Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forsinkelse?

Startet av Vegar Beider, mandag 19. november 2018, klokken 19:27

« forrige - neste »

z4rd

26-30 mil er ikke noe stress for folk flest, så lenge du har tilgang på et godt utbygd og raskt ladenettverk :)

Men 26-30 mil med primært tilgang til 50kw-ladere de neste to årene = smerte på langtur.

Jeg sa opp min reservasjon (nr 100X) i går, akkurat med den argumentasjonen du bruker, Imagine.

Jeg kommer til å beholde min X75D som jeg er veldig fornøyd med. Hadde e-tron priset seg bittelitt hyggeligere og levert stabil rekkevidde som er nærmere 40 mil så hadde jeg muligens valgt å gå for e-tron. Men i sum er det en dealbreaker for meg nå.

Selger sa at demobilene ville komme i januar, men var mer diffus rundt levering av de første bilene, selv om dette skulle skje like etter.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Øyvind.h

Sitat fra: z4rd på fredag 07. desember 2018, klokken 08:56
26-30 mil er ikke noe stress for folk flest, så lenge du har tilgang på et godt utbygd og raskt ladenettverk :)

Men 26-30 mil med primært tilgang til 50kw-ladere de neste to årene = smerte på langtur.
For min del er det absolutte minimum at den klarer 21 mil og 800 meter stigning i all slags vær. Det er uaktuelt å være avhengig av lading på turer kortere enn 3 timer. På 4-5-6 timers turer derimot er det helt OK, for varer turen så lenge er det naturlig med pause.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hemi

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. desember 2018, klokken 08:45


Har du lenke til den testen? 310Wh/km i 120km/t høres ikke riktig ut. Det kan da ikke være så enorm forskjell i effektivitet og luftmotstand på en Model X vs E-Tron?
Tenker jeg må se noen flere tester som understøtter den typen forbruk før jeg trekker samme konklusjon. Det høres rett og slett for drøyt ut.

ligger screenshoot fra AMS testen på facebook gruppa, se om jeg finner igjen.

AMS pleier jo ikke tulle. De klager jo også på dette, dette var i tynn varm luft, dvs ideele forhold.


Chimp

Ikke glem at e-tron har rå (bedre enn x og i pace vel? ) regenerering. Den kommer ikke til sin nytte på motorvei i 120. Hvor ofte er dette aktuelt i norge...

tar meg selv i å spore av diskusjonen videre her. denne tråden skulle vel handle om forsinkelse og ikke rekkevidde, det har vi annen tråd til :)

hemi

Finnes det NOEN elbil, som ikke har nok regen til at man slipper bruke bremseklosser/skiver..?! det er en grunn til at mange opplever issues med rust.

Effektivteten ved å bruke regen er forøvrig dårlig uansett hvordan man vrir og vender, det beste er å kjøre veldig defensivt om du skal ha god range. Jeg forstår ikke audi sin syke fokus på dette og høy regen. Det er ett ikke tema.

i3, leaf, e-up, tms er biler jeg har hatt, samtlige har hatt nok regen til at jeg ikke har kunnet bruke alt, hverken til normal kjøring, eller  ned fra holmenkollen, norefjell og lignende.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: z4rd på fredag 07. desember 2018, klokken 08:56
26-30 mil er ikke noe stress for folk flest, så lenge du har tilgang på et godt utbygd og raskt ladenettverk :)

Men 26-30 mil med primært tilgang til 50kw-ladere de neste to årene = smerte på langtur.

Jeg sa opp min reservasjon (nr 100X) i går, akkurat med den argumentasjonen du bruker, Imagine.

Jeg kommer til å beholde min X75D som jeg er veldig fornøyd med. Hadde e-tron priset seg bittelitt hyggeligere og levert stabil rekkevidde som er nærmere 40 mil så hadde jeg muligens valgt å gå for e-tron. Men i sum er det en dealbreaker for meg nå.

Selger sa at demobilene ville komme i januar, men var mer diffus rundt levering av de første bilene, selv om dette skulle skje like etter.
Det kommer vel litt an på hvor du skal angående om det er 2 år med 50kW. Ser de har fått mange opp å gå nå, og er i gang med å bygge mange...men om det blir kø på disse er nok en annen sak. Kan nok fort bli. De i hvitt finnes, og de i svart er under bygging.
Tesla Model Y                         2021-

THE

Det er vel omvendte farger på Ionity-kartet som er riktig? De svarte er åpnet, de hvite er under bygging?

Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

THE

Uansett så er eTron fortsatt noen måneder unna norske veier ser det ut til, så en positiv bieffekt av eTron-forsinkelsene er jo at det første kundene får et bedre utbygd ladenettverk fra dag 1 som eTron-eiere.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

z4rd

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Trond.m

Sitat fra: z4rd på fredag 07. desember 2018, klokken 13:01
Hvitt er under bygging.
Under bygging eller planlagt ?
Hvis de er under bygging, så er de vel i drift før uke 9 ?. Det tar vel ikke så lang tid å «bygge» ?

4Matic Fanatic

Sitat fra: Chimp på fredag 07. desember 2018, klokken 10:44
Ikke glem at e-tron har rå (bedre enn x og i pace vel? ) regenerering.
Regenerering er oppskrytt tull. Selv e-Golfen min regenerer nok til at jeg knapt bruker bremsene, men det er ikke det du vil ha når du skal spare strøm, da bør den rulle lettest mulig og med minst mulig fartsendringer.

Øyvind.h

Sitat fra: hemi på fredag 07. desember 2018, klokken 09:56
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 07. desember 2018, klokken 08:45


Har du lenke til den testen? 310Wh/km i 120km/t høres ikke riktig ut. Det kan da ikke være så enorm forskjell i effektivitet og luftmotstand på en Model X vs E-Tron?
Tenker jeg må se noen flere tester som understøtter den typen forbruk før jeg trekker samme konklusjon. Det høres rett og slett for drøyt ut.

ligger screenshoot fra AMS testen på facebook gruppa, se om jeg finner igjen.

AMS pleier jo ikke tulle. De klager jo også på dette, dette var i tynn varm luft, dvs ideele forhold.
Godt mulig de er seriøse. Virker bare usannsynlig at E-tron skal bruke det samme i 120 som Model X bruker i 150. Greit nok at X har fått designlinjer utfra aerodynamikk, mens E-tron er mer tradisjonell stasjonsvogn-SUV. Men overrasket om det får så store konsekvenser i praksis.
120 er ganske vanlig marsjfart på 4-feltsvei i Norge.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

z4rd

Sitat fra: TM på fredag 07. desember 2018, klokken 13:04
Sitat fra: z4rd på fredag 07. desember 2018, klokken 13:01
Hvitt er under bygging.
Under bygging eller planlagt ?
Hvis de er under bygging, så er de vel i drift før uke 9 ?. Det tar vel ikke så lang tid å «bygge» ?

Det må nesten Ionity svare på, da min eneste kilde er deres egen oversikt. Der er hvitt markert som «now building». Svaret mitt var til han som mente at hvitt var de ferdige stasjonene.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Kåre Knatten

Sitat fra: 4Matic Fanatic på fredag 07. desember 2018, klokken 16:04
Sitat fra: Chimp på fredag 07. desember 2018, klokken 10:44
Ikke glem at e-tron har rå (bedre enn x og i pace vel? ) regenerering.
Regenerering er oppskrytt tull. Selv e-Golfen min regenerer nok til at jeg knapt bruker bremsene, men det er ikke det du vil ha når du skal spare strøm, da bør den rulle lettest mulig og med minst mulig fartsendringer.
Nå er ikke E-tron utstyrt med mulighet for en pedalskjøring. Med en regerering på max 225 kW, skal det ikke mye bevegelse for å få endel ladning på batteriene.  I følge testkjøring vil du regenereringen og tro at du seiler.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Kåre Knatten på fredag 07. desember 2018, klokken 21:58
Nå er ikke E-tron utstyrt med mulighet for en pedalskjøring. Med en regerering på max 225 kW, skal det ikke mye bevegelse for å få endel ladning på batteriene.  I følge testkjøring vil du regenereringen og tro at du seiler.
Her skjønner jeg ikke hva du mener. Dersom du regenererer opptil 225kW kan jeg love deg at du ikke trenger mye flytting av føtter i daglig kjøring, og ellers vil det ikke ha noe å si for forbruket hva du tror eller ikke tror rundt seiling, regenererer du unødvendig kjører du uøkonomisk på en elbil.

WLTP-tallene som er kommet siste dager tyder vel ikke på at Audi har skjønt så mye mer enn Jaguar rundt dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA