Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Finansiering-«grønt» billån?

Startet av Skeptikeren, onsdag 21. november 2018, klokken 21:31

« forrige - neste »

Skeptikeren

Hei!

Vurderer i disse dager å bestille en Ioniq med levering til sommeren, men er usikker på hvor jeg eventuelt skal be om finansiering. Søkte for moro skyld om finansieringsbevis hos Santander, men det er vel neppe det mest gunstige. Hva slags erfaringer har dere? Skal låne ca 250, dvs gå inn med en 30-40 selv.

Myrknir

Spør i din egen bank. Mye mulig de kan gi deg god rente hvis du er totalkunde
Hyundai Ioniq 2019 Aurora Silver.
Mitsubishi Outlander 2014 PHEV.

Zimon

Har du egen bolig og eier stor% av den selv, lite lån. Så sjekk også muligheten for å bake finansiering inn i huslånet. Evt hvor mye % du selv klarer å dytte inn i bilen selv (f.eks ved salg av forrige bil) som blir din egenkapital.

Fordelen med Santander f.eks er at de tar sikkerhet i bilen, men de vil også kreve full kasko etc som regel. Så spørs hva som vil lønne seg for deg basert på egenkapital, huslån, ønsket forsikringer etc.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Skeptikeren

Snakket med Santander, sbanken og sparebanken da det er dem jeg benytter til vanlig. Først så det ut som sbanken knuste sparebanken men jeg kommer i nærheten av 4,7-8 et sted effektiv rente, da med hundre prosent finansiering i Sparebanken. Går muligens inn med ti prosent, tør ikke gamble på noe mer da jeg ønsker å kjøpe ladestasjon med en gang. Har mer enn nok kapasitet på huslånet men lar det være så lenge tilfelle det oppstår noe med huset.

Mazzbot

Jbf.no har best rente etter hva jeg har sett , rundt 4.4% effektiv med 20% EK
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Burger

Vi har alltid kjøpt bil med 35% egenandel. Ved kampanje til forhandler fikk vi 2.5% på Leafen (Santander) og 0.9% på i3 (BMW finances). Grunnen til at jeg synes 35% er bra bortsett at det ofte trigger god rente, er at bilens restgjeld vil være mindre enn salgsverdien.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Skeptikeren

Jeg satser heller på å betale ned mer av bilen etter hvert, går inn med lite EK for å sikre meg ordentlig ladeløsning blant annet så setter jeg heller inn mer etter hvert. Bil er et tapsprosjekt uansett faen, alternativet var å lease men da hadde jeg etter tre år kastet ut 50% av bilens verdi av vinduet. Da blir det vanskelig å forsvare å lease en så billig bil.

Electrix

Jeg har alltid kjøpt bilene selv og bakt lånet inn i boliglånet, mener det gir meg lavest utgifter, og enklere økonomi med bare et lån.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

1000kwh

Sitat fra: Electrix på fredag 23. november 2018, klokken 09:26
Jeg har alltid kjøpt bilene selv og bakt lånet inn i boliglånet, mener det gir meg lavest utgifter, og enklere økonomi med bare et lån.
Dette har jeg hørt mye om i nyhetene i det siste. Folk baker alt mulig ræl, inkl bil i huslånet. IKKE LURT!

Da tar du heller billån og betaler over kort tid. Du vet i det minste hva du faktisk skylder på bilen. Fristelsen er veldig stor for de fleste å spre billånet over 15-30 år i huslånet. Så kjøper man ny bil 5 år senere og så har du et evig boliglån.

Skeptikeren

Det er definitivt ikke nødvendigvis lurt å binde opp alle muligheter med et huslån, det vil hvert fall jeg ha muligheten til å ha litt å gå på tilfelle noe oppstår i huset.

Dessuten er et billån noe man bør innfri etter hvert da bilens verdi synker men husets verdi øker, og teoretisk sett blir man aldri ferdig med å betale bilen på huset.

Fikk 5,1 effektiv rente nå, synes ikke det er alt for ille.

Electrix

Sitat fra: 1000kwh på fredag 23. november 2018, klokken 09:58
Sitat fra: Electrix på fredag 23. november 2018, klokken 09:26
Jeg har alltid kjøpt bilene selv og bakt lånet inn i boliglånet, mener det gir meg lavest utgifter, og enklere økonomi med bare et lån.
Dette har jeg hørt mye om i nyhetene i det siste. Folk baker alt mulig ræl, inkl bil i huslånet. IKKE LURT!

Da tar du heller billån og betaler over kort tid. Du vet i det minste hva du faktisk skylder på bilen. Fristelsen er veldig stor for de fleste å spre billånet over 15-30 år i huslånet. Så kjøper man ny bil 5 år senere og så har du et evig boliglån.
Det er riktig at det ikke er lurt hvis man ikke er lur...

Samme måte som man bør unngå kredittkort hvis man trenger det... Men for oss som bare bruker kredittkort for å spare penger så er det lurt. Har brukt TrumfVisa og CoopMastercard siden de kom ut. Avtalegiro som trekkes på hele beløpet automatisk, ALLTID.

Da får jeg gratis kort og i tillegg lommepenger fra trumf, betalt av de som bruker kreditten og betaler dyre renter... Kynisk kanskje, men ellers hadde jo pengene bare havnet i lomma på eierne av kredittselskapene og Norgesgruppen. Ifølge mailene jeg får har jeg nå reddet over 50 000 kr fra lommene deres og puttet i mine egne i stedet :-) I tillegg kommer alle kortgebyr jeg har spart.

Eneste grunn jeg ser til å velge dedikert billån er der man får et veldig gunstig billån som en del av kjøpet, f.eks. Teslas kampanjer.

Det spiller ingen rolle for meg om jeg skylder penger for bil eller hus, det er samme potten det går fra og samme potten det skal til. Det som betyr noe for meg er total kost. Og vi har forresten Leafen vår fra 2012 ennå, den er nå eneste bil etter at Mondeoen ikke var verdt å vedlikeholde mer. Den er nå byttet ut med elsykkel + noe byttelån av bil når vi ikke har plass eller skal langt på vinteren, får se hvordan det går.

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

1000kwh

Sitat fra: Electrix på fredag 23. november 2018, klokken 10:14
Sitat fra: 1000kwh på fredag 23. november 2018, klokken 09:58
Sitat fra: Electrix på fredag 23. november 2018, klokken 09:26
Jeg har alltid kjøpt bilene selv og bakt lånet inn i boliglånet, mener det gir meg lavest utgifter, og enklere økonomi med bare et lån.
Dette har jeg hørt mye om i nyhetene i det siste. Folk baker alt mulig ræl, inkl bil i huslånet. IKKE LURT!

Da tar du heller billån og betaler over kort tid. Du vet i det minste hva du faktisk skylder på bilen. Fristelsen er veldig stor for de fleste å spre billånet over 15-30 år i huslånet. Så kjøper man ny bil 5 år senere og så har du et evig boliglån.
Det er riktig at det ikke er lurt hvis man ikke er lur...

Samme måte som man bør unngå kredittkort hvis man trenger det... Men for oss som bare bruker kredittkort for å spare penger så er det lurt. Har brukt TrumfVisa og CoopMastercard siden de kom ut. Avtalegiro som trekkes på hele beløpet automatisk, ALLTID.

Da får jeg gratis kort og i tillegg lommepenger fra trumf, betalt av de som bruker kreditten og betaler dyre renter... Kynisk kanskje, men ellers hadde jo pengene bare havnet i lomma på eierne av kredittselskapene og Norgesgruppen. Ifølge mailene jeg får har jeg nå reddet over 50 000 kr fra lommene deres og puttet i mine egne i stedet :-) I tillegg kommer alle kortgebyr jeg har spart.

Eneste grunn jeg ser til å velge dedikert billån er der man får et veldig gunstig billån som en del av kjøpet, f.eks. Teslas kampanjer.

Det spiller ingen rolle for meg om jeg skylder penger for bil eller hus, det er samme potten det går fra og samme potten det skal til. Det som betyr noe for meg er total kost. Og vi har forresten Leafen vår fra 2012 ennå, den er nå eneste bil etter at Mondeoen ikke var verdt å vedlikeholde mer. Den er nå byttet ut med elsykkel + noe byttelån av bil når vi ikke har plass eller skal langt på vinteren, får se hvordan det går.
Kredittkort og poeng/cash back er en vits. Det gir insentiv til å bruke mer for å spare "poeng". Prøv å lev på debetkort i stedet og selv den mest prisbevisste skjønner at de har brukt mer på kredittkort enn med vanlige penger på konto. Det svir mer. Trumf og coop kan man fint ha på et debetkort.

Det var avsporingen.. 

Når man baker ting inn i huset for å spare penger på rente må man i det minste sørge for å øke betalingen på huset slik at bilen blir betalt kjapt. I tillegg må man regne på hva totalkostnaden blir.

For det lånet som trådstarter her ønsker så har det nesten ingenting for seg å ha dette på huset. Da med tenkt rente 2,5% på huset og 4% billånsrente (over 5 år).

Det man i praksis gjør er å øke risikoen for å miste huset hvis det allerede er tungt belånt. Ingen vet når bolighypen kollapser..

jkirkebo

Sitat fra: 1000kwh på fredag 23. november 2018, klokken 11:28
Kredittkort og poeng/cash back er en vits. Det gir insentiv til å bruke mer for å spare "poeng". Prøv å lev på debetkort i stedet og selv den mest prisbevisste skjønner at de har brukt mer på kredittkort enn med vanlige penger på konto. Det svir mer. Trumf og coop kan man fint ha på et debetkort.

Jeg bruker bare kredittkort. Kjøper det jeg skal ha uansett. Betaler hele regningen hver måned, sørger for at brukskontoen har en grei buffer og kjører evt. overskytende inn på sparekontoen. I følge utskriften til Bank Norwegian har jeg tatt ut flyreiser for ca. 30.000,- de siste 3 år uten å betale en krone for de ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Svein_H

Sitat fra: jkirkebo på fredag 23. november 2018, klokken 17:02
Sitat fra: 1000kwh på fredag 23. november 2018, klokken 11:28
Kredittkort og poeng/cash back er en vits. Det gir insentiv til å bruke mer for å spare "poeng". Prøv å lev på debetkort i stedet og selv den mest prisbevisste skjønner at de har brukt mer på kredittkort enn med vanlige penger på konto. Det svir mer. Trumf og coop kan man fint ha på et debetkort.

Jeg bruker bare kredittkort. Kjøper det jeg skal ha uansett. Betaler hele regningen hver måned, sørger for at brukskontoen har en grei buffer og kjører evt. overskytende inn på sparekontoen. I følge utskriften til Bank Norwegian har jeg tatt ut flyreiser for ca. 30.000,- de siste 3 år uten å betale en krone for de ;)

Høres veldig bra ut. Og miljøregnestykket for 30.000,- i flyreiser samtidig som du kjører elbil går også i pluss da regner jeg med, eller er ikke det så nøye så lenge du får økonomiske fordeler?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

gak

Sitat fra: Svein_H på fredag 23. november 2018, klokken 18:43
Sitat fra: jkirkebo på fredag 23. november 2018, klokken 17:02
Sitat fra: 1000kwh på fredag 23. november 2018, klokken 11:28
Kredittkort og poeng/cash back er en vits. Det gir insentiv til å bruke mer for å spare "poeng". Prøv å lev på debetkort i stedet og selv den mest prisbevisste skjønner at de har brukt mer på kredittkort enn med vanlige penger på konto. Det svir mer. Trumf og coop kan man fint ha på et debetkort.

Jeg bruker bare kredittkort. Kjøper det jeg skal ha uansett. Betaler hele regningen hver måned, sørger for at brukskontoen har en grei buffer og kjører evt. overskytende inn på sparekontoen. I følge utskriften til Bank Norwegian har jeg tatt ut flyreiser for ca. 30.000,- de siste 3 år uten å betale en krone for de ;)

Høres veldig bra ut. Og miljøregnestykket for 30.000,- i flyreiser samtidig som du kjører elbil går også i pluss da regner jeg med, eller er ikke det så nøye så lenge du får økonomiske fordeler?
Jeg skulle likt å se regnestykket ditt om at 30.000 i flyreiser utligner miljøgevinsten. Hvordan forutsetter du at det er en miljøgevinst å kjøre elbil?
Polo 2.5

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA