Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sykkelstativ?

Startet av Håkon77, tirsdag 20. november 2018, klokken 10:19

« forrige - neste »

Guljfesk

#15
Åpner tråden igjenn.. Fikk følgende svar fra vegvesenet:

Det framgår av bilens COC om kjøretøyet er godkjent for trekking av tilhenger.

Framgår det av COC fra fabrikant at tilhengervekter er satt til 0 kg er det ikke tillatt å trekke tilhenger i henhold til norsk og europeisk regelverk.



Forordning (EU) 1230/2012 artikkel 3 pålegger fabrikanten å oppgi tillatte vekter på koplingspunktene, knyttet til de koblinger som kan monteres på kjøretøyet.

Å montere et tilhengerfeste er i seg selv ikke godkjenningspliktig, da forordningen kun pålegger fabrikanten å oppgi tillatte vekter for det koblingen er ment for,

og ikke selve festet. Følgelig oppgir fabrikanten tillatte vekter for ulike hengere i COC-en, og sannsynlig vis i dette tilfellet  0 kg for samtlige tilhengere.



Å montere annet enn tilhenger på tilhengerfestet reguleres således ikke av forordningen, og er derfor tillatt.



Du må likevel påse at den tekniske tillatte totalvekten oppgitt av fabrikanten ikke overskrides, og at vektfordelingen mellom akslene er korrekt,

og at kjøretøyet for øvrig er i forsvarlig stand.


*******************************
Usikker på hvordan jeg skal tolke dette, skal ringe å snakke direkte løpet av uka.

Jeg tolker det slik at, så lenge enn ikke kobler på en henger. Så trenger ikke bilen være godkjent for å trekke henger, men derimot sette vekt på krok (S-vekt)? om den mekaniske koblingen er godkjent.

Dermed kan krok monteres og sykkelstativ monteres? (Krok nevnt tidligere har godkjent S-verdi = 80kg)


Guljfesk

+skal nevnes at min hyundai forhandler hadde fått noen positive svar fra hyundai norge ang. Krok og sykkelfeste på kona. Da bilen i seg selv skulle være godkjent med krok, på et vis sa selger.

Baresorgen

 "(...)og det er også sannsynlig at framtidige Konaer vil kunne trekke tilhenger. "

Står skrevet i Elbil sin vintertest - er det håp om at det da også vil komme godkjenning for å dra henger med nåværnede versjon?  :o

Burde ikke være noe problem med sykkelstativ.
Tesla X100D - bestilt 5. oktober 2017
Nissan Leaf 24 kWt - 2013 - 2017 - solgt

KetOR

Er det noen som gikk videre med denne og fikk det montert/godkjent?

Woffser

#19
Thule RaceWay 2/3 (991 ->2 sykler / 992 -> 3 Sykler)
Går helt fint etter Tips fra Aaby Auto i Bærum.

XXL har den på beste pris:
https://www.xxl.no/thule-raceway-2b-bikerack-2-bikes-reardoor-sykkelstativ/p/1118812_1_style

Mine bilder.
Med sykkel kommer...

Guljfesk

Har enda ikke fått noe klart svar fra Hyundai. Fått beskjed om at de skal ta opp saken i et møte i Mai. meeen begynner å tvile :P

Så vurderer å skaffe meg settet for fossil kona og prøve. Leveres med pappir på at S-verdi = 80kg
Ikke samme som at det står i vognkortet, men er fortsatt en "godkjenning" fra produsent på det.

jings

Kom tilfeldigvis over denne  i går, her er en som har montert en "Curt 115201 tow bar" på Kona Electric
http://www.mykonaev.com/forum/viewtopic.php?t=56

Samme personen er her også:
"Installing a Trailer Hitch?"
https://www.insideevsforum.com/community/index.php?threads/installing-a-trailer-hitch.5084/



Powerflux

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Woffser

Lovet bilder med sykkel.

Ser bra ut og det sitter godt.
Et par biter med Beskyttelses film på de stedene lakken som i kontakt med festene så er vi i boks og klare for sommeren.

Merk at jeg har en El-Sykkel på der. Ville ikke satt på en til. Det blir for tungt.
Max 30kg på disse.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

henrikv

Noen som har sett nærmere på dette og i så fall fått montert et hengerfeste som kan brukes til sykkelstativ? Såvidt jeg tolker tidligere meldinger i denne tråden virker det som det er lov, så lenge forhandler godkjenner...

Krokan

Noen som vet om tilhengerfeste som tidligere var montert på bensinutgaven vil passe på Kona Electric?

Håkon77

Sitat fra: henrikv på mandag 12. august 2019, klokken 21:05
Noen som har sett nærmere på dette og i så fall fått montert et hengerfeste som kan brukes til sykkelstativ? Såvidt jeg tolker tidligere meldinger i denne tråden virker det som det er lov, så lenge forhandler godkjenner...
Da tolker vi ulikt. Som jeg forstår det trenger man ikke noen godkjenning så lenge det ikke brukes til å trekke noe. Å laste det ned sykkelstativ er da ok.  Forsåvidt hørte jeg en prate om at det var en på en norsk Facebook gruppe som hadde fått montert krok. Hvis noen her er på Facebook så vet de kanskje om det?
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

jings

#27
Jmfr denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=49292.msg861721#msg861721

der jeg kom over en video av en Kona 2020 modell som var utstilt på "Frankfurt Motor Show 2019", med påmontert feste for sykkelholder. Jeg sendte en forespørsel til Hyundai Norge, med bilde, og spurte om dette var noe som var mulig å få som tilvalg, og fikk til svar: Ja, vi kommer til å levere en løsning for stativ om kort tid, en såkalt "cargo-bar"

(Jeg vet ikke om det kun gjelder Kona 2020 modellen)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA