Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trygg ladepraksis hjemme?

Startet av bkv, mandag 12. november 2018, klokken 08:02

« forrige - neste »

bkv

Hei

Jeg leste denne artikkelen om lading og ble litt bekymret. Jeg postet linken også i et annet forum, men for ikke å ta diskusjonen for langt off topic der, spør jeg her.
https://www.dinside.no/motor/60-prosent-lader-ulovlig---advarer-mot-livsfarlige-situasjoner/70434296#_ga=2.46020642.763411555.1541916042-962632443.1437397703

Jeg lader altså fra en schuko på garasjeveggen. Huset er fra 2001. Det går en egen kurs til garasjen med 16 amp sikring. Jeg tror imiev trekker 13-14 ampere. Om vinteren er det litt varme på i garsjeloftet. Jeg sjekker støpselet på ladekabelen iblant og har aldri merket noe varme.

Bør jeg gjøre noen forandringer for å være trygg? Og hvilke?






Mitsubishi i-Miev 2017

Lars C. Krogenæs

Varmeovn og lading av bil på 13A er dårlig kombo.

Hvis garasjen er frittstående er det lov å sette opp en ladestasjon på eksisterende kurs. Hvis denne settes til 10A, har du egentlig alt på stell. Håper ikke ovnen på garasjeloftet bruker mye strøm, for du er i grenseland her...

Vurder også en egen kurs noe som er et mye bedre alternativ.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

bkv

Jeg tok feil. Det trekkes kun 10 ampere til bilen. Fant ikke ut forbruket til varmeovnen, men det er ikke mye
Mitsubishi i-Miev 2017

Robert Sund

Varmgang på grunn av dårlig kontakt er noe som er verd å være obs på, og du har sjekket temperatur ved støpselet. Det er bra. Folk bør også være obs på at det ikke skal henge for mye vekt fra støpselet da det kan gi dårligere kontakt så kladden bør ikke henge uavlastet da det kan gjøre fjærene som klemmer rundt pinnene slakkere.

Det kan også være dårlig kontakt inn til stikkkontakten, men det vil du nok merket når du sjekket om støpselet ble varmt. (Det er kontinuerlig metall fra denne koblingen og til støpselet og det er ikke langt).

Slik stikkkontakter bruker å bli koblet opp i serie blir ledningen kuttet og koblet til på hver side av stikkkontakten. Det gjør at med en eventuell stikkkontakt i serie før den du lader fra er det faktisk tre tilkoblinger det kan være dårlig kontakt i. Disse må også sjekkes for evt. varmgang.

Utstyr (som timere, målere osv.) som kobles mellom laderens støpsel og stikkontakten må også tåle den varige belastningen. De gir også ytterligere kontaktpunkter som strømmen må gå gjennom.

Det samme med skjøteledninger. De må tåle belastningen, være uten skader inni som lager problemer. Og må ikke være viklet opp slik at de ikke får kjøling slik som på en trommel.


Det er de fleste plassene der det kan bli varmgang, og det meste av dette er vanlig sunn fornuft.

Jeg tror det som er lettest å overse er stikkontakter i serie, og det bidrar kanskje til at regelverket vil ha elbillading på dedikerte kurser. Mest mulig direkte kobling.


Spesielt første gang det lades en plass er det greit å være obs. Og deretter sjekke ofte nok de punktene som kan lage problemer. (Slik som for all tilsvarende bruk; terrassevarmere, utegriller, badestamper, osv.)


I forhold til bruken er risikoen lav. Men det er nok grunn til å være ekstra nøye i overgangsperioden, da det er mange kontakter som får høy varig belastning for første gang


Angående 10 A, det er ikke sikringen som avgjør hvor mye strøm som trekkes, og det vil derfor ikke ha noe å si for varmgangen, kun strømmen som faktisk trekkes. Så en 16 A sikret kurs er like sikker som en 10 A sikret kurs, så lenge du ikke trekker mer enn 10 A. Regelverket om 10 A sikring gir beskyttelse mot for høyt varig trekk på anlegg som er underdimensjonert, og samme begrensing for alle andre. Varmeutviklingen er halvparten ved 10 A (reelt strømtrekk, ikke sikringsstørrelse)



Det er verd å være obs, uten å la seg skremme opp av klikkhoreri i massemedia.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA