Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Folkeopplysningen på NRK om elbil

Startet av LittleHammer, søndag 18. november 2018, klokken 19:53

« forrige - neste »

LittleHammer

Denne hadde gått meg hus forbi og jeg fant ikke noe om programmet her heller.

Folkeopplysningen kort fortalt om elbil:

https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen-kort-forklart/KMTE51001218/03-10-2018
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

Øystein16

Det du kan reflektera over er om 5 stk "200 000" e-UP/liten elbil i sum vil gje større miljø-/samfunnsnytte enn ein elbil til kr 1 000 000 - eg trur reknestykket er fundamentalt best for små elbilar/mindre batteri.

Burger

Tror ikke det er så stor forskjell.

En e-up erstatter en liten bil, en stor Tesla erstatter en stor bil.

Vært artig å sett statestikk på hvor langt små, mellomstore og store elbiler kjører i året.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Jejl

Sitat fra: Burger på søndag 18. november 2018, klokken 20:45
Tror ikke det er så stor forskjell.

En e-up erstatter en liten bil, en stor Tesla erstatter en stor bil.

Vært artig å sett statestikk på hvor langt små, mellomstore og store elbiler kjører i året.
For ca et år siden tok jeg en utregning på hvor mye de ulike elbilene kjørte i året basert på km-stand på bilene som var til salgs på finn. De fleste merkene lå på rundt det som er normalen for fossilbiler, bortsett fra Tesla som hadde et snitt på ca 23 500 km.

Espen Hugaas Andersen

Jepp, flere km kjørt = større miljømessige besparelser.

Om det skulle stå mellom en liten dieselbil og en Tesla, så kan Teslaen kommer verre ut, men det er sjeldent det er det en kjøper sammenligner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 18. november 2018, klokken 23:30
Om det skulle stå mellom en liten dieselbil og en Tesla, så kan Teslaen kommer verre ut, men det er sjeldent det er det en kjøper sammenligner.
Men det er fra første km mindre lokale utslipp. Og selv liten fossil utjevnes mot X ved 150-200k km i den utregningen fra mer enn ett år siden. Dette regnestykket blir jo bedre med mer effektiv produksjon, mer fornybar energi i produksjonen og bedring i kjemi/effektivitet i batteriet.

Gardin

Sitat fra: Øystein16 på søndag 18. november 2018, klokken 20:26
Det du kan reflektera over er om 5 stk "200 000" e-UP/liten elbil i sum vil gje større miljø-/samfunnsnytte enn ein elbil til kr 1 000 000 - eg trur reknestykket er fundamentalt best for små elbilar/mindre batteri.
Det stemmer, men hvorfor stoppe med e-UP? Her er det rom for ytterligere optimalisering. Tenk hvor mange el-sykler man kan få for kr 200 000! Regnestykket er definitivt enda bedre for elsykler enn for små elbiler.

Svakheten med denne optimaliseringen er at den ikke tar hensyn til folks forskjellige behov. Model X og e-Up henvender seg til helt forskjellige markeder. e-Up er ikke et reelt alternativ for folk som kjøper Model X og motsatt. Vi trenger begge deler, og alt i mellom, hvis vi skal klare å gjøre forbrenningsmotoren til en sjeldenhet i trafikken.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA