Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finansiering-«grønt» billån?

Startet av Skeptikeren, onsdag 21. november 2018, klokken 21:31

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Svein_H på fredag 23. november 2018, klokken 18:43
Høres veldig bra ut. Og miljøregnestykket for 30.000,- i flyreiser samtidig som du kjører elbil går også i pluss da regner jeg med, eller er ikke det så nøye så lenge du får økonomiske fordeler?

Flyreisene hadde vært der uansett. Vi kutter ikke ut vår årlige sydentur kun fordi vi kjører elbil. Ei heller en tur til f.eks London eller Berlin i ny og ne. Men skal jeg til f.eks Bergen, Trondheim eller Stockholm kjører vi elbil. Jeg flyr aldri innenriks lengre.

Forøvrig har vi også kuttet ut 2500L fyringsolje i året samt kuttet forbrukt strøm fra nettet med oppunder 20.000kWh i året (selv om vi har anskaffet to elbiler) siden vi kjøpte huset. Så jeg føler vi har gjort vårt på de fleste områder.  Bare reduksjonen i bruk av fyringsolje er vel 4 ganger så høy som drivstofforbruket på de årlige flyvningene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

Spørsmålet er ikke hva du kutter i forhold til før.
Men hva du øker i forhold til det nødvendige for å unngå et klima
ulevelig i for mennesker.

Da er det plass til null flyreiser,
Til null bil, det være elektrisk eller fossil.
Heller ikke til mange av dine nåværende forbruks- og forurensingsvaner.

KORT SAGT
til en rekke vaner tilnærmet null personer kan tenke seg å gi opp.

VILKET IGJEN
betyr vi får nærmere 5 enn 2 graders øket global oppvarming
med garantert en klode ingen menesker kan leve på.

Vi kan derfor slå fast at rovdyrarten menneske dør ut senest omkring år 2100.

DETTE
er naturen som retter opp feilen den gjorde da den tillot arten menneske
å totalt dominere planeten til ubotelig skade på og utrydding av de fleste øvrige biologiske arter på kloden.

Håper naturen har lært av denne feilen og ikke gjentar den på andre planeter i noe solsystem.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

gak

Sitat fra: jkirkebo på fredag 23. november 2018, klokken 21:17
Sitat fra: Svein_H på fredag 23. november 2018, klokken 18:43
Høres veldig bra ut. Og miljøregnestykket for 30.000,- i flyreiser samtidig som du kjører elbil går også i pluss da regner jeg med, eller er ikke det så nøye så lenge du får økonomiske fordeler?

Flyreisene hadde vært der uansett. Vi kutter ikke ut vår årlige sydentur kun fordi vi kjører elbil. Ei heller en tur til f.eks London eller Berlin i ny og ne. Men skal jeg til f.eks Bergen, Trondheim eller Stockholm kjører vi elbil. Jeg flyr aldri innenriks lengre.

Forøvrig har vi også kuttet ut 2500L fyringsolje i året samt kuttet forbrukt strøm fra nettet med oppunder 20.000kWh i året (selv om vi har anskaffet to elbiler) siden vi kjøpte huset. Så jeg føler vi har gjort vårt på de fleste områder.  Bare reduksjonen i bruk av fyringsolje er vel 4 ganger så høy som drivstofforbruket på de årlige flyvningene.
Er det mulig å kutte drivstofforbruket samtidig? Er det ikke bare å gå til en ny energikilde? Hvor miljøvennlig er det?
Polo 2.5

arthur

Har aldri helt skjønt hvorfor det ikke er lurt å bake inn et billån i et huslån når renten på huslånet er (eksempelvis) 2% mens lånet på bilen er på (eksempelvis) 4,7-4,8%. Har aldri hørt om en bank som ikke aksepterer at man betaler ned boliglånet raskere enn man må så det dreier seg vel egentlig kun om litt egendisiplin i betydning betale ned den delen av huslånet som er brukt til bil like raskt som et billån?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Zimon

Si at man betaler X kr i mnd hvorav 10.000 blank er selve nedbetalingen. Har man kjøpt en bil til 240K så vil det gå 2 år så kan man si at bilen er nedbetalt, så starter man på nedbetale huset igjen. Så om man har bilen i 5 år, så vil 2 år nedbetaling gå til bilen og 3 siste på huset.

Om derimot bilen "konker" etter 2 år og man ikke får noe på garanti/forsikring etc, ergo må dekke selv. Så er bilen nedbetalt for det + at man har verdiøkning på boligen stort sett, ergo sitter man igjen med mer %verdi av huset i "egenkapital".

Men fordelen med å ta opp eget billån er selvsagt å ikke binde opp bolig kapitalen i tilfelle man skal skifte ut badet, kjøkkenet eller andre store kostnader.

Så etter min mening skal man finansiere bilen igjennom boliglånet så sørg for at økningen pga bilen ikke gjør at du spretter opp renteprosenter, ofte at bankene har prosent trinn hvor f.eks 80 og 60%. Det andre er at man ikke har planlagt oppgraderinger eller slikt + har høyde for uforutsette utgifter.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Kårepåsporet

Kredittkort og bruke huslån på bil er null problem.
Når en har sunn og god økonomi.
De med sunnest og best økonomi har vel ikke behov for billån?
Altså en motsetning der?

Har en plan om å betale ned billån på fem år:
Bruker en huslån, hvorav feks 240000 er til bilen, betaler en da 4000 pluss renter av til enhver tid utestående billån, feks 2,5% rente, da blir andel rente i starten 500 per måned, en må altså betale 4500 hver måned.
Så lenge en er disiplinert og betaler dette i tillegg hver måned er det null problem.
Men utelater en dette i påske, ferie, Black Friday, desember osv osv så er det mindre lurt. Vil tro at det er flere som lar det skli ut enn det er disiplinerte.
Håper jeg tar feil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA