Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Outlander 2019 - Skillnader mot föregående generation

Startet av TMC, lørdag 08. desember 2018, klokken 00:52

« forrige - neste »

TMC

Hej!

Efter 9800 mil med den första generationen av Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV 2014 och 9300 mil med facelift 2016 av samma modell har jag nu bytt till till modell 2019 av Outlander 2.4 PHEV S Edition som den kallas i Sverige.

Jag känner inte exakt vad som eventuellt skiljer mellan den mest välutrustade versionen i Norge och Sverige men utrustning som Diamondleather, 18" hjul, taklucka, Bilstein stötdämpare, eluppvärmd vindruta, elmanövrerad bagagelucka och 360° kameror ingår bland mycket annat.

Det som är positivt mellan 2016 års modell är;

- Elektroniskt ökat räckvidd är väl tilltagen.
- Ratten har fått förhöjd kvalitet.
- USB i förarpanel och baksätespanel är positivt.
- Ljudnivån från väg/körning är betydligt lägre.
- Premiumkänsla vid körning är MYCKET bättre. Mindre vibrationer och mer stabilitet är tydligt. Bilen känns mycket mer premium än 2016.
- Apple CarPlay är ett ENORMT lyft vid navigation, Spotify och telefoni etc.
- Förvärmning är förbättrad för fem olika tidsinställningar kan programmeras och samtliga kan vara aktiva utan att man behöver ställa pm programmeringen varje gång. Mycket positivt även om det är en självklarhet vi ägare har väntat på sedan 2013.
- Halvljus och helljus är förbättrat.
- Helljusautomatik är inkluderat.
- Aktiv sidecollission control är positivt när man backar ut och automatiken varnar för kommande fordon från död vinkel från sidan.

hELgenen

#1
Kan forsøke å fylle på litt her. Kjøpte en slik for bruk til kort pendling for kona sin del, og som et kompromiss for egen del som familiebil - vi fikk den i starten av sept. 2018 - en 2019 modell - en av de først som kom til landet vil jeg tro. Kona ville ikke ha nok en elbil (vi har en i3 fra før)  , så da ble dette løsningen for oss. Jeg trodde at 2-3 mil pendling hver dag skulle tilsi at hun kunne kjøre den som ren elbil i hverdagen, men akkurat det fungerer ikke i kulde. En dedikert EV bryter er ikke nok til å tvinge denne i EV mode  og en kan IKKE programmere den til ALLTID å starte i EV mode. Jeg har forsøkt diverse tips og triks, men det blir bare tull og motoren lever sitt eget liv og den parkeres ofte i garasjen med mer enn 50% batteri og et snittforbruk fra 0.1 til - tro det eller ei - 1 liter pr. mil. Akkurat DET er ekstremt skuffende. Nå bruker vi mest elbil uansett i hverdagen så det er ikke mye drivstoff som fylles hos oss, men akkurat dette at bilen lever sitt eget liv i kulde var skuffende. Så lenge det er plussgrader ute kan en kjøre ren EV mode. Løsningen Outlander har for app er så tullete at det er flaut å skrive om det. Der de aller,aller fleste har 4G i bilen, har denne en wifi router 802.b - jepp du leste riktig. Har ikke giddet å prøve det en gang - leser at dersom wifi aktiveres så vil bilen vedlikeholdslade 12V batteriet fordi Wifi forbruker strøm. Så for å slippe både dette og en elendig løsning har jeg aldri aktivert det. Jeg vil tro en kan legge igjen en mobil i bilen som er knyttet til bilens nettverk som en kan fjernstyre fra en annen, men det blir litt for tullete for egen del selv om jeg er teknisk kyndig nok til å få dette til å spille. Det var de negative sidene.
Å kjøre bilen er helt ok - den går relativt stille - enkel å håndtere og føles mye lettere å håndtere enn størrelsen og vekta skulle tilsi. Det er ikke en engasjerende bil å kjøre, men en bil der komfort er i førersete. Apropos sete - passasjersete kan du ikke høydejustere - ikke er det elektrisk heller selv om vi sitter i en S edition. Ikke er det minnefunksjon på førersete heller (bilen vi kvittet oss med hadde det - og det savner jeg veldig). Skjermen er også relativt liten - og Android Auto (som jeg elsker å bruke) blir ganske liten her - spesielt i satellitt modus. Men det fungerer - og det er kanskje det viktigste. På langtur overasker faktisk bilen positivt. Det er en stor og tung bil, men forbruket på turer opp til 40 mil har ligget på 0.53 i snitt - det synes jeg er ganske så ok. Plassen er også god - Ikea varer er lett å få med seg, selv om jeg kanskje hadde foretrukket en 3 deling av baksetet istedenfor 2 deling.  Vi har barn som også finner seg veldig god tilrette der bak - savner kanskje 2 USB plugger der bak, men en finnes det i alle fall.  Under bilen synes jeg den ser veldig sårbar ut - dvs. eksosanlegg ligger åpent til - og det er også et og annet bevegelig der under som jeg nok hadde foretrukket lå litt mer skjermet. Mao. er jeg litt skeptisk til offroad egenskapene. Hadde også foretrukket at hjulbuene var kledd i plast, men her har de i isteden valgt å gjøre bilen mer upraktisk i høyere utstyrsgrad å lakkere alt sammen - snodig for en SUV egentlig.  Kjøring med henger er også helt greit - ingen overraskelser der.  Kvaliteten på skinnsetene er det kanskje for tidlig å si noe om - men det er vel sånn midt på treet - synes kanskje setene er litt lite foret, spesielt der bak, men ingen som har sittet der har klaget på noe forløpig. Jeg kunne vel fint klart meg med noe litt mindre "sidevanger"  - de kommer litt i veien når jeg skal ut av bilen - og det kan vel tyde på at setene vil bli slitt fort her? At det ikke følger med gitter mellom baksetet og bagasjerommet er også litt snodig synes jeg - her burde de komme med noe bedre  dersom de skal selge bilen som en familiebil - sikkerhet ved lasting er viktig!.  De tekniske hjelpemidlene er så som så - de er ikke aktive, men varsler bare. Bilen vi hadde før denne hjalp f.eks føreren til å holde kjørefilen - her varsles det bare. Derimot synes jeg det at den varsler om biler/mennesker osv. som passerer på siden bak er veldig bra.
Nå ble det vel en del negativ omtale her, men bilen er helt ok å kjøre i hverdagen og fruen bare elsker den...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA