Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ny eier - Mange spørsmål

Startet av duarditoh, onsdag 21. november 2018, klokken 12:05

« forrige - neste »

duarditoh

Hei!

Vi har bestilt en ny PHEV 2019, forventet levering i Januar 2019... Og jeg har mange spørsmål som sikkert dere skjønner til. Har lest og lest, og sammenlign priser for ladere som finnes midt på gata. Stemmer det at chademo ladere koster 2,5Kr per minutt? Det gjør lading av batterier på PHEV dyrere enn vanlig bensin forbruk...

Er det mulig å lade "gratis" med hurtiglading i noe sted? Butikkene hvor man bruke 20-30 minutter for å handle kunne være perfect for hurtiglading, og sånn her jeg nesten alt strøm jeg bruker på en uke.

Hvilken type kabel trenger man å kjøpe i tillegg til den som kommer? chademo eller type-2?

Er det noe kort/nøkkel som gir tilgang til de fleste offentlig ladere? Eller må man bestill ett forskjell kort til hver selskap? Har lest om elbilforening nøkkel, men den ser ut som at det er bare til elbil eiere og ikke pluginhybrid biler?

Takk alle sammen på forhånd! :)

espenri

Først og fremst: Basere lading av bil på hurtiglading er like dyrt som bensin, uavhengig av om det er hybrid eller ren el-bil. Kan du ikke lade hjemme, jobb eller billig/gratis i butikken så er ikke elektrifisert bil spesielt lønnsomt.

Den kabelen som følger med bilen kan lade fra vanlige husholdningskontakter (chuko). Hvis du skal lade fra andre sakteladestasjoner trenger du en type2 kabel.

Noen handlesenter har tilgjengelige ladebokser som er til fri bruk, ikke alle tillater lading av hybrider, dette må du sjekke opp fra sted til sted. F.eks. i Oslo tilbyr Alna Senter ganske mange gratis ladepunkter. Det er dog alltid saktelading, noe som tilsvarer at du får ca 10km rekkevidde per time.

/Espen
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Øyvind.h

Har aldri helt skjønt poenget med saktelading på lokale senteret. For å få særlig med strøm må man shoppe i mange timer. Det blir grisedyr strøm.

Jeg er faktisk usikker på om det i det hele tatt er et plussprosjekt når man tar med ekstra slitasje på kabel (ut og inn av bil, ligger på bakken etc), sannsynlighet for tyveri, tvunget til parkering på plasser som ikke alltid er særlig gunstige. Alna er et godt eksempel der noen av ladeplassene er ekstremt krøkkete plassert. Høy risk for bulker og andre skader.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 29. november 2018, klokken 17:31
Har aldri helt skjønt poenget med saktelading på lokale senteret. For å få særlig med strøm må man shoppe i mange timer. Det blir grisedyr strøm.

Det kommer an på bilen og hvor mye strøm som er tilgjengelig. Jeg lader innimellom når jeg handler på Nordby, da får jeg 11kW. Siden vi pleier å være der i ihvertfall 2 timer blir det en betydelig mengde strøm utav det.

Med en hybrid som bare får 3,7kW og en kjapp tur innom er jeg enig i at det ikke er mye vits, men er man der i 2-3 timer får man fylt greit opp en Outlander med 3,7kW også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Ja Nordby og Gallerian er hederlige unntak. 11kW er bra.
Med saktelading tenkte jeg på type schuko/10a plasser. Selv om man egentlig må opp på 22kW for å kunne kalle det semi-hurtig.

11kW bruker jeg på Gallerian. Scukoplasser derimot er minusprosjekt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

espenri

Enig, det kommer an på bilen. Når jeg er på Alna med iMiev så er det god nytte for meg å lade. Mindre batteri og lavere forbruk gir mer verdi av saktelading, selv for kortere perioder, ABC! En time på Alna gir meg fort 30 km rekkevidde i den bilen.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Kim-

Halloen!

Det lønner seg ikke å bruke chademo hurtiglader økonomisk.

Bilen kan maks ta imot lading på 3,6kw, dvs ca 3,5 time for å lade seg fullt opp ved bruk av type 2 kabel. Med den medfølgende "nødladeren" bruker du ca 5,5 timer på å lade fullt opp. Når jeg kjøpte fikk jeg ikke medlemskap, men det er fullt mulig å tegne medlemskap på elbil.no, men ser ikke helt poenget med dette. Jeg ladet hjemme etter hver kjøring, og ellers ingen andre steder..
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA