Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forsinkelse?

Startet av Vegar Beider, mandag 19. november 2018, klokken 19:27

« forrige - neste »

Pingle

#45
Sitat fra: daktari på søndag 25. november 2018, klokken 17:18
Dette er jo en bevisst strategi fra VAG, BMW og andre. Å få potensielle kjøpere til å avvente kjøp av konkurrentene, fordi de selv kommer med noe "mye bedre snart". Kanskje får de også solgt en hybrid ventepølse. "Delay and deflect" og hold på merkelojaliteten.

Det er også vanskelig å få kundene tilbake til en bil som i beste fall er et steg sidelengs hvis de først har fått smaken av konkurrenten.
Sliter med å se at de kommer med noe bedre med det første. Og konkurrenten hadde fått underskriften min om de hadde typegodkjent både krok og takstativ på samme bil med god størrelse.

Tanken om at VAG satser på å få solgt hybride ventepølser, som de faktisk tjener gode penger på, virker stadig mer realistisk.
Skal ikke nekte for at jeg har lekt med q7-tanken etter å ha gitt opp etron.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Counterpointer

Sitat fra: Vegar Beider på søndag 25. november 2018, klokken 13:00
Husker dere daværende informasjonssjef på avduking av A8 på Ekebergrestauranten og visning av konseptbilen på Lillestrøm? Alle kom til å bli til de grader positivt overrasket, ingen kom til å bli skuffet! De skulle levere et nærmest revolusjonerende utstyrsnivå i forhold til prisen, var det ikke slik? De skulle levere biler til kundene i år, ikke sant?
Husker dette meget godt. Var på begge stedene.

Ut fra det som ble sagt der ville de både komme før Jaguar på markedet og hvertfall ha en overraskende god pris.

Jeg er helt klart ikke imponert over infostrategi og hva de nå har presentert. Det er en helt grei bil med noen gode sider, men for høy pris i forhold til hva som finnes ellers.

hemi

Jeg får en i3 120ah som ventepølse til uka, så da blir jeg mindre stressa til det evnt kommer noe vettug info/pris.

kønr mitt  tilsier jeg har ventet en stund også, og husker også uttalelser, er vel endel folk som er byttet ut på veien også.

Forsinkelsen skyldes jo forskjellige ting, avhengig av hvem man spør... noen sier den ikke har hatt noen WLTP test, noen sier SW, noen sier noe med TUV og typegodkjenning... eneste sikre er at om de mener WLTP, og den ender med 435... såvar det ikke det, for de tallene har vi sett før.

daktari

Det som er litt mistenkelig er at de lanserer at de nå kjører full produksjon av motorer, så full produksjon av biler, og plutselig mangler de noe og er forsinket.

Var det kjempesprekk på WLTP-sertifisering som gjør at de måtte tilbake til tegnebrettet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Leafy

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 24. november 2018, klokken 15:35
Sitat fra: Leafy på lørdag 24. november 2018, klokken 14:16
Sitat fra: knut.aulie på lørdag 24. november 2018, klokken 10:22
Sitat fra: geirarne på fredag 23. november 2018, klokken 23:27

Det har vært en liten forsinkelse, men den vil ikke ramme utlevering mot kunder, de første kundebilene er fortsatt er planlagt mot slutten av januar.
Det er jo ikke sant at forsinkelsen kun påvirker forhandlerne. Det de gjør er å forskyve de med lavt kønummer som vil kjøre bilen før de bestiller og heller prioriterer de som tar en ferdig utstyrt ..

Du har misforstått en vesentlig ting: Etron er ikke typegodkjent ennå. Før den er det, så kan ikke bilene registreres. Dette er helt utenfor kontrollen til Møller
Det er desverre du som misforstår!

Har kortet ned sitatene så det er lettere for deg.

Å dra inn typegodkjenning har ingenting med at de sier de vil LEVERE UT kundebiler før de har demobiler.

For det første: Hvor er offisiell info om at demobilene kommer etter kundebilene? Noe annet enn hva en selger langt nede i systemet sier.

Gitt at demobilene er forsinket, så mener du at E1 og Limited som allerede er produsert skal stå på Bekkelagskaia og snø ned til demobilene er ute hos forhandlerne?
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

geear

Sitat fra: daktari på søndag 25. november 2018, klokken 17:18
Dette er jo en bevisst strategi fra VAG, BMW og andre. Å få potensielle kjøpere til å avvente kjøp av konkurrentene, fordi de selv kommer med noe "mye bedre snart". Kanskje får de også solgt en hybrid ventepølse. "Delay and deflect" og hold på merkelojaliteten.

Det er også vanskelig å få kundene tilbake til en bil som i beste fall er et steg sidelengs hvis de først har fått smaken av konkurrenten.
Stemmer det. Bare det at BMW prøver å holde tak i kundene ved å vise en iX3, med svartmalte ruter, som fortsatt har påfyllingslokk til diesel/bensin, i tillegg til luke til lading foran, sier noe om desperasjonen med å vise at "her er vi, vent på oss! .... vi kommer dit om et par år".

Jeg syns lansering etter lansering i senere tid har skuffet. Jeg vet jeg er en krevende kunde, men samtidig så sier det noe om markedsføringen rundt produktene. Ikke bare e-tron, men alle. Og det gjelder både produkt, levering og ikke minst priser. Hvorfor sier f.eks. Audi at de skal lansere en bil med SVÆRT konkurransedyktig pris når den ender på 700k for en basic utstyrt bil? Når ble det en SVÆRT konkurransedyktig pris i det segmentet?

jamez

Jeg har lenge lurt på om (de tyske) produsentene egentlig har lyst å levere elbiler - eller om det hele bare er et skuespill for å forsinke pålegg om å levere x prosent elektrisk - og selvfølgelig for å selge fossilbilene som de kan produsere med sin eksisterende infrastruktur og som de har bedre fortjeneste på.

Syns det er leit at Audi har skuffet meg så mye gjennom e-tron lanseringen. Det har vært skuffelse på skuffelse - så det bør være et meget bra produkt de leverer for å blidgjøre meg igjen.

fonberg

Sitat fra: jamez på mandag 26. november 2018, klokken 16:46
Jeg har lenge lurt på om (de tyske) produsentene egentlig har lyst å levere elbiler - eller om det hele bare er et skuespill for å forsinke pålegg om å levere x prosent elektrisk - og selvfølgelig for å selge fossilbilene som de kan produsere med sin eksisterende infrastruktur og som de har bedre fortjeneste på.

Syns det er leit at Audi har skuffet meg så mye gjennom e-tron lanseringen. Det har vært skuffelse på skuffelse - så det bør være et meget bra produkt de leverer for å blidgjøre meg igjen.

De tyske bilprodusentene har ett overordnet mål, og det er så feit bunnlinje som mulig. De vil skvise fossil-sitronen så lenge det er mulig innenfor gjeldende politiske retningslinjer, siden det er det de har gjort i hundre år, og derfor kan best. Tipper at e-tron av Audi sees på som dels en compliance car, dels utstillingsvindu/prøveklut. Markedsarbeidet de gjør handler like mye om å holde sine trofaste kunder på gress. Og de vet at de vil selge OK f.eks i det norske markedet, selv med de stive prisene de nå har skrudd den opp til.

Audi/VAG stuper på ingen måte uti, de bare dypper tåa. Halvhjerta.

Det trengs mere politiske virkemidler før de etablerte produsentene virkelig satser elektrisk. Big oil har mange bindinger både mot bilprodusenter og politiske instanser, og dette sinker så klart hvor fort fossilt drivstoff blir mer avgiftsbelagt og dermed får fart på skiftet til elektrisk.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Counterpointer

Sitat fra: gr på mandag 26. november 2018, klokken 14:52
Jeg syns lansering etter lansering i senere tid har skuffet. Jeg vet jeg er en krevende kunde, men samtidig så sier det noe om markedsføringen rundt produktene. Ikke bare e-tron, men alle.
Du er ikke alene, tror det er ganske mange av oss, kanskje spesielt her på forumet, som har forventninger basert på det som er lovet.

Det blir interessant å se hvordan volumet blir når de først begynner å levere! Kommer det 7-8 tusen E-Tron i 2019 som det er lovet eller føyer de seg inn i en stigende rekke av brutte løfter.

samotholt

Jeg lurer på hvor lenge de tør å følge denne uthalingstaktikken. Nå kommer Model 3 (kanskje tom. før e-tron) og den kommer til å selge mye. Tipper at det også gjelder i andre markeder enn nord-amerika, Norge og Kina. I tillegg så kommer vel Model Y ikke så lenge etter den spede begynnelsen på tysk (el-)SUV-produksjon.

Se i tillegg på det som skjer i Kina der elbilprodusenter spretter fram i stort tempo. Spiller tysk industri seg selv ut på sidelinjen?
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

hemi

TM3 som du nevner er ett moment, drøyer de mer er jo EQC potensielt der, og IX3, men primært TM3.

Jeg vurderer helt seriøst en TM3, og har reservasjon på TM3, har dog hatt tesla før, så litt skeptisk, men den hadde rekkevidde. Også hatt e-golf før... så litt skeptisk til VAG også :p

Touring

Ååhhh, vi er Såå skuffa azza!

samotholt

Supert innlegg. La meg tippe - spark mot Tesla (selv om alle andre naturlige konkurrenter underpresterer)?
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

DagUp

Nå er det oppgitt at demobiler kommer til forhandlere i Nederland i uke 9, dvs siste uke i februar. Dette tyder på at forsinkelsen ikke er 1 mnd, men 3.... Enten er kommunikasjonen helt feil eller så er det noe fabrikken ikke har helt kontroll på? Det er kanskje på tide at noen fra importøren kommer med troverdig info, eller sier at de faktisk ikke vet når bilen kan vises og prøves.

hemi

Siste beskjeden jeg fikk var at som kunde med nr .. lavt fikk vi prøvekjøring i desember, bilene var jo laget.... men dette var jo helt tilbake i november.. ohh wait denne mnd, så ting kan ha forandra seg? :o

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA