Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladestasjoner

Startet av Boogie, onsdag 31. oktober 2007, klokken 09:52

« forrige - neste »

Boogie

Her er en artikkel som fokuserer på hurtigladestasjoner over hele den industrialiserte verden.
Meget spennende.

http://www.nytimes.com/2007/10/29/technology/29agassi.html?ex=1194408000&en=282267366fd1b8e0&ei=5070&emc=eta1

Ideen ligner faktisk ganske mye på Go-Green Holding sin ide, men i mye større skala.
De begynte ikke sin ide med å introdusere biler, men å legge fram at vi trengte en infrastruktur først. I øyeblikket har de nok kommet lengst med bilene allikevel.

Dette vil nok en gang kreve at bilfabrikantene og batteriprodusentene må samarbeide om standarder og løsninger.

Tenk om alle bilmerker hadde sin egen variant av hvordan bensinen ble fyllt på bilene, og du kunne bare fylle på Toyota stasjoner dersom du hadde en Toyota....

Det snakkes også om hurtigutskifting av batterier her. Fullt mulig, men igjen: standardisering!!!!!!
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Cobos

Personlig har jeg veldig liten tro på at utbyttbare batterier har noen framtid. Dvs lading ved at man bytter batterier ikke skifte defekte/dårlige batterier. Det blir veldig lett at man ender opp med et dårlig batteri for ikke å nevne at alle biler som har mer konvensjonell utforming bør batteriene plasseres vanskelig tilgjengelig for å gi best mulig plassering av all den vekten. Det krever også veldig mye mer kompromisser for å få standard type batteripakke i alle bilvarianter enn det krever å standardisere plugg. Det jeg har tro på er hurtiglading, og utvikling på batterifronten som gjør at rekkevidden til batteriet er bedre enn personen inni. Hvis du har såpass rekkevidde at du kan kjøre i 8t i strekk burde det holde fint. Med en variant av hurtiglading som er såpass rask at den ikke krever farlig høye spenninger vil et 30-60minutters spisepause gi deg nok ekstra rekkevidde til at det ikke burde være et problem.
Videre tror jeg det ikke er så viktig at el-biler dekker 100% av all transport. Det er fortsatt ting som er greiere med bensin og hvis elbilen dekker 98% av behovet er vi godt igang :)

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

Boogie

Enig i veldig mye av det du sier, spesiellt det med hurtigbytte av batterier, men jeg ser ikke bort fra at batteriene ikke er dine, men at du leaser dem. Da kan et bytte fungere allikevel.

Om vi ser på Th!nk og de problemene de sliter med nå, så hadde det vært mye enklere for dem dersom alle batterifabrikantene leverte etter samme mål og spenning. Kapasiteten kan godt variere.
De kunne da levert en bil uten batterier, så kunne du shoppe batterier der du ønsket.
Th!nk er jo klare til å levere den nye bilen nå (mer eller mindre), men de får ikke tak i nok batterier av god nok kvalitet i øyeblikket.

Da spiller det ingen rolle om du får batteriene dine fra A123, Alternano, Thundersky eller andre leverandører. Da kan vi også få lavere pris siden de da lettere kan både sammenlignes og skiftes ut.
(Skifte av type batteri stiller andre krav -computer, BMS, lader ol).

Vi har jo standardisering av vanlige batterier til radioer ol, og kunne ikke tenke oss noen annen situasjon i dag. Hvorfor der det forskjellig med en elbil?

Poenget med plassering/vektfordeling er reelt i dag, men vil nok endre seg med utviklingen av batteriene, og at dette tas hensyn til allerede fra starten ved utviklingen av nye biler.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Cobos

Ser jo at hvis jeg leaser batteriene så er de ikke mine, men hvis jeg kommer til en batteristasjon og de eneste jeg kan bytte med der er "dårlige" batterier vil jeg fort gå videre til neste siden jeg ikke vil ende med dårlige batterier. Tenk på hvordan det fungerer på et sted som en Go-kart bane hvis folk kan velge Go-kart selv.

Faktumet er jo at Li-ion batteriene IKKE er standariserte, se på laptoper, mobiler og MP3-spillere som eksempel. Der er størrelse/vekt/ytelse viktige produktparametre og dermed kan de ikke tillate standard batterier. Se på digitalkameraene, der hvor de skal skvise størrelse er gjerne det første de gjør å kutte ut AAA eller AA batteriene og gå for en proprietær Li-ion batteri.

Men en hvis grad av "modulifisering" hvor modulene er små og dermed man stiller rimelig fritt i antallet og plassering kunne vel kanskje virke. Samtidig er jo nettopp det med plasseringen av batteriene noe man burde tenke på veldig tidlig i designprosessen i en elbil bygget fra grunnen opp. Helst skal jo vekten gi deg bedre veigrep og ikke "stjele" av passasjer eller bagasjeplass.
Sånn sett er det jo mulig det blir standardisering av batteripakker, men ikke nødvendigvis dermed noe som er brukerutskiftbart av den grunn. :)

Cobos
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

bosonic

Apropos standardisering,

Valence Tec. har allerede tilpasset sine U-charge batterier til "blystørrelser"
(Amerikanske gruppe 27, gruppe 24 og U1)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

El rayo

#5
Et helautomatisk batteribyttesystem er allerede patentert iflg denne snutten:

http://www.youtube.com/watch?v=M0SB5psrVCM
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lars C. Krogenæs

Uppsala i Sverige hadde i noen år bybusser som gikk på ren strøm. Disse hadde batterier som ble byttet ut, ved at bussen rygget inn mot bytte-automaten, på endeholdeplassen, som så heiste batteriene ut, før nye ble heist inn på plass. Hele prosessen tok rundt 10 minutter så vidt jeg husker.

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

elektrolux

Hørte snakk om at noe lignende hadde foregodt i Stavanger også. Det var tyskproduserte busser. Det fungerte ikke bra nok, og prosjektet har blitt avviklet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Griffel

#8
Toyota vil tydligvis at også plugin hybrider skal ha mulighet for å lade underveis:

Plug-in-versjonen av Toyota Prius skal komme i salg i løpet av 2010

Vi må være våkne, for dette er teknologi som er rett rundt hjørnet. Om to-tre år er disse bilene i masseproduksjon. Da trenger vi standardiserte ladesystemer slik at våre kunder kan kjøpe strømmen de trenger. Her har vi og EBL en felles sak, sier Skramstad.

Toyota Motor Europe og Energibedriftenes landsforening (EBL) ble onsdag enige om å inngå en intensjonsavtale knyttet til plug-in-teknologi.
Vi er enige om å samarbeide, men foreløpig vet vi ikke helt nøyaktig om hva. Mer konkret kan jeg ikke være ennå, sier informasjonsdirektør Per Arne Skramstad i Toyota Norge til TU.no.



Så kanskje det blir plugin hybridene som får fortgang i standarisering av ladesystemer?

(Det hadde kanskje vært greit om de som avtaler å sammarbeide viste hva de skulle sammarbeide om, men et sted må en jo begynne) :)

http://www.tu.no/samferdsel/article132229.ece

http://inside.toyota.no/page?id=4698&key=44353
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hens

Standardisering burde være mulig å oppnå, med tilpasning til nettspenning.
En batteripakke med 22 -24  12v blokker kan lades direkte fra nettet via en likeretter.
Jeg har prøvet 24 batterier i 4 serier A 72 volt, seriekoblet og ladet direkte fra nettet, og paralellkoblet for å kjøre 72 volt kewet .
Dette fungerte bra en stund, men var avhengig av overvåkning da det uppsto ubalanse i batteriene.
Ved å justere nettspenningen med en liten autotrafo, og et utjevningssystem burde dette kunne bli en løsning for lavspenningsbiler.

MEN.     Den endelige løsningen må være at alle elbiler kan lades med en direkte tilkobling til nettet, bare med en styring for å begrense ladestrømmen, og en drossel og et filter for å dempe utstrålt og nettbåret støy.
Eventuelt kan større biler baseres på 380-400volt.


Henning

Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA