Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nå skal alle taxiene i Oslo bli grønne

Startet av Amatøren, torsdag 22. november 2018, klokken 17:16

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 25. november 2018, klokken 09:13
Sitat fra: arthur på søndag 25. november 2018, klokken 07:59
Kan ikke eierne av disse eltaxiene gjøre som oss andre; lade hjemme mens vi sover?

Mao betale drivstoffet av egen lomme... Videre kjører vel en taxi for 10 ganger en personbil i året ?

Det kan da ikke være så vanskelig å ordne slik at man kan utgiftsføre den utgiften?

Døgnkontinuerlig drift: Vil tro at det er noen relativt "slakke" perioder hvor ladestasjonene har ledig kapasitet og uten ventetid.

Voldsomt til problematisering her på morgenen?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Tom Stabell

No problem :)

Sjekk no.levc.com
Denne har geofence for garantert utslippsfri innenfor byer og tettsteder.

Karosseridelene er til og med produsert i Norge av Hydro.

Amatøren

Sitat fra: arthur på søndag 25. november 2018, klokken 09:28Døgnkontinuerlig drift: Vil tro at det er noen relativt "slakke" perioder hvor ladestasjonene har ledig kapasitet og uten ventetid.

Voldsomt til problematisering her på morgenen?

@ arthur: :+1:

I tillegg ved hurtiglading på natten så er vel belastningen mindre på strømnettet generelt.

Kanskje en "gulrot" med litt lavere pris mellom 01:00 og 05:00.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Burger

Nå husker jeg ikke arbeidsmiljøloven 100%, men de må jo ha 30 minutters pause om de jobber over ett vist timeantall.

Mye kan jo gjøres med litt 11/22kw ladere og hjelp til køsystem. Å rykke fram på taxiholdeplassen og bytte lader er ikke særlig sjåførvennlig.

Skulle gjerne sett statistikk på hvor mye en taxi faktisk står i ro ila en arbeidsdag.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Vollis47

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 25. november 2018, klokken 09:13
Sitat fra: arthur på søndag 25. november 2018, klokken 07:59
Kan ikke eierne av disse eltaxiene gjøre som oss andre; lade hjemme mens vi sover?

Mao betale drivstoffet av egen lomme... Videre kjører vel en taxi for 10 ganger en personbil i året ?

Taxiene kjører ikke så mye. Gjennomsnittet er ca 55 000 km per år, hvilket er ca 150 km per dag.

Noen få taxier går nesten helkontinuerlig. De vil likevel klare seg godt med to-tre stopp på en hurtiglader per døgn.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Elbil fundamentalist

Det største problemet er vel kjøpsincentiveve for Taxier ikke er profitable på elbiler, fordi dette ikke er en eklusiv driosjefordel slik det er med fossildrosjer. Etter 3 år kan de selge de avgiftsfrie bilene ut i markedet med fortjeneste.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Vollis47

Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 25. november 2018, klokken 15:01
Det største problemet er vel kjøpsincentiveve for Taxier ikke er profitable på elbiler, fordi dette ikke er en eklusiv driosjefordel slik det er med fossildrosjer. Etter 3 år kan de selge de avgiftsfrie bilene ut i markedet med fortjeneste.

Det betyr vel bare at dagens gunstige ordninger for taxi-eierne er modne for revurdering. Ellers får vi nok ikke flertallet av drosjene over på elbil.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

ruslebiff

Sitat fra: Vollis47 på søndag 25. november 2018, klokken 16:52
Sitat fra: Elbil fundamentalist på søndag 25. november 2018, klokken 15:01
Det største problemet er vel kjøpsincentiveve for Taxier ikke er profitable på elbiler, fordi dette ikke er en eklusiv driosjefordel slik det er med fossildrosjer. Etter 3 år kan de selge de avgiftsfrie bilene ut i markedet med fortjeneste.

Det betyr vel bare at dagens gunstige ordninger for taxi-eierne er modne for revurdering. Ellers får vi nok ikke flertallet av drosjene over på elbil.


Heldigvis er det nå foreslått endring, slik at taxieiere også må betale avgifter: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Ql4Woq/avgiftssjokk-for-taxinaeringen-varsler-prisoekning-for-kundene

Amatøren

Innføre avgifter på fossil taxiene og avgiftsfritak på eltaxier?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

jlan

#24
Momsfritak kan jo innføres ved at passasjerer i el-taxier slipper å betale moms.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Amoss

Sitat fra: Burger på søndag 25. november 2018, klokken 10:22
Å rykke fram på taxiholdeplassen og bytte lader er ikke særlig sjåførvennlig.

... og derfor har jeg noen ganger tidligere tatt til ordet for at man burde utstyre taxiholdeplassene med trådløs lading. Jada, mye kan sies om trådløs lading, men nettopp for dette eksempelet burde det være ideelt.
Model S 85D

Amatøren

Sitat fra: Burger på søndag 25. november 2018, klokken 10:22
Å rykke fram på taxiholdeplassen og bytte lader er ikke særlig sjåførvennlig.

LED skilt oppå laderen som viser hvilket nummer i køen taxien er, så man slipper å flytte?

Oppdateres når nummer en reiser. Da går de andre skiltene et nummer ned. Drar en midt i køen så er det de bakenforliggende som går ned. Når ny kommer får den nummer etter siste som står og lader.

Lages det noen få slike plasser med hurtiglader så trenger man vel ikke innom en slik plass mer enn 1-3 ganger pr dag. Resten av ventetiden kan tas på ordinære plasser langs fortauskanter o.l..

Kønummer kan oppdateres automatisk ut fra når laderen kobles til bilen. Det er bare snakk om SW utvikling. Det skaffer arbeidsplasser! Ja, koster litt, men på sikt vil vel det betale seg ved bedre miljø?

Hvis nummer 1 på lader vil lade mer så kan jo nummer 2 ta turen.....

I tillegg så lag en eller to større plasser med ladere også de forbeholdt taxi næringen med gode pauselokaler litt utenfor sentrum (en på østkanten og en på vestkanten?) så kan de jo lade under pålagt hviletid (slik jeg har forstått).

Kan jo også kombineres med 2-3 hurtigladere for privatbruk og en liten veikro/McDonald's/Burger King. Bare pass på at taxisjåførenes hvilerom er adskilt fra det offentlige spisestedet. Med offentlige ladere også så kan man kanskje få inntektsgrunnlaget til spisestedet.

Selvfølgelig så er man prisgitt velvilje fra "Byregjeringen" hvor MDG dikterer alle mulige vedtak for å forhindre privat bilisme.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Osloensis

Det som er håpløst, er at man kun kan ha én bil per taxiløyve. Regelverket burde endres slik at man kan la to (rimeligere) biler dele på et taxiløyve (med kun én bil på veien av gangen). Da kan den ene stå til saktelading mens den andre er ute og kjører, og så kan man skifte bil og flytte over taxiskiltet ved hvert skift. Taxisjåførene er ekstremt avhengige av driftssikre biler, så flere av dem med Tesla har vært helt fortvilte over mye tid på verksted.
Miljømessig vil det ikke være en ulempe, da døgnkjørte taxibiler uansett må byttes ut etter 1-3 år.

Kostnadsmessig vil det ha de fordelene at man kan kjøpe inn billigere biler, ikke kjørestopp om det blir problemer med bilen, lavere ladekostnader osv.

Men det krever altså en regelendring.
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Vollis47

Charles Darwin sa i 1809;
Det er ikke den sterkeste som overlever, heller ikke den mest intelligente, men den som er best til å tilpasse seg endringer.

Drosjenæringen må tilpasse seg eller bli fullstendig overkjørt av andre former for persontransport. Disse er farlig nær allerede.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA