Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forsinkelse?

Startet av Vegar Beider, mandag 19. november 2018, klokken 19:27

« forrige - neste »

Vegar Beider

Referer til dagens e-post fra Audi Norge:

For deg med tidlig kønummer, kan du forvente å bli kontaktet angående lanseringsmodeller mot slutten av desember. Har vi ikke kommet i kontakt med deg etter at vi har forsøkt å ringe deg gjentatte ganger og sendt epost, er vi nødt til å la muligheten gå til neste kunde på reservasjonslisten.

Offisiell salgsstart er planlagt like over nyttår. Din forhandler kontakter deg basert på ditt kønummer. Vi vil komme med mer konkret informasjon rundt salgsstart når det nærmer seg.


Er det noen annen måte å tolke dette på enn at bilen er forsinket?
Regner at at salgsstart = bestilligstidspunkt. Det var tidligere i siste halvdel av november. Nå er det "like over nyttår". Ved ala carte spesifisering betyr det leveranse aller tidligst i siste halvdel av mars.

Kjenner jeg begynner å bli drit sur nå, beklager. Men det har vært så mye løfter og skryt fra Audi Norge, og alt de leverer er skuffelse på skuffelse. Dårligere spesifikasjoner og høyere pris enn skissert, nå også senere leveranse. Sa de ikke at ingen skulle bli skuffet, og alle ville bli imponert? Jeg føler det veldig motsatt akkurat nå. De har så langt lagt listen høyt, og utelukkende revet.

"De første bilene kommer mot slutten av 2018" var lenge løftene. Da var det også snakk om kundebiler. Så var det "Kundene får sine biler rett over nyttår". Nå kan de bestilles "rett over nyttår". Hva er det, før påske?

Vel, Audi er i alle fall i ferd med å være like gode som Tesla på én ting, nemlig brutte løfter.   :(

Espen W

Jepp, salgsstart er nok bestillingstidspunkt.

Enig i at dette er skuffelse på skuffelse. Opp som en løve og ned som en skinnfell heter det vel...

Counterpointer

Er det noen av de store, som ikke har forsinkelser?

Det Audi gjør er jo å komme med en ikke reel intropris og underlevere på mange spesifikasjoner.

Enig med Vegard og Espen.

forzaman

Hvis offisielt salgsstart (bestillingstidspunkt?) er i starten av januar, så bør det bety at alle priser, utstyrsvarianter og konfigurator er klare før jul. I følge selger så skal de med lavt reservasjonsnummer få muligheten til å leke seg litt mer konfiguratoren før man har første "kontraktsmøte". Han fortalte også at man skulle "forenkle" konfiguratoren mest mulig, med type pakker etc., slik at den gav et korrekt bilde på enklest mulig måte. Håper det stemmer, da erfaringen fra bruk av konfiguratorer (for flere bilmerker) ofte fører til "dobbelt"-bookinger etc., med en pris som aldri blir korrekt...

jorgen.jevne

Blir spennende å se hva som skjer utover i 2019 nå.

Blir e-tron premiumfabrikkenes svar på Kona og Niro?

Litt lenger ned her var det en tråd om hva slags "audi-folk" nye e-troneiere vil bli. Vil tro mange strekker strikken (vel) langt for å få et premiummerke, og forventer da en helt annen bil enn hva de ser ut til å være i stand å levere. Den blir (grise)dyr (overpriset?), nå forsinket og med specs som er dårligere enn hva vi har sett i 6 år.

Klart, vi må vel begynner å erkjenne at vi sitter litt på tuen er i kalde nord og ser på elbil-verdenen med frustrasjon - når selv nabolandene ikke en gang forstår hva vi babler om.


samotholt

Sitat fra: Vegar Beider på mandag 19. november 2018, klokken 19:27
....
Kjenner jeg begynner å bli drit sur nå, beklager. Men det har vært så mye løfter og skryt fra Audi Norge, og alt de leverer er skuffelse på skuffelse. Dårligere spesifikasjoner og høyere pris enn skissert, nå også senere leveranse. Sa de ikke at ingen skulle bli skuffet, og alle ville bli imponert? Jeg føler det veldig motsatt akkurat nå. De har så langt lagt listen høyt, og utelukkende revet.

Vel, Audi er i alle fall i ferd med å være like gode som Tesla på én ting, nemlig brutte løfter.   :(
Noen har vært veldig positive til hva Audi kommer til å levere, andre mer realistiske. De gjør vel som de pleier, tar det de tror de kan for produktet. Utstyr koster selvsagt masse ekstra.

Det som er ille er at de ikke er på høyde når det gjelder ytelse og rekkevidde. Ærlig talt så trodde t.o.m. jeg at de skulle levere der.

At Tesla ikke leverer får stå for din regning. De gir ikke premiumfølelsen mange er ute etter, men når det gjelder ytelse og rekkevidde så er de åpenbart langt foran.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Vegar Beider

Sitat fra: samotholt på mandag 19. november 2018, klokken 23:22

Det som er ille er at de ikke er på høyde når det gjelder ytelse og rekkevidde. Ærlig talt så trodde t.o.m. jeg at de skulle levere der.

At Tesla ikke leverer får stå for din regning. De gir ikke premiumfølelsen mange er ute etter, men når det gjelder ytelse og rekkevidde så er de åpenbart langt foran.

Du vet faktisk ikke noe om ytelse eller rekkevidde, så akkurat det er det litt for tidlig å bli skuffet over. 0-100 tall er komplett uinteressant, og ikke noe mål for hva ytelse betyr i praksis.

Når jeg sikter til Tesla og ikke levere, så handlet det om akkurat det: å ikke levere produktet til markedet som lovet. Har du glemt alle utsettelsene og de brutte løftene om når Model S, Model X og Model 3 skulle produseres og leveres i volum?

Crown

Egentlig helt som forventet. Det er vel ikke en eneste ting hittil de ikke har overdrevet en smule, så hvorfor skulle ikke leveringstiden også være overdrevet. Men alt det hadde jeg regnet med, jeg går inn i mitt første alvorlige partnerskap med Audi/Møller med lave forventninger, så personlig er jeg i "rute". :-D
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

hemi

Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 20. november 2018, klokken 08:10
Sitat fra: samotholt på mandag 19. november 2018, klokken 23:22

Det som er ille er at de ikke er på høyde når det gjelder ytelse og rekkevidde. Ærlig talt så trodde t.o.m. jeg at de skulle levere der.

At Tesla ikke leverer får stå for din regning. De gir ikke premiumfølelsen mange er ute etter, men når det gjelder ytelse og rekkevidde så er de åpenbart langt foran.

Du vet faktisk ikke noe om ytelse eller rekkevidde, så akkurat det er det litt for tidlig å bli skuffet over. 0-100 tall er komplett uinteressant, og ikke noe mål for hva ytelse betyr i praksis.

Når jeg sikter til Tesla og ikke levere, så handlet det om akkurat det: å ikke levere produktet til markedet som lovet. Har du glemt alle utsettelsene og de brutte løftene om når Model S, Model X og Model 3 skulle produseres og leveres i volum?

Jeg er enig, 0-200 og 0-300 er mer vesentlig, iaf når jeg ser på biler vanligvis, på daily driver er det ikke like viktig, men gøy med rask bil der også.

Det litt fascinerende er at mange bilprodusenter kopierer tesla på 1 ting når de lager elbil, deres ræva forhold til tid, de burde heller kopiert rekkevidde og 0-200 tall ;)

Leafy

Som forventet egentlig. De er ikke mye forsinket med tanke på at de skal begynne å selge noe de aldri før har solgt, nemlig en premium elektrisk SUV. E1 og Ltd. versjonene er allerede bygget og de blir nok levert tidlig på nyåret. I så måte har de ordene sine i behold. For de som skal skreddersy sin egen bil, så blir det nok lenger å vente, men det bør egentlig ikke være overraskende.

Og ja, klart de tar seg betalt for en bil som mer enn 6K personer står i kø for. De driver tross alt butikk. Det er faktisk frivillig om man vil kjøpe den eller ikke. Tipper Audi/Møller har hatt et ganske dårlig 2018 mtp salg vs. f.eks BMW (som allerde har elektrisk bil), og nå har de mulighet til å skrive Audi historie, i verdensmålestokk.
Tesla Model Y Performance m/EAP. Mottatt 12.22
Tesla Model 3 Long Range MIC. Mottatt 09.21
Tesla Model X 100D 7-seter m/alt. Mottatt 23.05.19 - Solgt!
Audi e-tron Limited Typhoon Grey. Mottatt 18.03.19 - Solgt!
Tesla Model S 75D m/alt. Mottatt 16.10.17 - Solgt!
Tesla Model X 90D 7-seter m/alt. Mottatt 10.10.16 - Solgt!
VW e-Golf m/VP og alt utstyr. Mottatt 28.05.15 - Solgt!
Nissan Leaf m/solcelle. Mottatt 15.11.11 - Solgt!

ArTa

Sitat fra: Leafy på onsdag 21. november 2018, klokken 17:19
Som forventet egentlig. De er ikke mye forsinket med tanke på at de skal begynne å selge noe de aldri før har solgt, nemlig en premium elektrisk SUV. E1 og Ltd. versjonene er allerede bygget og de blir nok levert tidlig på nyåret. I så måte har de ordene sine i behold. For de som skal skreddersy sin egen bil, så blir det nok lenger å vente, men det bør egentlig ikke være overraskende.

Og ja, klart de tar seg betalt for en bil som mer enn 6K personer står i kø for. De driver tross alt butikk. Det er faktisk frivillig om man vil kjøpe den eller ikke. Tipper Audi/Møller har hatt et ganske dårlig 2018 mtp salg vs. f.eks BMW (som allerde har elektrisk bil), og nå har de mulighet til å skrive Audi historie, i verdensmålestokk.

Etter dagens mail fra Mercedes om EQC så har jeg forstått den slik at dem har tatt lærdom av Audi, de la seg langflat angående dårlig info fra deres side til kunden og lovnader om å bli bedre. Ydmykheten deres vil bli vinneroppskriften deres. På ytelser overgår bilen Audi, nå er jeg virkelig glad for å ha reservert Mercedes og er ganske sikker på at de vil ta lærdom fra Audi angående misvisende kommunikasjon frem til ferdig produkt.

Jeg får gå for det som virkelig er Premiumens mor "Mercedes", og takker for alle mine år med Audi, bensin Audien erstattes med Mercedes og VW e-golf med Tesla model 3. Etter det aldri mer Møller og VAG.

Den historien deres blir nok en heftig fiasko og lykke til for dem som blir med å sette den.
BMW i4 m50 2022
BMW ix xDrive 50 2022
VW E-golf 2015
——————————————
BMW ix1

samotholt

Sitat fra: Vegar Beider på tirsdag 20. november 2018, klokken 08:10
Sitat fra: samotholt på mandag 19. november 2018, klokken 23:22

Det som er ille er at de ikke er på høyde når det gjelder ytelse og rekkevidde. Ærlig talt så trodde t.o.m. jeg at de skulle levere der.

At Tesla ikke leverer får stå for din regning. De gir ikke premiumfølelsen mange er ute etter, men når det gjelder ytelse og rekkevidde så er de åpenbart langt foran.
Du vet faktisk ikke noe om ytelse eller rekkevidde, så akkurat det er det litt for tidlig å bli skuffet over. 0-100 tall er komplett uinteressant, og ikke noe mål for hva ytelse betyr i praksis.

Når jeg sikter til Tesla og ikke levere, så handlet det om akkurat det: å ikke levere produktet til markedet som lovet. Har du glemt alle utsettelsene og de brutte løftene om når Model S, Model X og Model 3 skulle produseres og leveres i volum?
Rekkevidden er oppgitt til 435 WLTP og blir vel da mindre på EPA. 0-100 er selvsagt interessant (for de fleste av oss). Lurer jo litt på hvor treg bilen kan være før det faktisk har noe å si? Er det 10 sek ?,  20 sek ?, ...

Tesla har hatt problemer med levering, service og produksjon. Ingen tvil om det, men det gir overhodet ikke noen unnskyldning for Audi. De er en erfaren produsent og burde faktisk kunne dette. Åpenbart så var det ikke så enkelt som de hele tiden hevder. Ikke minst så sier de jo rett ut at "Hva Tesla kan gjøre, kan vi gjøre bedre". På tide å vise det (men det sitter tydligvis langt inne).
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

4Matic Fanatic

Sitat fra: ArTa på onsdag 21. november 2018, klokken 20:42
Etter dagens mail fra Mercedes om EQC så har jeg forstått den slik at dem har tatt lærdom av Audi, de la seg langflat angående dårlig info fra deres side til kunden og lovnader om å bli bedre. Ydmykheten deres vil bli vinneroppskriften deres.
Finner det smått usannsynlig at Daimler plutselig er blitt ydmyke, etter år med pjatt og ikke et spørsmål rundt hva flere tusen nordmenn med 20.019kr i innskudd ønsket seg av en elbil, legger de seg plutselig langflate? Og dette når bilen - en elektrifisert GLC - er ferdig? Jaja..

SurSnasen

Sitat fra: samotholt på onsdag 21. november 2018, klokken 21:35
0-100 er selvsagt interessant (for de fleste av oss). Lurer jo litt på hvor treg bilen kan være før det faktisk har noe å si? Er det 10 sek ?,  20 sek ?, ...

Tesla har hatt problemer med levering, service og produksjon. Ingen tvil om det, men det gir overhodet ikke noen unnskyldning for Audi. De er en erfaren produsent og burde faktisk kunne dette. Åpenbart så var det ikke så enkelt som de hele tiden hevder.

De har vel strengt tatt hele veien vært forsiktig med å gi mer eller mindre presise anslag på når de forventer å få bilene ut til kundene. Hvor mye er de forsinket? År? Eller måneder? Siden jeg reserverte første dag de åpnet for det, har jeg hatt den oppfatning at de første bilene var ventet helt mot slutten av 2018, med uvisstid for konvertering fra reservasjon til bestilling. Etterhvert som denne høsten har tatt form har anslaget/forståelsen mer gått i retning at de første bilene ville leveres på nyåret, med mulig bestilling nå i månedsskiftet november/desember. Det sklir nå, av uvisse grunner. Men katastrofe er det ikke. Det er tydeligvis snakk om at bestilling kan gjøres i januar, eller kanskje februar. Altså 2, kanskje maks 3 måneder etter opprinnelig antydning (en antydning som ikke var bekreftet fra offisielt hold). Og leveranse av aller første bilene ikke særlig lenge etter dette. Kanskje 3 måneder etter forventet levering er jo lenge, men ingen katastrofe. Vet ikke om vi bør dra inn Teslas Model X i dette. Da begynner vi å snakke forsinkelse med stor F. Model 3 er vel heller ikke noe kroneksempel på bil som kom "i tide". Der venter vi jo ennå i spenning her til lands.

Selvsagt uheldig med forsinkelser. Og jeg skulle ønske jeg kunne satt meg i en e-tron før jul (hadde vært en ypperlig julegave!). Men jeg ser ingen grunn til å halshugge Audi, eller Møller, av den grunn.

Og 0-100 kan kanskje være meget viktig for en del. For mitt vedkommende er e-trons ytelser mer enn nok. Ikke har jeg behov for å dra bilen over 200 km/t. Ikke har jeg behov for å trykkes bak i stolryggen for å oppnå 100 km/t i løpet av et par sekunder. Da prioriterer jeg heller komfort og støyisolering.

Så vi får se. Meget mulig Audi er helt tragisk i denne saken. Meget mulig e-tron er en elendig bil. Men jeg skyter ikke bjørnen før patronen ligger i løpet.

Espen W

#14
Sitat fra: samotholt på onsdag 21. november 2018, klokken 21:35
Rekkevidden er oppgitt til 435 WLTP og blir vel da mindre på EPA. 0-100 er selvsagt interessant (for de fleste av oss). Lurer jo litt på hvor treg bilen kan være før det faktisk har noe å si? Er det 10 sek ?,  20 sek ?, ...

Tipper han er interessert i aksen, men heller god mellomaks enn aks fra null.
Er jo knapt et lyskryss igjen i dette landet uansett :)
Selv er jeg i all hovedsak interessert i hva en bil gjør i diverse intervaller mellom 60 og 160km/t, og tuner egen bil for maks ytelse der.
Mao. intervaller som 60-100, 80-120, 100-140, etc.
100-200km/t er i ferd med å bli den ''nye'' gullstandarden for sportslige biler. For norske forhold på offentlig vei så er jo ikke det intervallet veldig relevant, men i området 60-120 er det greit med litt trøkk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA