Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enebakk-Helsingborg Desember 2018

Startet av Hjertis, tirsdag 20. november 2018, klokken 17:34

« forrige - neste »

Hjertis

Hallo!

Jeg skal til Helsingborg i 6.12.18, men er usikker på om jeg må krype til korset og kjøre bensin.
Nedover er det stort sett 100-120km/t, kan selvfølgelig leve med å kjøre litt saktere(svenskene kjører jo akkurat som de vil den veien).
Ser at det kun er 50kW nedover en så lenge.

Hva tror dere er reell rekkevidde, mtp fart, kulde og ladehastigheter, antall stopp osv.

Vil så veldig gjerne kjøre den nye deilige bilen, men jeg er fryktelig usikker nå altså...

Orbit

#1
Har selv kun mikroskopisk lite erfaring med i-Pace, men dette bør på generelt grunnlag ikke være noe problem. Har selv kjørt Oslo-Köbenhavn med i3, og det er en helt grei dagsetappe selv om det blir litt mer stopp enn med bensinbil (tok returen med 3x ladestopp, 5x på utreise for å sjekke flest mulig ladekort tidligst mulig på turen). Det er mange 50kW-ladere underveis, og har du Fortum og Clever er du ganske godt dekket.

Legg opp til to ladestopp ca hver 150-200 km (dvs to stopp, første kjørestrekk typisk litt lenger siden du da starter på 100%), og du har gode marginer samt mange muligheter til å kjøre videre til alternativ lader dersom det mot formodning er kø. Siden hvert ladestopp blir ca en time (med i-Pace, 30-80% på 50kW lader), er det greit å plassere det et sted der en også kan få seg en matbit etter eget ønske.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

25-28 mil kanskje første etappe, litt mindre på neste?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Nordlands

Som Bjørn Nyland har vist i sine videoer vil det mest effektive når du må kjøre lengre enn bilens rekkevidde være å kjøre raskere, med 50 kW ladere vil man opp mot 130 km/t spare mer tid på kjøring enn ladetiden øker. Det koster selvfølgelig litt mer, så det må veies opp mot hvor travelt man har det. Jeg tror også 2 ladestopp er passelig, om ikke flere mindre stopp er ønskelig.

I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Hjertis

Sitat fra: Nordlands på tirsdag 20. november 2018, klokken 19:46
Som Bjørn Nyland har vist i sine videoer vil det mest effektive når du må kjøre lengre enn bilens rekkevidde være å kjøre raskere, med 50 kW ladere vil man opp mot 130 km/t spare mer tid på kjøring enn ladetiden øker. Det koster selvfølgelig litt mer, så det må veies opp mot hvor travelt man har det. Jeg tror også 2 ladestopp er passelig, om ikke flere mindre stopp er ønskelig.

Interresant! Har ikke hatt elbil siden 2014, så mye har skjedd!  Noen erfaringer på 50kW lading, er vel kanskje ingen som har fått testet dette i noen lave temperaturer ennå? Kun testet lynladeren på Nygårdskrysset, men det var mer en praktisk øvelse 8)

Orbit

#5
Beste kur mot kaldt batteri er aktiv høyrefot! Start med forvarmet batteri, kjør som med vanlig bil (skiltet hastighet ++), og du har passe romtemperatur på batteri når du skal lade etter de første 20+ milene. Sparekjøring gir bare kaldt batteri, og unødvendig treg lading på vinteren. Unngår du lengre stopp uten lading, vil du på en slik tur som dette ha "sommerhastighet" på ladingen hele dagen, da batteriet er på gunstig temperatur (og da blir lufttemperaturen irrelevant).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

chargedup

#6
Jeg kjørte nylig I-pace 45 mil mot Stockholm og hjem igjen og det var ikke noe problem. Vet ikke om de har fått 100kw lading på Gøteborg strekken, men dersom det finnes kan du regne med mindre enn 1 time på hver av stoppene. Anbefaler Fortum app/brikke da denne virker både i Norge og Sverige. Husk å legge inn visakort som betalingsmåte, fakturabetaling feiler på lading i Sverige. Hurtigladestasjonene ligger ikke like tett som i Norge så du burde på forhånd sjekke hvor sånn ca de er i løypa. Jeg klarte meg helt fint med kun Fortum, men hadde også Vattenfall som alternativ hurtiglading da denne kun krever app og visakort. Finnes mange andre leverandører i Sverige også, men vet at feks Clever krever ladekort som kjøpes på stasjonen som et kontantkort er kronglete og trolig noe dyrere.
Kan legge til at jeg kjørte 20 mil til første lading og 18 mil lading nr 2 så jeg la inn et 3. kort ladestopp og. Ladet totalt 74 minutter og fikk levert 73kwh ifølge Fortum (1 stk 100kw lader og 2 stk 50kw ladere). Dette var med relativt frisk kjøring, kjørte for det meste fortest på veien og holdt 25 over på motorvei. Jeg ladet også i parkeringshus over natten slik at bilen var fulladet og forvarmet på vei hjem.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Hjertis

Sitat fra: chargedup på onsdag 21. november 2018, klokken 08:59
Jeg kjørte nylig I-pace 45 mil mot Stockholm og hjem igjen og det var ikke noe problem. Vet ikke om de har fått 100kw lading på Gøteborg strekken, men dersom det finnes kan du regne med mindre enn 1 time på hver av stoppene. Anbefaler Fortum app/brikke da denne virker både i Norge og Sverige. Husk å legge inn visakort som betalingsmåte, fakturabetaling feiler på lading i Sverige. Hurtigladestasjonene ligger ikke like tett som i Norge så du burde på forhånd sjekke hvor sånn ca de er i løypa. Jeg klarte meg helt fint med kun Fortum, men hadde også Vattenfall som alternativ hurtiglading da denne kun krever app og visakort. Finnes mange andre leverandører i Sverige også, men vet at feks Clever krever ladekort som kjøpes på stasjonen som et kontantkort er kronglete og trolig noe dyrere.
Kan legge til at jeg kjørte 20 mil til første lading og 18 mil lading nr 2 så jeg la inn et 3. kort ladestopp og. Ladet totalt 74 minutter og fikk levert 73kwh ifølge Fortum (1 stk 100kw lader og 2 stk 50kw ladere). Dette var med relativt frisk kjøring, kjørte for det meste fortest på veien og holdt 25 over på motorvei. Jeg ladet også i parkeringshus over natten slik at bilen var fulladet og forvarmet på vei hjem.

Nå har jeg litt trua igjen! Er jeg heldig så er det kommet 350kW på Strømstad eller Spekerød innen avreise. Hurtiglader på senteret som vi skal tilbringe shopping og en frisørtime! Da er mye gjort :)

Lurt å følge med på denne for nye lynladere:  https://ionity.eu/en/where-and-how.html

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA