Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kan sterkere interiørlys skade bilen?

Startet av oto, onsdag 21. november 2018, klokken 21:14

« forrige - neste »

oto

Interiørlysene i X er svake. Vi har montert to mer lyssterke LEDs fra Abstract Ocean i bagasjerommet, som lyser fantastisk mye bedre. De trekker imidlertid tre ganger så mye strøm. De nedenfor ser også interessante ut, og/men har enda sterkere effekt. Tesla 0.36W, AO 1.2W, de nedenfor 1.56W ifølge annonsen.

Spørsmålet er - er det økte strømtrekket stort nok til å (på sikt) forårsake trøbbel? Varmgang i ledere, etc.? Noen som har peil?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=118560686
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

cra

Med mindre de har brukt ekstremt tynne kabler burde det ikke være noe problem. Det eneste som slår meg som kan være skadelig er evt. varme, hvis disse får stå på lenge nok til at plast de er montert i kan bli varm og deformert. Men jeg tipper det ikke er særlig stor sjanse for dette.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

oto

Hm, ja, godt poeng. En annen ting er: Bør ikke bilen detektere en såpass stor økning i strømtrekk, og begynne å ane uråd?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

Hodetelefoner

Den slår av lysene ved overdrivelse :p skader ingenting.

samotholt

For å si det med en gang jeg vet ikke hvilke grenser Tesla har lagt inn på følsomhet i forhold til strømtrekk. Men disse små LED'ene skjønner jeg ikke at bilen kan ha noen problemer med. Det er snakk om lite strøm og langt mindre enn det som var vanlig før LED-lysene kom.

Har en Model S der jeg har skiftet alle 8 pærene med pærer fra Abstract Ocean + ledstrips i bagasjerom. Det gir VELDIG mye bedre lys (spesielt i bagasjerom) og har overhodet ikke skapt problemer på 2 år.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Hodetelefoner


Arild Vevatne

#6
Sitat fra: oto på onsdag 21. november 2018, klokken 21:14
Interiørlysene i X er svake. Vi har montert to mer lyssterke LEDs fra Abstract Ocean i bagasjerommet, som lyser fantastisk mye bedre. De trekker imidlertid tre ganger så mye strøm. De nedenfor ser også interessante ut, og/men har enda sterkere effekt. Tesla 0.36W, AO 1.2W, de nedenfor 1.56W ifølge annonsen.

Spørsmålet er - er det økte strømtrekket stort nok til å (på sikt) forårsake trøbbel? Varmgang i ledere, etc.? Noen som har peil?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=118560686
De fungerer helt fint på bilen min.. det er min bil som er avbildet i annonsen.
Har hatt dem i ca 8 måneder.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

jlan

Jeg skulle gjerne hatt bedre lys i taket (dome light). Finnes det en oppgradering for det også?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

oto

Sitat fra: samotholt på torsdag 22. november 2018, klokken 23:00
Har en Model S der jeg har skiftet alle 8 pærene med pærer fra Abstract Ocean + ledstrips i bagasjerom. Det gir VELDIG mye bedre lys (spesielt i bagasjerom) og har overhodet ikke skapt problemer på 2 år.

Hva slags LED-strips har du brukt a?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

pwb

Tipper at varmen i ledningene vil øke med 0,003watt (0,1A * 0,03V(spenningsfall over 0,5mm2 på 4 meter)). Vet ikke tykkelsen på kabelen men er sikkert tykkere enn 0,5mm2 Det er nok heller ikke nubbsjangs at noe som helst måleutstyr på bilen vil fange det opp.

samotholt

Sitat fra: oto på lørdag 24. november 2018, klokken 09:41
Sitat fra: samotholt på torsdag 22. november 2018, klokken 23:00
Har en Model S der jeg har skiftet alle 8 pærene med pærer fra Abstract Ocean + ledstrips i bagasjerom. Det gir VELDIG mye bedre lys (spesielt i bagasjerom) og har overhodet ikke skapt problemer på 2 år.

Hva slags LED-strips har du brukt a?

Virker dessverre som disse ikke er i salg lenger. Det er de som det er referert til i denne posten: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=23803.msg434106#msg434106
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA