Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Leserinnlegg i Rjukan Arbeiderblad

Startet av SveinJ, tirsdag 20. november 2018, klokken 11:44

« forrige - neste »

SveinJ

Lene Westgaard-Halle (H) kan bli Vestfold&Telemarks elbilhelt!
Stortinget jobber nå med statsbudsjettet for 2019. Som del av dette må energi- og miljøkomiteen og Vestfold&Telemarks representant Lene Westgaard-Halle diskutere hvordan borettslag og sameier kan hjelpes i gang med å legge til rette for at alle beboere skal kunne lade elbilen sin.

For å få ned utslippene må bilparken gå over fra fossilt drivstoff til elektrisitet. Og Stortinget har vedtatt at hele nybilsalget skal være utslippsfritt fra 2025. I september utgjorde elbiler nesten halvparten av hele nybilsalget i Norge, og snart 30 prosent i Vestfold&Telemark. Men skal hele salget bli elektrisk, må alle bilkjøpere være sikre på muligheten for å få ladet bilen sin.

Hjemmelading er det beste både for oss som forbrukere og for samfunnet. Hjemmelading er billigst, enklest og gir minst belastning i strømnettet. Og hjemmelading byr på få problemer om du bor i enebolig og kan sette opp en ladeboks på veggen. Vanskeligere blir det ofte i fellesparkeringen til borettslaget. Mange borettslagsstyrer mangler kunnskapen som trengs om både teknologi og kostnader. En felles investering i å gjøre borettslaget ladeklart må likevel på plass, fordi alle nye biler skal være utslippsfrie om bare få år.

I en spørreundersøkelse Norsk elbilforening og Norsk boligbyggerlag har gjennomført blant folk som bor i leiligheter, oppgir 60 prosent at de ser det som lite sannsynlig at deres neste bil blir en elbil, nettopp på grunn av manglende lademulighet. En av fire boliger i Norge er blokkleiligheter. I Vestfold&Telemark finner vi over 20 000 husstander i blokk. Det haster med å sikre at elbil også blir en mulighet for alle som ikke bor i enebolig eller rekkehus.

Vi trenger en nasjonal støtteordning som kan bidra til at flere borettslag og sameier installerer ladeinfrastruktur for sine beboere. Erfaringen fra lokale initiativ i flere byer er at slike støtteordninger gir akkurat det lille dyttet flere borettslag trenger for å legge til rette for elektrifiseringen av bilparken. Men elbilpolitikken er et nasjonalt ansvar, og kan ikke være avhengig av den enkelte kommunes økonomi.

Stortinget har satt ambisiøse mål for elbilsalget, og sendt et klart signal til bilister om å velge elektrisk. Da må Stortinget også følge opp for å sikre tilgang til hjemmelading for alle de som skal bli elbilister. Lene Westgaard-Halle kan bli en elbilhelt i energi- og miljøkomiteen. Hun kan sørge for at vi sammen kan kjøre ut fra fellesgarasjene våre og inn i framtiden, med fulladede batterier.

Geir Elsebutangen

Styreleder

Vestfold og Telemark elbilforening
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA