Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forsinkelse?

Startet av Vegar Beider, mandag 19. november 2018, klokken 19:27

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: knut.aulie på mandag 26. november 2018, klokken 18:25
Du er ikke alene, tror det er ganske mange av oss, kanskje spesielt her på forumet, som har forventninger basert på det som er lovet.
Det kan egentlig virke som enda en produsent har undervurdert kundegruppa si, og bruk av sosiale medier. Dette har Tesla fått erfare i noen år, og Jaguar gikk rett i fella med udokumenterbare påstander og lovnader, Kia fikk skikkelig smake pisken da de lanserte pris på e-Niro, og nå får Audi smake på det. Jeg er redd Porsche er på vei inn samme sted. De har presentert en konseptbil som så knallgrom ut, og nå ser ut for å ende opp med en Model S med Porsche-front, iallfall basert på de to bilene som triller i Norge nå. De driver også og snakker om femsetersutgave, selv om det svært mulig kun er utopi, og ender med en fireseter, som Panamera. Da begynner jeg også å lure på hva annet som ikke tåler dagens lys.

Sitat fra: knut.aulie på mandag 26. november 2018, klokken 18:25Det blir interessant å se hvordan volumet blir når de først begynner å levere! Kommer det 7-8 tusen E-Tron i 2019 som det er lovet eller føyer de seg inn i en stigende rekke av brutte løfter.
Inntil Norge får på plass en avtale om at salget i Norge også teller med i totalutslippet i EU, så finnes det egentlig ingen insentiver for bilprodusentene som ikke tjener penger på elbilene sine for å selge elbiler i Norge. Så lenge de får solgt det de klarer å produsere i California, Vermont, New York, Massachusetts, Connecticut, Maine, Maryland, New Jersey, Oregon, Rhode Island og EU, så har de ingen interesse av å prioritere Norge, eller andre markeder. Det er i de nevnte markedene de er helt avhengige av å selge elbiler for å kunne selge fossilbiler. Det vil derfor fort vise seg hvor seriøse de er med denne satsningen. Produserer de høyt nok antall så vil de ha biler til overs for Norge...


Sitat fra: samotholt på mandag 26. november 2018, klokken 20:27
Jeg lurer på hvor lenge de tør å følge denne uthalingstaktikken. Nå kommer Model 3 (kanskje tom. før e-tron) og den kommer til å selge mye. Tipper at det også gjelder i andre markeder enn nord-amerika, Norge og Kina. I tillegg så kommer vel Model Y ikke så lenge etter den spede begynnelsen på tysk (el-)SUV-produksjon.
Handelskrigen med USA er en utfordring for Tesla i Kina, så salget der boomer nok ikke før de har lokal fabrikk i drift. Det har de heldigvis skjønt og har fremskyndet bygging. Såvidt meg bekjent blir ikke e-Tron rammet av denne ekstratollen, og vil dermed ha gunstigere pris i Kina enn Tesla.

Sitat fra: samotholt på mandag 26. november 2018, klokken 20:27
Se i tillegg på det som skjer i Kina der elbilprodusenter spretter fram i stort tempo. Spiller tysk industri seg selv ut på sidelinjen?
De er så store at det ordner seg. Nok cash til å kjøpe både teknologi og eventuelt konkurrenter.

Macobat

#61
Bit of speculation from my end... Sorry for writing in english (understand 100% norwegian though, so please don't make any comments to this post in english  ;D).

WLTP-certification is the elephant in the room here for delaying demo-vehicles to dealers and keeping some sort of silence towards us potential customers. Audi had plans launching this vehicle with big 21" wheels for the edition models. The stated 400km+ WLTP might have turned out to be difficult to achieve for Audi and right now they don't know how to manage the situation with WLTP figures for launch vehicles starting with the figure 3 instead of 4.

They do know what happened with I-Pace in the press/social media when it underperforms massively compared to the 470km WLTP certification and Audi might not even reach I-Pace standard on range which they know will be a big disappointment among reservation holders.

I think the traditional auto manufacturers have massively underestimated the impact of the large and not that aerodynamic SUV-body in real world range situations. They did prioritize the "classic" body shape with grill etc to please their existing customer base. But now when the product is ready it turns out to be a rather big issue and right now there is no way back.

Don't get my wrong. I do love the Audi EV and all the nice goodies around it, but the range can be a real issue. As a driver who often drive motorway outside of Norway I do rate efficiency at higher speeds as a very important thing. Not German autobahn speed, but driving between 120-140km/h constant speed. I really need to get the answer on how much the E-Tron consume at 135km/h fixed pace before I move forward with my order. Looking into how much the I-Pace consume at 135km/h I think the E-Tron will be an even bigger disappointment. And that fact alone will probably be enough for me to jump ship. I really really really hope I'm wrong here because I love all the other aspects of the E-tron based on what I have seen so far. But the consumption at motorway speed could kill it for me.

Let's see how things turn out, but I'm for sure one of those who would not move on with my firm order before I for fact know more about real world consumption in different situations. WLTP only will probably not be enough even if it will be a good indication. A TeslaBjorn test is what will be necessary for me to gain confidence (or get a confirmation thatit is not good enough for my needs).

jorgen.jevne

Det er unektelig suspekt at de i løpet av så lang tid ikke har klart å hoste opp offisielle rekkeviddetall.

Men det blir uansett godt for bilmarkedet å få enda en 'Tesla-knuser' på norske veier (*himler med øya*)

samotholt

Sitat fra: gr på tirsdag 27. november 2018, klokken 10:40
Sitat fra: samotholt på mandag 26. november 2018, klokken 20:27
Jeg lurer på hvor lenge de tør å følge denne uthalingstaktikken. Nå kommer Model 3 (kanskje tom. før e-tron) og den kommer til å selge mye. Tipper at det også gjelder i andre markeder enn nord-amerika, Norge og Kina. I tillegg så kommer vel Model Y ikke så lenge etter den spede begynnelsen på tysk (el-)SUV-produksjon.
Handelskrigen med USA er en utfordring for Tesla i Kina, så salget der boomer nok ikke før de har lokal fabrikk i drift. Det har de heldigvis skjønt og har fremskyndet bygging. Såvidt meg bekjent blir ikke e-Tron rammet av denne ekstratollen, og vil dermed ha gunstigere pris i Kina enn Tesla.
Blir bilene konkurransedyktige? M3 vs. e-tron? Ytelse, rekkevidde, ladenettverk, pris,......
Sitat fra: gr på tirsdag 27. november 2018, klokken 10:40
De er så store at det ordner seg. Nok cash til å kjøpe både teknologi og eventuelt konkurrenter.
Ikke farlig å ha den strategien, nei. Tesla har jo allerede passert BMW i verdi. Noen som husker Nokia?
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

geear

#64
Sitat fra: samotholt på onsdag 28. november 2018, klokken 22:37
Blir bilene konkurransedyktige? M3 vs. e-tron? Ytelse, rekkevidde, ladenettverk, pris,......
Elbilverdenen har så langt vist at selv de merkeligste sammenligninger er reelle. Det er sikkert folk som har kjøpt seg Model X selv om de egentlig bare hadde hatt behov for en e-Golf med hengerfeste. Selv om utvalget er noe bedre nå, så er situasjonen fortsatt litt snål. Model 3 vinner vel på alle kriteriene du nevnte, men den har ikke hengerfeste og foreløpig heller ikke takstativ (skal visst komme til våren), og så er det andre grunner også til at folk velger et merke og andre velger et annet.

Sitat fra: samotholt på onsdag 28. november 2018, klokken 22:37
Ikke farlig å ha den strategien, nei. Tesla har jo allerede passert BMW i verdi. Noen som husker Nokia?
Jeg antar at BMW har betydelig lavere gjeldsgrad, og har navnet, så jeg vil tro de kunne skaffet seg finansiering til å ta over kontrollen i Tesla hvis de ville. Porsche forsøkte tross alt å kjøpe VAG, men ble kontret.

Norx

Fra dagens epost:

Vi åpner snart for bestilling av lanseringsmodeller
Det betyr at din tilgang til Min Side stenges. Ønsker du å se detaljene i din reservasjon eller kansellere etter 5. desember klokken 23.00, tar du kontakt med din valgte forhandler.

Det stenges også for nye reservasjoner onsdag 5. desember klokken 23.00.

Lappsokk

Rett over nyttår, ble nå til uke 9 for lanseringsmodellene..... Betyr vel at prøvekjøring ikke blir mulig før det heller:-(
Realistisk så betyr vel dette at en ala carte bil med kønummer 7xx kommer ila april, kanskje...
Er så lei at de hele tiden underleverer på forventingene etter å ha hauset de opp noe så voldsomt. Dette er egenskapt og de får desto større fallhøyde.

daktari

Sitat fra: Lappsokk på torsdag 06. desember 2018, klokken 13:47
Rett over nyttår, ble nå til uke 9 for lanseringsmodellene..... Betyr vel at prøvekjøring ikke blir mulig før det heller:-(
Realistisk så betyr vel dette at en ala carte bil med kønummer 7xx kommer ila april, kanskje...
Er så lei at de hele tiden underleverer på forventingene etter å ha hauset de opp noe så voldsomt. Dette er egenskapt og de får desto større fallhøyde.
Demobiler slutten av januar, leveranser av intromodellene fra uke 9 og a la carte før sommeren - er mitt tips dessverre.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hemi

Alt forskyves hele tiden. Drit lite imponert over audi, og møller, og infoflyt generelt.

trd-73

Det verste er at de lyver hele tiden, som f.eks. at forsinkelsen på 4 uker ikke kom til å få noen betydning for norske kunder. Uke 9 er ikke rett over nyttår.. det er 9 uker etter..

zbk

Nå mangler der bare at Forus-selgerens uttalelse om at de kunne levere til hele køen før sommeren rakner fullstendig. Dog er vel køen såpass tynnet ut at det kanskje er mulig. Svogeren min hadde flytta fra kønr ~2500 til 1900-og noe, så en ganske bra avskalling har det tydeligvis vært.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

hemi

#71
Jeg er straks under 200 nå, men tipper jeg hopper av. så tallene fra AMS og 31kwh i 120kmh i varme, det gir lav 20 i kulde i range, om 83KWH netto tilgjengelig tallet stemmer.  Dette er i-pace territorie dessverre. Jeg spurte en venn som driver bilsjappe og alltid har spurt meg om å ta over reservasjoner når jeg ikke har villet, han var ikke interessert.

Jeg hadde gledet meg i flere år, og føler at jeg blir skuffet gang, på gang, på gang. Vi får se om de overasker positivt når  EPA kommer. Jeg betaler ikke 900-1000 for en forvokst i3/leaf kortrekkevidde bil uten SUV egenskaper. (henger, plass osv)




Imagine

Sitat fra: hemi på torsdag 06. desember 2018, klokken 23:29
Jeg er straks under 200 nå, men tipper jeg hopper av. så tallene fra AMS og 31kwh i 120kmh i varme, det gir lav 20 i kulde i range, om 83KWH netto tilgjengelig tallet stemmer.  Dette er i-pace territorie dessverre. Jeg spurte en venn som driver bilsjappe og alltid har spurt meg om å ta over reservasjoner når jeg ikke har villet, han var ikke interessert.

Jeg hadde gledet meg i flere år, og føler at jeg blir skuffet gang, på gang, på gang. Vi får se om de overasker positivt når  EPA kommer. Jeg betaler ikke 900-1000 for en forvokst i3/leaf kortrekkevidde bil uten SUV egenskaper. (henger, plass osv)

Enig. Rekkevidde opp mot pris vil avgjøre. Nå har de satt en pris som gjør at den bør gå minst 35-40 mil i 120-130km/t. Om det viser seg å være 26-30 mil i slike hastigheter hopper jeg over «første runde» jeg også.
Bilen er garantert knakende god, men en elbil må ha tilstrekkelig rekkevidde hvis ikke blir den fort slitsom.

Øyvind.h

Sitat fra: hemi på torsdag 06. desember 2018, klokken 23:29
Jeg er straks under 200 nå, men tipper jeg hopper av. så tallene fra AMS og 31kwh i 120kmh i varme, det gir lav 20 i kulde i range, om 83KWH netto tilgjengelig tallet stemmer. 

Har du lenke til den testen? 310Wh/km i 120km/t høres ikke riktig ut. Det kan da ikke være så enorm forskjell i effektivitet og luftmotstand på en Model X vs E-Tron?
Tenker jeg må se noen flere tester som understøtter den typen forbruk før jeg trekker samme konklusjon. Det høres rett og slett for drøyt ut.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jorgen.jevne

Interessant å se at Møller tilsynelatende kopierer Jaguar flausen med lite/dårlig informasjonsflyt og fullstendig undervurdering effekten av sosiale medier og jungeltelegrafen. Hvor mange kunder har ikke Jaguar tapt på dette siste par måneder?

På tide å «come clean» med hva denne bilen er (og ikke minst hva den IKKE er) mens de fortsatt har et snev av integritet og respekt i behold.

Jeg kjørte nedover til Danmark med en S75 i går og var overrasket over hvor mannge ladestopp jeg måtte ha. 140km/t spiser rekkevidde, men allikevel hadde jeg ikke mer en 24-25 i forbruk. Hadde det ikke vært for auperladerene hadde jo bilen i prinsippet vært ubrukelig.

Har man lagt ned 900 000 for en bil er det jo trist at den må stå i garasjen hvis du finner ut at du vil ta langhelg i Stockholm eller København.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA