
- Frittstående dobbeltgarasje
- Bil 1: Tesla Model S (type 2, venstre side bak på bilen)
- Bil 2: Outlander Phev (type 1, høyre side bak på bilen)

I dag kjører vi naturligvis inn i garasjen og parkerer Tesla Model S på venstre side og Phev på høyre side grunnet plassering. Funker bra og er praktisk med stikk på hver side.

Men; jeg skal gå over til fastmonterte ladestasjoner og vurderer da to alternativer:

1) En ladestasjon med lastbalansering, i så fall må den kanskje monteres på bakveggen i garasjen i midten, og krever laaaaaange (og dyre) type 2/1 kabler til hver sin bil

2) To separate ladestasjoner plassert på hver sin sidevegg

Noen som har erfaringer? Lange type 2 kabler er dyre og det er kanskje like greit med 2 separate ladestasjoner som går til hver sin dedikerte kurs. Hastighet er ikke superviktig, like viktig å kunne lade 2 biler samtidig. I dag har jeg satt opp ladeprogram som gjør at tesla lader på natten og Phev lader på dag/kveld frem til midnatt.

Fordelen med 1 ladestasjon vil vel være 1 kurs og 1 B-vern i sikringsskapet + høyere speed når kun en bil lader.

Du kan evt. bruke to stk. EcoLite. De har integrert B-vern (oppfyller kravet om separat jordfeilvern pr. ladestasjon) og integrert lastdeling. De kobles da på samme kurs + en tynn signalkabel mellom de. EcoLite har type 2 uttak så du slipper å bruke elektriker for å bytte fastmonterte kabler når du engang bytter Outlanderen i noe nytt som høyst sannsynlig har type 2 inntak.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

I sikringsskapet installeres da kun en ren automatsikring, ikke noe jordfeilvern. Dobbeltisolert kabel ut til ladestasjonene (typisk PFXP), splittes i en koblingsboks.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Counterpointer


zimba07

Her kom det jo kjapt 3 produkter på banen, kjempefint at dete er noenlunde nøytrale i innleggene og det kommer tydelig frem at dere driver nettsider som selger disse produktene.

2 bokser på samme kurs, med lastbalansering mellom de to høres jo ganske perfekt ut.

Litt fordeler og ulemper med alle alternativer

Zappi;
+for litt flere funksjoner og trådløs kobling mellom boksene.
- for fast kabel

Eco-lite:
+ for type2 kontakt i boksen
+ for presis beskrivelse
- for kablet signal mellom de to boksene

Easee:
+ for å støtte firmaet bak denne fantastiske nettsiden jeg har lest så mye på i årene jeg hadde min første tesla
+ for app
+ fint design
+ norsk produsert
- kan ikke leveres før 2019

Sleng dere gjerne på om det er noe som skal fremheves. Jeg tror min elektriker vil foreslå en dobbelsalto stasjon plassert i midten på bakveggen, så dette var nyttige produkt tips.
---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

cra

En detalj som ikke ser ut til å være nevnt er å begynne rygge inn i garasjen. Det krever at bilene da bytter side, og det kan selvsagt være grunner til at det ikkee rønskelig, men da trenger du ikke så lange Type2-kabler.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Vollis47

Doble ladebokser er vel dyrere enn to enkle. Er også mer fleksibelt. Om den doble blir defekt har du ingen lading. Men går den ene enkle i stykker, har du fremdeles en som funker inntil den defekte er reparert.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Counterpointer

Sitat fra: Vollis47 på fredag 23. november 2018, klokken 23:52
Doble ladebokser er vel dyrere enn to enkle. Er også mer fleksibelt. Om den doble blir defekt har du ingen lading. Men går den ene enkle i stykker, har du fremdeles en som funker inntil den defekte er reparert.
Finnes også flere bokser som i tillegg lett kan flyttes med løse bakplater som kan monteres flere steder. Du kan da f.eks ha boks hjemme som du tar med på hytta og bare setter på den oppsatte bakplata.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA