Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading med Ionity

Startet av krl, onsdag 21. november 2018, klokken 21:02

« forrige - neste »

daktari

Noen som vet leverandør av ladestasjonen Ionity bruker i Lillesand? Den ser ikke lik ut som i Rødekro?

fastned skriver på e-post at de bruker ABB for sine 175 kW ladere, og at det kanskje er et kommunikasjonsproblem mellom bilen (som skal kunne trekke 250A) og laderen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Nordlands

I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Nordlands

Ionity Aabenraa (nær Rødekro Supercharger) ser ut til å være ADS-TEC / Porsche Engineering. Denne har interessant nok mulighet til batteripakke (HPC Booster) for lading av biler med opptil 160 kW selv med bare 50 kW inn.

http://www.ads-tec.de/fileadmin/download/doc/brochure/Brochure_HPC_Booster_EN.pdf
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

geear

Spennende! 140kWh batteripakke. Blir nok etterhvert fort begrenset med full utnyttelse av lader på utfartsdager, men uansett en god løsning for å levere mer strøm enn tilførselen. Vil jo også få ned effektavgift...

Orbit

TB har også vært innom Lillesand. I følge ham (som igjen har snakket med Ihle, norgessjef for Ionity) er laderne der kapable for 500A, men de har bare 200A kabler i dag (pga dårlig tilgjengelighet på vannkjølte kabler). Det betyr igjen at en ikke kan få 100kW der med i-Pace, ennå.

https://www.youtube.com/watch?v=cH1gXGwVI9M
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

mariowing

Sitat fra: Nordlands på onsdag 28. november 2018, klokken 00:23


Bilen på bildet ladet ved ca 0 grader i luften og med varmt batteri etter fire timers kjøring og to kortere hurtigladestopp tidligere på dagen. Fra 12-70% gikk på 39 minutter og 49 kWh tilført. Ved 34% gav den 415 volt på 199 amp / 82 kW. Det var det høyeste jeg så. Gav mellom 190 og 199 amp helt fra 12% og opp på 40-tallet et sted. Startet forøvrig med 396 volt/199 amp (78 kW) ved 12% så den gir høy fart ganske lenge.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Maxwell_400

Noen som har prøvd lading på Ionity med Jaguar Plugsurfing appen ? Ser den fremdeles står med fastpris 88NOK/session, er det riktig ?
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

JohnPGriff

Muligens feil tråd, men her min erfaring, jeg er sikkert batteri temperatur er høved fiende. Jeg kjørt fra Bærum til Fagernes på onsdag temp rundt nul, våt vei, sludd og snø heller veien. Bilen var fullt ladet og forvarmet. Battery temp på avreise var 20C (max jeg har sett er 22C). Jeg test en app og den kan vise Battery temp. Jeg ladet på Fagernes på BKK's 150kW lader. Gjennomsnitt hastighet til Fagernes var 76km og distance 174km. Når lading begynt, temp på batteri var bare 12C og SOC 45%. Etter 4 minutter, lader vist en effekt av bare 31.9kW. Sluttet å lader og begynt igjen. Etter 16 minutter batteri temp var 21C men effekt var fremdeles bare 49.1kW. Jeg var de eneste som ladet. På sommer max effekt på Ionity jeg har sett var 92kW for noen sekund når SOC var 5% og  gikk ned til 82kW til rundt 55% SOC. Desverre må jeg vente til mai/juni for å finne ut hva batteri temp er når jeg lader på en lynlader med SOC rundt 5-20%. I vinter bruk av Ionity og andre 150kW lader er ikke vert den ekstra kost for JLR komme med en oppdatering før høyere effekt med en batteri temp som er mye lavere en de har programmert i BCM idag. Ellers som har vært skrevet på andre tråd, det er en mulighet å varme opp batteri på vei til en ladestasjon. Min bil fikk H264 i december men har ikke fått H280 (BCM oppdatering) enna.
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022
MG ZS EV Levert nov 2020
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

Stikkkontakt

Sitat fra: JohnPGriff på fredag 06. mars 2020, klokken 11:09

Jeg kjørt fra Bærum til Fagernes på onsdag temp rundt nul, våt vei, sludd og snø heller veien. Bilen var fullt ladet og forvarmet. Battery temp på avreise var 20C (max jeg har sett er 22C). Jeg test en app og den kan vise Battery temp. Jeg ladet på Fagernes på BKK's 150kW lader. Gjennomsnitt hastighet til Fagernes var 76km og distance 174km. Når lading begynt, temp på batteri var bare 12C og SOC 45%.

Min teori er at disse forholdene er de absolutt verste for batteriet.
Batteriet er til en viss grad isolert, men ikke godt nok til å motvirke nedkjølingen fra kaldt vann  og enda mindre sørpe/slush. Termofysisk er kjøleeffekten i kaldt vann enormt mye større enn i luft, så batteriets underside får en helt annen nedkjøling av slush på 0 grader enn luft på minus 5. Jeg opplever at under slike forhold(kaldt vann/slush) mister jeg uforholdsmessig mye SOC i forhold til kjørelengde x forbruk.
Jeg har ingen bevis for at dette er riktig,men om det ikke stemmer så er det vanskelig å se at batteriet skulle bli påvirket av utetemperatur i det hele tatt.

Egil Fonn

#24
Sitat fra: Stikkkontakt på fredag 06. mars 2020, klokken 11:23
Sitat fra: JohnPGriff på fredag 06. mars 2020, klokken 11:09

Jeg kjørt fra Bærum til Fagernes på onsdag temp rundt nul, våt vei, sludd og snø heller veien. Bilen var fullt ladet og forvarmet. Battery temp på avreise var 20C (max jeg har sett er 22C). Jeg test en app og den kan vise Battery temp. Jeg ladet på Fagernes på BKK's 150kW lader. Gjennomsnitt hastighet til Fagernes var 76km og distance 174km. Når lading begynt, temp på batteri var bare 12C og SOC 45%.

Min teori er at disse forholdene er de absolutt verste for batteriet.
Batteriet er til en viss grad isolert, men ikke godt nok til å motvirke nedkjølingen fra kaldt vann  og enda mindre sørpe/slush. Termofysisk er kjøleeffekten i kaldt vann enormt mye større enn i luft, så batteriets underside får en helt annen nedkjøling av slush på 0 grader enn luft på minus 5. Jeg opplever at under slike forhold(kaldt vann/slush) mister jeg uforholdsmessig mye SOC i forhold til kjørelengde x forbruk.
Jeg har ingen bevis for at dette er riktig,men om det ikke stemmer så er det vanskelig å se at batteriet skulle bli påvirket av utetemperatur i det hele tatt.

Jaguar har godt isolert batteri og kjøring i 0 grader på våt vei burde ikke kjøle det ned. Nå er det slik at varmepumpen også bruker rest varme fra DU og batteri til oppvarming av kupe. Siden batteritemp faller 8 grader på 174km kjøring med snittfart på 74km/t og 0 grader tenker jeg at bilens klimastyrings system har tillatt varmepumpe uttak av denne varmen fra batteriet og brukt den til kupe. Fordelen er et lavere forbruk til oppvarming av kupe. Ulempen er når bilen skal hurtiglades. Det burde helt klart vert en styringsmulighet av dette slik at bilen kunne beholde/ produsere mer varme til batteri når hurtiglading er planlagt.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Stikkkontakt

En annen ulempe med lav temperatur i batteriet er at det er mindre energi tilgjengelig. Jaguar har selv bekreftet at under ugunstige forhold kan man få ut så lite som 65kwh. Dette forklarer raskere fall i SOC enn forbruket skulle tilsi.
Det er også typisk å se et uforholdsmessig raskt fall i SOC før Hurtiglading og at tilsvarende fall er spot on etterpå når batteriet har blitt oppvarmet av ladingen.

RayBomb

#26
På grunn av de kriminelle prisene hos IONITY er det fint at det finnes nå en omvei rundt dette som blir endel billigere (50%)
Ved å bli kunde hos det tyske selskapet Maingau Energie så få man ladet i Norge for 0,4€/kWh opp til en time. Etter 60 minutt betaler man 0,1€ pr. minutt ekstra.



I norske kroner blir dette ca 4,20kr/kWh de første 60 minuttene.
Det er gratis å bli kunde hos dem.
Link til Maingau

For de som ikke kan Tysk veldig godt, anbefaler jeg bruk av chrome nettleser som kan oversette nettsiden for deg når du registrerer deg.
Registrer deg hos Maingau her

Etter registrering, er det viktig å logge seg inn med din e-post og passord på denne siden og registrere betalingsmåte.
Foreløpig er det kun mulig å betale med bankkonto, og du trenger ditt IBAN nummer og bankens SWIFT/BIC nummer, samt banken sin adresse.
Dette funker kun i en nettleser, og ikke i appen.

Etter at du har fått godkjent din betalingsmåte er det bare å laste ned appen og logge seg inn.
Apple
Android

Du vil få tilsendt en RFID ladekort innen ett par uker


I mellomtiden kan appen brukes for å starte ladingen.

💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Øystein Hermansen

Hei og takk for tipset.  Men jeg prøvde å registrere meg via denne siden https://app.einfachstromladen.de/ (som var linken i din post), men kom bare til kart med oversikt over ladestasjoner.  Var ingen steder i menyene hvor jeg kunne registere bankkonto.

RayBomb

#28
Sitat fra: Øystein Hermansen på søndag 08. mars 2020, klokken 10:57
Hei og takk for tipset.  Men jeg prøvde å registrere meg via denne siden https://app.einfachstromladen.de/ (som var linken i din post), men kom bare til kart med oversikt over ladestasjoner.  Var ingen steder i menyene hvor jeg kunne registere bankkonto.
Det er flere linker i posten min.

1:
Først skal du registrere deg her: https://anmeldung.einfachstromladen.de/

2:
Etter registrering og godkjenning av e-post adressen din, små du logge deg inn her (bruk chrome nettleser):
https://app.einfachstromladen.de/

3:
Inne på siden kan du logge deg inn, gå til profil og velge betalingsmåte
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

RayBomb

💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA