Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladetid nå på flexilader

Startet av GreenEyez, torsdag 22. november 2018, klokken 18:27

« forrige - neste »

GreenEyez

Jeg satte bilen på lading i stad i -3 C. Var 33 % igjen på batteriet og den viste at den skulle bruke 3:20 t på ladinga. Laderen er en 22kW-lader. Med en gang jeg satte den på lading, begynte en vifte under bagasjerommet å dure. Hørtes nesten ut som et fly.

Før det ble kjølig i oktober, brukte den 2:20 t på å lade fra nesten tomt batteri.

Og i dag hadde den nettopp blitt kjørt 2 mil før jeg satte den på ladinga, men stått i garasje i ca. 15-30 min.

Er det virkelig slik at ladetiden blir nærmest fordoblet på 22 kW når temperaturen er såvidt under 0?

Jeg har vært på en København-tur med bilen i sommer, men dersom ladetidene blir det dobbelte når det er kjølig så....så vet jeg ikke asså.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

hsa77

Det er batteritemperaturen som avgjør hvor raskt du får ladet. Dersom du forvarmer bilen før avreise og setter bilen på lading med en gang du stopper etter å ha kjørt en stund skal det være svært kaldt før lading går saktere. Å kjøre to mil er ikke nok til å få optimal temperatur på batteriet dersom du startet turen med kald bil.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

pudderjagar

Eg ser stor forskjell på 22kwh og 41kwh batteriet etter at eg bytta batteri i min bil. Med 22kwh batteriet så var da nok å kjøre 40 til 60 km og få full fart på ladinga (43kw) sjøl om utetemp var -10 og batteriet nesten da same.

På da nye batteriet er dette snudd på hode. Her må eg kjøre 180km for å få full effekt (43kw) når da er -10 ute og i batteriet. Tydelegvis så er kjemien i batteriet så kraftig endra.

Skal du ha 22kw så må du minst kjøre 100km ved -10 grader.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

bjaolsen

@pudderjagar

Lavere oppvarming av batteriet tyder vel også på bedre effektivitet i batteriet (mindre tap).
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

pudderjagar

Tanken har slått meg at da kan være ein samenheng her. Etter at eg bytta batteri så har eg auka kjkøredistangsen med 130% men kwh har auka med 96%. Batteri er ingen magi så ein plass kjem da ifrå.

Da gamle batteriet måtte opp på 30 grader for å levere like mange kwh som bilen brukte lest ut frå wattmeteret i bilen. Da nye batteriet har eg ikkje fått testa ut enno.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

GreenEyez

Sitat fra: pudderjagar på mandag 26. november 2018, klokken 17:14


Da gamle batteriet måtte opp på 30 grader for å levere like mange kwh som bilen brukte lest ut frå wattmeteret i bilen. Da nye batteriet har eg ikkje fått testa ut enno.

Hvordan så du batteritemperaturen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

pudderjagar

OBDII dongle med bluetooth og appen CanZe for android.

Dongle får du på Clas Ohlson eller Teknikmagasinet til ca 300kr
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

minibiti

Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

GreenEyez

Har lest på de andre delforumene om at biler beregnet for Norge har batterivarming, batterikjøling og varmepumpe. Har Zoene min/våre batterikjøling og batterivarming? Lurer på hvor mye lenger ladetiden hadde vært dersom nei.


Sent from my iPhone using Tapatalk
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

pudderjagar

Zoe 40 har både batterivarmer og kjøling. Dei eldre modellane har bare batterikjøling.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

minibiti

@pudderjagar:
Can you explain a bit how the battery warming works on the R90/110?
When does it kick in? During charging? During pre-conditioning?
How quick does it warm if, say, one starts charging with 22 kW with a cold battery?

For the R240, if you set the car to be warm via the comfort timer (not via the button on the key) while plugged in to the home charger, it does give you a battery pack at a warmer temperature at departure time.
I remember doing that last winter. It was quite cold outside, like -10C and if I recall correctly the battery pack was around 10C when I left.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

pudderjagar

41kwh batteriet som sitter i 90 og 110 modellen har et varmeteppe mellom cellene. Dette teppet blir aktivert når ein programerer timeren på skjermen i bilen og den er kobblet til laderen. Bilen kalkulerer selv når den må starte for å få batteriet varmt til den tiden du har satt. Bilen prøver å nå ca 15 grader.

210 og 240 har 22kwh batteri (22 og 23,5 batteriet er samme batteri) har ikke varmeteppe og dermed ikke aktiv oppvarming av batteriet men en liten frostsikring. Denne slår ikke inn før opp mot -20 grader.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

minibiti

Sitat fra: pudderjagar på torsdag 29. november 2018, klokken 22:41
210 og 240 har 22kwh batteri (22 og 23,5 batteriet er samme batteri) har ikke varmeteppe og dermed ikke aktiv oppvarming av batteriet men en liten frostsikring. Denne slår ikke inn før opp mot -20 grader.

Maybe I remember wrongly but my experience was that if you program the R240 via the comfort timer, it would also warm the battery pack (at least a bit). But if you you do it via the pre-conditioning (from the app or the key), it would not.

And I just don't manage to find some good doc about this for the different battery packs :(

In any case, I start to have the feeling that we are abusing this thread with this :)
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

bjaolsen

That is correct, but the "pre-soak" uses the heat-pump for heating the battery. Also there is a rumour that it only heats the battery if there is more than two hours until the set time.
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

GreenEyez

Ligger noe i det dere sier om at man må ha kjørt et godt stykke for å ha en optimal ladetemperatur på batteriet. Kom fra svenskehandel istad, bilen sto ca 20 min ute i -8 grader, for deretter å bli satt på en 22 kW lader. Med 11 % igjen på batteriet tilsvarende 21 km rekkevidde, skulle den i -8 grader bruke 2:25 t på å lade helt opp. Det er akkurat det samme, om ikke 5 minutter mer enn det den gjorde på sommeren også.

Hmmm...kanskje det da er duket for en ny København-tur med Zoe....  8)
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA