Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladekaos på Nordbyen/Strømstad.

Startet av Balaklava, søndag 18. november 2018, klokken 21:55

« forrige - neste »

Balaklava

Ny med elbil dro jeg til Nordbyen for å harryhandle på Lørdag, sånt som alle gjør. Var en tur nedenom båten før jeg kjørte til Nordbyen så det måtte lades før jeg kunne returnere.

Siktet meg inn på hurtiggladeren ved Mc donalds. På vei dit kjørte jeg forbi en lang rekke med ladere og fornøyde Teslaeiere, ingen kø eller noe.

Kommer til mc. donalds. To hurtiggladere og ett tårn, midt i innkjøringa til drive in for mc. donalds. Alle opptatt. Stiller meg på vent i innkjøringa til drive- in. Kommer enda en elbil inn i køen for å vente.

Tikk- takk.. Står vel i 20 minutt eller noe, men får gleden av å bli kjefta på av burgersultne folk i bil som ikke skjønner at vi venter på lading, til tross for at vi har nødblinken på. Var til og med en som tok seg bryet å parkere, gå ut og bort til bilen min for å kjefte meg opp. Nuvel..

Så blir det en plass ledig og før noen av oss to i ladekøen får bevegd en finger smetter det en fullpakka suv inn på plassen og fører av bilen løper avgårde over parkeringa og inn på senteret... borte vekk.

Tikk- takk...

Hey presto! Mannen som løp er tilbake, bruker 7 sekunder på å beklage seg "skjønte ikke" og kjører.

Hey presto! 2. Elbilen i køen bak meg tar den ledige plassen... til tross for at det nå er kaldt i bilen koker jeg over, men konfliktsky som jeg er så blir jeg sittende, nå dugger det kraftig i bilen.

Tikk- takk.... tiden går...

Hey presto! 3. Det blir en ledig plass, ved siden av en bil som har stått fulladet hele tiden.

Men.. pussige greier. Automaten rett bak bilen min er opptatt, ledingene er strukket til biler ved siden av. Ser ut som ett spagettikaos foran laderne med kabler i alle retninger. 

Tikk- takk...

Men det er jo en ledig "kabel og dings" i automaten ved siden av. Løsne den og strekke den over min nye og hvite bil... rekker ikke frem.

Tikk- takk

Kjøre bilen frem og kline den inn mot bilen ved siden av, strekke kabelen som faen, yupp. Der fikk jeg den inn.

Men akkurat da var han som sneik foran meg ferdig, og han bruker jo kabelen til "min" automat. Han skulle jo bare lade litt, ikke rart han kunne snike. Tilbake med kabelen fra automaten ved siden av. Inn med kabelen fra "min automat". Frem med brikken og fyre i gang! Yippi! Endelig i gang etter pluss- minus 30 minutter med køl.

Men sosialt var det. Menn som stod å fikla med kabler frem og tilbake, apper, brikker, ringte for å resette automater, rista på hodet, prøvde å se rolige ut men en merket at det dirret under overflaten. Det satt til og med elbilister på benkene og beskuet hele "dansen", stor underholdning.
---
Hatet hvert eneste sekund og minutt av dette tullet. Så hva gjorde jeg feil, hvordan kan det løses? Er det flere hurtigladere ved senteret? Hele poenget var å handle når jeg ladet.

Og ikke kom å si at jeg ikke må dra på harryhandel på en lørdag, det er å si at jeg har gitt fra meg den muligheten fordi jeg har kjøpt elbil.

Når jeg var ferdig å handle hadde en ikke- ladbar Volvosuv tatt ene ladeplassen ved siden av min bil. Bilen som var fullada stod der fortsatt.

Roy Aasen

Enten er du der sånn mot 0900...eller bli hjemme. (Du bør ha kvasse albuer og ett vanvittig sinne skal du satse på lading senere på dagen.)
Det er elbilhverdag som sikkert kommer til å bli værre.

Du bør av samme grunn ikke satse på Charlottenberg og lading. Helt håpløst.
Hurtiglader Bjørkelangen eller Kongsvinger er å anbefale.

pudderjagar

Incharge har mange type2 ladere på Nordby samt eit par hurtigladere også.

Vil anbefale type2 lader. Du brukar fort 2 til 3 timer på ein handledag på Nordby og då har du fått nok til å gjerne kjøre heim igjen eller iallfall kome til Svinesund (BKK) eller Sarpsborg (Fortum og GK).

Mange biler har i dag 7 kw lader også. Då går ei fullading unna på 3 timer +/-
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Balaklava

Jeg skjønner ikke noe av ladegreiene utover å se etter CCS, og at den passer i bilen. Har også kabel for vanlig stikk. Type 2, må jeg ha enda en kabel da? Og det er altså flere sånne ladestasjoner. Incharge er notert, kan jeg da bare registrere det på brikka fra elbilforeningen og så tut og lad?

Begynner å forstå alle gubbene som stod der med apper, brikker, kort osv og klødde seg i skallen ;-)
---
Tockfors kan være ett alternativ, men da får jeg ikke sett til båten i samme slengen. Men om det er samme ladehelvete i Tockfors så er jeg like langt.

Alt det tullet med manglende standard på elbiler... helt meningsløst. Åpenbart ett umodent system.

Jaja, jeg kommer meg til Nordbyen med bensinbilen neste gang. ;-)


Roy Aasen

Hvis du vil lære litt om kaoset så er det bra med lesestoff her:

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=32637.0

En gang om...tja 15 år..så er det kanskje montert ett par hundre 22kw  type 2 ladere på de store sentrene, men det er nok ikke mye å håpe på.

Ny teknologi kan jo endre meget på denne problemstillingen.

Osloensis

Jeg har aldri ladet ved McDonalds, pleier å lade enten rett utenfor eller inni parkeringshuset. Kan være alle ved McDonalds ikke hadde lastet ned Vattenfall-appen?

Nå fant jeg ut at det t.o.m finnes gratis ladere på senteret, hurra!

https://nordby.se/centerinfo/service-2/

Laddare till Elbilar
Det finns 15 P-platser med 220V 16 AMP laddare (gratis):
• 3 st längst in till vänster i P-huset vid MaxiMat (grön skylt)
• 12 st på plan 2 i P-Huset vid Nordby Supermarket

Det finns 16 P-platser med snabbladdare från Vattenfall där du betalar med laddkort, bricka eller InCharge appen:
• 6 st direkt till vänster i P-huset vid MaxiMat
• 10 st vid busskuren utanför Max Hamburgare

Det finns också 4 st snabbladdare vid parkeringen utanför McDonalds.

InCharge appen laddas ned på App Store eller Google Play.


Om en bil er fulladet, og det ikke finnes andre ledige ladere, bør det være akseptabelt å nødstoppe laderen (rød knapp) og ta ut laderen. Totalt uakseptabelt å stå på den måten.
I Sverige pleier man vel å betale per kW(h), dermed betaler man ikke per minutt, og man får slike problemer.
------
Nissan e-NV200 Evalia 2015 (overtatt okt 2017)

Ingeniøren

Har man så god tid at man kan bruke en dag på harryhandel så kan man jammen vente litt i ladekø  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Eller kjøre 4x4 hjustrekkeren med piggdekk og dieselmotor.  :D

Da blir det ordentlig Harry
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Balaklava

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 19. november 2018, klokken 06:40
Har man så god tid at man kan bruke en dag på harryhandel så kan man jammen vente litt i ladekø  :)

Andre gang i livet mitt jeg er på Nordbyen, og nei, så god tid hadde jeg ikke. Har ca 10 minutter fra der båten ligger til Nordbyen/Svinesund. Såvidt jeg kan se er det ikke lading på Svinesund, hvor jeg har pleid å handle de gangene jeg gjør sånt.

Tanken var å gjøre som jeg pleier, "plukke med meg litt av kvota" før jeg kjørte hjem, tar meg maks en halvtime ekstra.
---

Skrev at jeg handlet i åpningsinnlegget. Sannheten er at jeg skulle ha et par pizza og litt greier til lørdagskvelden, og påfyll av snus. Når jeg kom til kassa var det så sinnsyk kø som jeg aldri har sett før så jeg satt fra meg handlekurven i butikken og gikk.... Tullet med å få lada bilen hadde sugd all kraft ut av meg.

Til Mc. Donalds, hvor det også var sinnsyk kø, men fikk kjøpt meg en chickenburger og kaffe. Når jeg kom tilbake til Mc Donalds hadde en av de jeg prøvde å hjelpe med app/brikke/kort for å få i gang ladinga akkurat klart å få starta ladinga til bilen sin, og det er ikke tull engang. Spiste burgeren sakte og drakk kaffen på hjemveien.

Satt bilen i hurtigladeren ved Kiwi hjemme og handlet der. Der var det ribbe på salg til 49,- pr kg. Så det ble ribbe til søndagsmiddag.

Jeg suger som harryhandler. ;-)


Balaklava

Sitat fra: elektrolux på mandag 19. november 2018, klokken 06:51
Eller kjøre 4x4 hjustrekkeren med piggdekk og dieselmotor.  :D

Da blir det ordentlig Harry

Har 4WD med 180hk bensinhester på piggfrie, så jeg skal nok klare å være litt harry ja ;-).

Men det er nok ikke bilen som definerer Harry, var ikke mangel på elbiler der for å si det sånn. Men greit, jeg kan gå med på at Am- car med breie dekk og maaange hestekrefter, dvs Tesla, er litt mer harry enn andre biler :-D


xyzzy

Sitat fra: Sutalaus på søndag 18. november 2018, klokken 21:55
Ny med elbil dro jeg til Nordbyen for å harryhandle på Lørdag, sånt som alle gjør. Var en tur nedenom båten før jeg kjørte til Nordbyen så det måtte lades før jeg kunne returnere.
[...]


  • Det er flere hurtigladere inne i et av parkeringshusene - det nærmest Maximat
  • Det er gratis sakteladere inne det andre parkeringshuset
  • Det er en hurtigladestasjon ved avkjørselen til Halden v/McDonald's med fire hurtigladere. Og her er det faktisk fire hurtigladere, i motsetning til de såkalt fire ved McDonald's Nordby, som egentlig er to - men med to kabler hver.

Balaklava

Så for hurtiglading så har vi muligheter på utsiden på Maxburger, og parkeringshuset, 2etg ved Maximat. Og forøvrig saktelading litt rundtomkring.

Da har jeg flere muligheter neste gang.

steffeo

Har igrunn samme erfaring; bare at når jeg kom så var det tidlig, så jeg fikk ladet litt før det ble kø bak meg og jeg følte jeg burde kjøre videre.

Brukte litt tid på å finne laderne i p-huset (for jeg skjønte ikke at det var 2 p-hus); men disse fikk jeg jo bare 10 A fra siden det er det ladekladden min gir.

Vattenfall laderne er 11 KW; tre fase, det betyr at jeg hadde fått 16 amp bare; til en pris av 1 krone pr minutt. På 16 amp trenger jeg en 3-4 timer for at det skal hjelpe noe, det blir veldig dyrt.

Neste gang blir jeg nok å lade før jeg passerer grensen, håpe på å få ladet i p-huset og lade litt på vei hjem. Eller bare lade på vei hjem hvis jeg skal være der 5-6 timer...

Balaklava

Ah, det var nyttig info. Så ordentlige hurtiggladere for alle oss uten Tesla er fortsatt de to automatene ved Mc. Donalds? For noe 5-6 timers opphold er på ingen som helst måte aktuelt for "denne karen", for å si det enkelt.. ;-)

Prøvde forresten en sak som ga 175 kWh i Nygårdskrysset på Ski, det gikk unna. Bilen mente det ville ta 26 minutter å lade opp før jeg kobla til, etterpå av "alle enige om" 15 minutter. Stoppa på litt over 80% etter ca ti minutter. Da har vi en løsning som fungerer greit :-)

xyzzy

Sitat fra: Sutalaus på tirsdag 20. november 2018, klokken 20:06
Ah, det var nyttig info. Så ordentlige hurtiggladere for alle oss uten Tesla er fortsatt de to automatene ved Mc. Donalds? For noe 5-6 timers opphold er på ingen som helst måte aktuelt for "denne karen", for å si det enkelt.. ;-)

Prøvde forresten en sak som ga 175 kWh i Nygårdskrysset på Ski, det gikk unna. Bilen mente det ville ta 26 minutter å lade opp før jeg kobla til, etterpå av "alle enige om" 15 minutter. Stoppa på litt over 80% etter ca ti minutter. Da har vi en løsning som fungerer greit :-)

Det er hurtiglader på Vattenfalls ladested der også. Har aldri brukt den, men kjørt forbi. Det enkleste alternativet er egentlig å lade ved innkjøringen Halden når du passerer tilbake på E6 - Fortum hurtiglader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA