Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forsinkelse?

Startet av Vegar Beider, mandag 19. november 2018, klokken 19:27

« forrige - neste »

elektro

#135
Sitat fra: Leafy på tirsdag 19. februar 2019, klokken 19:10
Bilene trenger en oppdatering for å utnytte Ionity (og sikkert tilsvarende) ladere fullt ut. Synd dette ikke kan gjøres OTA.

Du har nok rett ang. hva som skal oppdateres, men litt rart det tar så lang tid. Og hva slags software var det som forsinket godkjenning før jul? Mye hemmelighetskremmeri.. Det sagt, så er det ikke alt som kan gjøres OTA. F.eks. uncork av Tesla. Men rart de ikke kan gjøre det på Bekkelaget eller hos forhandler ifbm. utlevering? Som jeg forstår det får ikke bilene forlate fabrikk?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Imagine

Sitat fra: elektro på tirsdag 19. februar 2019, klokken 19:27
Sitat fra: Leafy på tirsdag 19. februar 2019, klokken 19:10
Bilene trenger en oppdatering for å utnytte Ionity (og sikkert tilsvarende) ladere fullt ut. Synd dette ikke kan gjøres OTA.

Du har nok rett ang. hva som skal oppdateres, men litt rart det tar så lang tid. Og hva slags software var det som forsinket godkjenning før jul? Mye hemmelighetskremmeri.. Det sagt, så er det ikke alt som kan gjøres OTA. F.eks. uncork av Tesla. Men rart de ikke kan gjøre det på Bekkelaget eller hos forhandler ifbm. utlevering? Som jeg forstår det får ikke bilene forlate fabrikk?

Flere av limited og edition one-bilene er i Norge allerede. Og noen er ikke gått ut på transport enda. De som er i Norge står enten på Bekkelagskaien, registreres inn og fraktes litt og litt til forhandlerne eller så står de allerede hos forhandlerne (kjellerne blir nok ganske fulle) og tar plass og venter på oppdatering før utlevering. De skal oppdateres før utlevering og derfor er det sagt at alle land må vente til uke 12 med å levere ut. Fikk dette bekreftet av Møller Oslo der jeg har kjøpt bilen.

daktari

Hmm, den embargoen for presse korrelerer ganske godt med "oppdateringen". Uke 11 vs 12. De kan åpenbart ikke utlevere kundenummer før pressen får publisert.

Er dieselgate-tyskerne ute og pynter på sannheten igjen fordi de ikke er ferdig med markedsføringen sin enda?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

Sitat fra: daktari på onsdag 20. februar 2019, klokken 18:40
Hmm, den embargoen for presse korrelerer ganske godt med "oppdateringen". Uke 11 vs 12. De kan åpenbart ikke utlevere kundenummer før pressen får publisert.

Er dieselgate-tyskerne ute og pynter på sannheten igjen fordi de ikke er ferdig med markedsføringen sin enda?

Hva er det Tesla har å skjule? Pressen har ennå ikke fått anledning til mer enn korte prøveturer (her i Norge og Europa, vel å merke).
Greit at Audi kløner det til med embargo og litt forsinkelser på leveringer. Men de har da i det minste latt presse få teste grundig over flere dager selv i god tid før kundene får bilene sine.

chargedup

Sitat fra: StianSoppsan på onsdag 20. februar 2019, klokken 23:00
Hva er det Tesla har å skjule? Pressen har ennå ikke fått anledning til mer enn korte prøveturer (her i Norge og Europa, vel å merke).
Greit at Audi kløner det til med embargo og litt forsinkelser på leveringer. Men de har da i det minste latt presse få teste grundig over flere dager selv i god tid før kundene får bilene sine.

Tror ikke det er for å skjule så mye, mer for å ha biler til prøvekjøring til potensielle kunder. Tipper Tesla vet at de får nok omtale nå i starten, selv om de bare gir norsk presse noen få timer med bilen, samtidig som mannen i gata får prøve bilen, for så å la presse få låne bil lenger senere og få en ny runde PR. Litt utradisjonelt i forhold til andre merker, men Tesla virker å ha en voldsom hype (som virker på tross av alle problemene de har med verkstedkø og kundebehandling) som gjør at de selger massevis av biler uansett nå i starten. Tesla har vel heller ikke hatt for vane å fly journalister til Namibia, Portugal osv som de fleste andre bilmerker gjør for å skape blest og forhåndsbestillinger og de trenger derfor ikke sette frister for opplysninger om ditt og datt, ettersom mannen i gata får prøvekjøre samtidig som presse.

Jeg må si at jeg ikke skjønner hvorfor Audi har embargo på forbruk, akselerasjon osv nå, etter å ha begynt med prøvekjøringer til mannen i gata. Vi vet at forbruket er høyere og 0-100 akselerasjon er dårligere enn I-pace, men ikke hvor mye. Vi vet også at ladingen til Audi er mye enn I-pace, samt at Audi kan kjøre opp Kitzbühl. Dette er to helt forskjellige biler, med forskjellige kunder, begge kommer til å ha mange kunder som er fornøyd og noen misfornøyde den dagen de finner ut at bilen ikke går i nærheten av 40 mil i 110 km/t slik deres fossilbil gjør. Greit nok at det skal komme en oppdatering som skal gjøre bilen bedre, men da må jo isåfall pressen kjøre nok en test over flere dager og da er jo første test fra pressen helt bortkastet, bortsett fra hypen de fikk da.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

samotholt

Tja, ser vel ut til at Audi faktisk bruker mindre enn Jaguar, ihvertfall i 120 km/t ->
https://electrek.co/2019/02/21/tesla-efficiency-range-test-audi-e-tron-jaguar-i-pace/. Dermed går bila lenger også, men begge blir jo dessverre knust av en MX90D  :(
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

JorEl

Sitat fra: fonberg på mandag 26. november 2018, klokken 17:46
Sitat fra: jamez på mandag 26. november 2018, klokken 16:46
Jeg har lenge lurt på om (de tyske) produsentene egentlig har lyst å levere elbiler - eller om det hele bare er et skuespill for å forsinke pålegg om å levere x prosent elektrisk - og selvfølgelig for å selge fossilbilene som de kan produsere med sin eksisterende infrastruktur og som de har bedre fortjeneste på.

Syns det er leit at Audi har skuffet meg så mye gjennom e-tron lanseringen. Det har vært skuffelse på skuffelse - så det bør være et meget bra produkt de leverer for å blidgjøre meg igjen.

De tyske bilprodusentene har ett overordnet mål, og det er så feit bunnlinje som mulig. De vil skvise fossil-sitronen så lenge det er mulig innenfor gjeldende politiske retningslinjer, siden det er det de har gjort i hundre år, og derfor kan best. Tipper at e-tron av Audi sees på som dels en compliance car, dels utstillingsvindu/prøveklut. Markedsarbeidet de gjør handler like mye om å holde sine trofaste kunder på gress. Og de vet at de vil selge OK f.eks i det norske markedet, selv med de stive prisene de nå har skrudd den opp til.

Audi/VAG stuper på ingen måte uti, de bare dypper tåa. Halvhjerta.

Det trengs mere politiske virkemidler før de etablerte produsentene virkelig satser elektrisk. Big oil har mange bindinger både mot bilprodusenter og politiske instanser, og dette sinker så klart hvor fort fossilt drivstoff blir mer avgiftsbelagt og dermed får fart på skiftet til elektrisk.
Dette er veldig bra skrevet og jeg er veldig enig. Har ikke trodd at tyskerne har villet lage elbiler med rekkevidde, pga kanabalisering.
Har fått med meg at noen trodde knallhardt på at E-tron skulle bli konkurransedyktig og rimelig, rundt 600knok. Synes synd på de som trodde at E-tron skulle bli noe annet enn en ice-bil med elmotor.
På den annen side tror jeg mange Audikunder liker bilen, men innser at Tesla har et forsprang i teknikken.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Imagine

Vedrørende akselerasjon på e-tron så er den jo bra nok i massevis.

Jeg prøvde faktisk 0-100 med e-tron limited jeg prøvekjørte ut av et lyskryss mot en model x 75d og det gikk helt likt.
Og tyske Auto motor und sport testet 0-100 på akkurat 5,7 sekunder i sin video. Så det avviker nok ikke særlig mye fra tallene som er oppgitt.

jkirkebo

Sitat fra: Imagine på torsdag 28. februar 2019, klokken 23:48
Vedrørende akselerasjon på e-tron så er den jo bra nok i massevis.

Jeg prøvde faktisk 0-100 med e-tron limited jeg prøvekjørte ut av et lyskryss mot en model x 75d og det gikk helt likt.
Og tyske Auto motor und sport testet 0-100 på akkurat 5,7 sekunder i sin video. Så det avviker nok ikke særlig mye fra tallene som er oppgitt.

En god del eldre X75D (bl.a min) bruker 6,2 sek. på 0-100 så de bør e-tron fint kunne kjøre fra.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Imagine


z4rd

Sier du det? 0-100 fra lyskryss. Hvor gjorde du dette? Var det avtalt med en du kjenner? Siden du tilfeldigvis hadde en X75 med EV-skilter som var med på leken ila de hvor mange minuttene du fikk prøvekjøre e-tron? Og den andre personen ga også full pinne?

e-tron gjør 0-100 på 5,7s iht fabrikk og test av Auto motor und sport, og X75 med EV-skilter gjør det på 5,2s iht fabrikk og videoer på YouTube, som har målt X75 til 4,9s (0-60mph), også iht fabrikk. Da sier det seg selv, at de ikke går likt under like forhold.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

PF

Sitat fra: z4rd på søndag 03. mars 2019, klokken 14:06
Sier du det? 0-100 fra lyskryss. Hvor gjorde du dette? Var det avtalt med en du kjenner? Siden du tilfeldigvis hadde en X75 med EV-skilter som var med på leken ila de hvor mange minuttene du fikk prøvekjøre e-tron? Og den andre personen ga også full pinne?

e-tron gjør 0-100 på 5,7s iht fabrikk og test av Auto motor und sport, og X75 med EV-skilter gjør det på 5,2s iht fabrikk og videoer på YouTube, som har målt X75 til 4,9s (0-60mph), også iht fabrikk. Da sier det seg selv, at de ikke går likt under like forhold.

Videoer på youtube, er det da på helt flat vei? Bilen min akser bedre ned skulleruddumpa enn opp f.eks.

Nå er det godt mulig at e-tron gjør 0-100 på 6 sekunder og at x75 gjør det på 5 sekunder, men i det daglige betyr det ingen ting, jeg har aldri sett noen som bruker launch i den daglige trafikken.
Jeg har prøvd e-tron og den går mer en bra nok, selv om den f.eks. ikke har sjangs mot en Audi s8 med 700+ hester, eller f.eks. Rs6 med nesten 800(selv ms p100d hadde ikke sjangs). Hva betyr det, at det alltid er noen som er raskere, men det holder i massevis i det daglige.

F.eks. Så kan du titte på lovecars nyeste video, så ser du f.eks. at reaksjonstid betyr alt når du skal kappkjøre.

z4rd

#147
Det var som svar på at Imagine sa at e-tron gjør 0-100 likt som X75. Vi kan vel enes om at faktum er at det er en forskjell på 0,5 sekunder. Dette iht tall fra fabrikk og forbrukertester. Og ja, flat vei. Bare fordi videoer er på YouTube betyr ikke at den kjører i nedoverbakke eller er i fritt fall :)

Jeg bryr meg ikke om 0-100 jeg heller - og ja, enig i at det betyr ingenting i det daglige, men det var ikke det som ble diskutert her. Det er ikke nødvendig å forsvare noe som ikke er under angrep... Jeg har også prøvd e-tron, og den går bra, men den er ikke like rask som X75, som noen prøver å gi inntrykk av.

Angående reaksjonstid og Lovecars sin siste video, så kan du vel sitere inn Imagine sitt innlegg i stedet, som omhandler 0-100 ut fra lyskryss.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

mbh

Jeg regner med at relevansen til tråden, er at dere mener forsinkelse i levering skyldes at bilen har for dårlig akselerasjon ut fra fabrikken?

Counterpointer

Sitat fra: mbh på søndag 03. mars 2019, klokken 14:59
Jeg regner med at relevansen til tråden, er at dere mener forsinkelse i levering skyldes at bilen har for dårlig akselerasjon ut fra fabrikken?
kul kommentar

Spørsmålet nå er vel egentlig hvilken forsinkelse en snakker om? Den aktuelle fristen som ikke er gått over tiden er vel utlevering uke 12.

De andre fristene som levering før jul, eller i januar er jo et uomtvistelig faktum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA