Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sirkulasjonspumpe

Startet av CitroenSaxo2002, tirsdag 20. november 2018, klokken 19:03

« forrige - neste »

CitroenSaxo2002

Hei.

Sliter med dårlig (defekt) sirkulasjonspumpe. Citroen kan levere, men skal ha 3600 kr for ny. Leste her på forumet at flere har benyttet Johnson Pumps (f.eks. denne https://www.seasea.no/cirk-pump-cm10p7-12v-20mm). Den er litt dyr, så jeg lurer på om noen har en pumpe de ønsker å selge?

Og, nå som sirkulasjonspumpa sluttet å "bråke" la jeg merke til en annen lyd. Er det en annen pumpe som går under bilen når tenningen skrus på? Ikke bremsekraftforsterkeren, men en konstant lyd.

elektrolux

Kjøp pumpe på ebay til 600 kr. Lyden under bilen er nok vakuum pumpen. Den stopper etter 45 sec, men starter igjen ved lekkasje. Ved defekt sensor går pumpen kontinuerlig.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Niram1969 .

#2
Sitat fra: CitroenSaxo2002 på tirsdag 20. november 2018, klokken 19:03
Hei.

Sliter med dårlig (defekt) sirkulasjonspumpe. Citroen kan levere, men skal ha 3600 kr for ny. Leste her på forumet at flere har benyttet Johnson Pumps (f.eks. denne https://www.seasea.no/cirk-pump-cm10p7-12v-20mm). Den er litt dyr, så jeg lurer på om noen har en pumpe de ønsker å selge?

Og, nå som sirkulasjonspumpa sluttet å "bråke" la jeg merke til en annen lyd. Er det en annen pumpe som går under bilen når tenningen skrus på? Ikke bremsekraftforsterkeren, men en konstant lyd.

User voitric on french forum vehiculeselectriques.fr sells
https://www.docmicro.com/watercooling_pompes-laing_article_11655.html  for 20€+ shipping. Bargain for the quality you get. I bought 3 pcs. so far (for all Saxos and P106 arround me).
Another sound you mentioning is probably from power steering assist. Some are silent but mine has annoying high pitch buzz. I installed switch so I can turn it off.

//Marin
Saxo Electrique 2003, 46xWB-LYP100AHA LiFeYPO4, 107kkm, 13000kWh used

CitroenSaxo2002

Takker for gode svar!

Ser at det selges erstatninger for Webasto U4810 på Ebay til ca 650kr, men med frakt, toll og mva på toppen så blir det nok ca nærmere 1200kr. Vurderer da JP fra seasea... da det er letter å returnere/klage dersom noe går galt.

Takk også for tipset om å sjekke servopumpe. Det er en høy, litt irriterende hvine-lyd, men med mindre noe er galt er den helt til å leve med. 

Elmo

Sitat fra: CitroenSaxo2002 på onsdag 21. november 2018, klokken 18:20
Takk også for tipset om å sjekke servopumpe. Det er en høy, litt irriterende hvine-lyd, men med mindre noe er galt er den helt til å leve med.
Styre servopumpa sitter (henger) under venstre baksete.   Sjekk også at det er nok hydraulikkolje. Påfyllingen er på venstre side i bagasjerommet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

City-stromer

Da JP  pumpa ga seg etter 5 år i Saxo n og diverse.Kjøpte jeg 2 børsteløse China med 1/2" male, funker greit og lydsvagt etter halvt års bruk nå.
Du kan få reserve pumpa mi (ny) .300,nok forskudd inkl.frakt
*Golf Citystromer .
*Peugeot 106 ,
Citroen Saxo
Relight 2010 .-2,1

Helge

2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

CitroenSaxo2002

Takk for tilbudet City-stromer. Jeg endte opp med JP pumpe kjøpt på Seasea, og den fungerer godt nå. Bilen har blitt HELT utrolig stille... den gamle pumpa lagde nok lyd, men tenkte ikke over det før.

Forsker videre med Checkelec for å se hvordan ladingen fungerer. Har fått en "charger temperature security" fault - noe som ikke stemmer da temperaturen på kjølevesken ikke er var over 15 grader C under lading.

Er det noen som kjenner til hvor sensoren sitter? Typisk er vel dette en sensor basert på at den gir en lukket krets frem til et gitt temperatur nivå. Dersom en kobling er litt dårlig, så vil jo dette kunne trigge en "fault".

Elmo

Jeg tror ikke den alarmen er basert på vanntempen. Tror sensoren sitter i laderen.
Kan det hende du har for dårlig termisk kontakt mot bunnen av Sagem-boksen? Kjølekappen som avkjøler  komponentene i Sagemboksen ligger jo bare inni bunnen. Tror noen slurver med hearsink krem under når de bytter Lader, DCDC osv. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

CitroenSaxo2002

#9
Hei Elmo

Sier du det! Ok, da skal jeg lese igjennom manualen som jeg lastet ned i går. Takk for tipset! Om dette så er tilfelle, så kanskje det er en enkel fix.

Elmo

Understreker "tror" - når det gjelder "charger temperature security" fault ;)
En annen ting er at ladeprogrammenes ladekarateristikk (på et eller annet vis) er avhengig av temperaturfølsom motstand som sitter oppe til høyre på radiatoren (dvs ved Webastoen). Kan jo være verdt å sjekke/bytte den først.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA