Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

SoH går jevnt og trutt ... oppover?!

Startet av Joakim Ruud, mandag 26. november 2018, klokken 13:59

« forrige - neste »

Joakim Ruud

Jeg følger med på LeafSpy etter hver lading for å ha koll på hvor fort SoH går nedover. Trodde jeg. Men det som i stedet skjer, er at den går sakte oppover. Da jeg begynte å bruke LeafSpy, var SoH på 79,49%, og den hadde 73 hurtigladinger og 792 L1/L2-ladinger. 2016-bil der altså, så den har vært lada i prinsippet hver eneste dag den har vært i bruk før jeg fikk den.

I dag har den SoH 80,35 %, 80 hurtigladinger, og 806 L1/L2-ladinger.

Så det er bittesmå hopp, men det går altså motsatt vei enn jeg trodde, jeg trodde ikke den kunne gå opp, men bare ned. Jeg har kikka på Youtube på ulike videoer om batterihelse, og det er noen som mener at en hurtiglading i ny og ne kan være sunt for batterihelsa, at det kan sjokke bort noe dendritter og film fra elektrodene, sånn at helsa og ytelsen blir bedre. Noen som har opplevd dette her?

N-L

Går opp om vinteren, helt vanlig. Men fortsetter nedover til våren og varmere vær.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Tesla Model S 85D 2015
BMW i3 2015

Joakim Ruud

Aha, takk. Jeg trodde den bare sto stille på vinteren. Ikke at den gikk opp.

Mateusz

Hurtiglading gjær at SOH går opp. Men oppgang er kortvarig.
Har du så lav SOH på så ung bil? Har du bil fra USA uten en strekk?
Leaf 30 og Evalia 24, Ryobi batterigressklipper :)
Før:Partner Teppe El, I-miev, Kona ev, Leaf 24, Think, Saxo ev, Peugeot 407sw, Punto, Mazda 323f, 626sw, 6 sw, Sirion 4wd, Honda H-rv

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA