Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

230V IT nett, 50A hovedsikring, Hyundai Ionic, hvilken "ladeboks" hjemme?

Startet av Balaklava, søndag 18. november 2018, klokken 15:09

« forrige - neste »

Balaklava

Er forsåvidt såre fornøyd med å bruke utestikket, har ikke dårlig tid når bilen står hjemme for natta, og om morgenen er den full.

Plasseringen av utestikket er litt klønete, jeg får kabel delvis over trappa og må parkere på en tvungen måte for å rekke med ledningen så jeg er uansett åpen for en løsning.
--
Men hva er fordelen (e)med en ladeboks utover at jeg får flyttet ladinga til en bedre plass, det kan jeg få en elektriker "i nabolaget" til å gjøre. Får jeg ladet kjappere med boks?

En annen sak, med alderen så foretrekker jeg KISS, jeg trenger ingen ekstra funksjoner eller "dill" fordi jeg har en ladeboks. Feks er jeg overhodet ikke interessert i å koble den til telefonen eller noe annet lurt ;-)

Men en boks med kabel som lett lar seg "surre opp" på en pen måte er jo kjekt, ikke minst liker kona sånt. Meeen å betale feks 10 000,-+ for en pen kabelrulle er litt i overkant dumt.

jkirkebo

Sitat fra: Sutalaus på søndag 18. november 2018, klokken 15:09
Er forsåvidt såre fornøyd med å bruke utestikket, har ikke dårlig tid når bilen står hjemme for natta, og om morgenen er den full.

Plasseringen av utestikket er litt klønete, jeg får kabel delvis over trappa og må parkere på en tvungen måte for å rekke med ledningen så jeg er uansett åpen for en løsning.
--
Men hva er fordelen (e)med en ladeboks utover at jeg får flyttet ladinga til en bedre plass, det kan jeg få en elektriker "i nabolaget" til å gjøre. Får jeg ladet kjappere med boks?

Ja, over 3 ganger så kjapt er mulig. Standardkabelen er på 10A, med ladestasjon kan du komme opp i 32A. Nå er nok 32A litt mye på 50A hovedsikring, om du har 3-fase 50A vil jeg si 1-fase lading på 25A er ok (legg opp 32A kurs og still ladestasjon på 25A). Da blir det 2,5 ganger så raskt som i dag.

I tillegg blir det en forskriftsmessig løsning. Det er neppe utestikket ditt da du nok mangler jordfeilbryter type B pluss at det sikkert er sikret med 15A eller 16A (maks 10A på schuko til fast lading).

Det er mange "enkle" ladestasjoner å få kjøpt uten app og annet dill, f.eks EcoLite som jeg selger. Den har én viktig ekstra funksjon, nemlig lastdeling. Det betyr at en ekstra ladestasjon kan kobles på samme kurs senere slik at de deler denne dynamisk mellom seg. Det betyr vesentlig rimeligere installasjon av boks nr. 2 om man kjøper en elbil til.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Har du kabelen hengende i ladestasjonen hele tiden anbefales veggholder for type 2 støpselet med integrert kabeloppheng:

http://www.ladespesialisten.no/index.php/veggholdere
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Zimon

Gå til anskaffelse av en ladeboks og da gjerne en med opp til 32A + uttak til kabel og ikke fast kabel. Fordelen med at det ikke er fast kabel boksen er at du enkelt kan bytte ut ledning om en blir skadet, trenger ny type eller lengre, eller at du får besøk med en som bruker type2 i stikk enden, men annen kabel til bilen etc.

Den viktigste årsaken til hvorfor skaffe er brannsikkerhet + at det å lade fast på stikk-kladd er vel ikke lov. Det er lov når du er på besøk hos noen, på hytta etc, men ikke fast.

Selv har jeg en Salto med uttak på 32A maks, men er låst til 20A.
https://www.salto.no/ladeprodukter/ladestasjoner/saltoboks-type-2-uttak

Jeg hadde også 50A hovedsikringer her, men jeg ba elektriker om å søke for å øke til 63A. Dette gikk i boks uten problemer, selv om elektriker glemte å søke hos el-selskap som jeg tilhører. Vi utsatte montering, de søkte, gikk i boks og så ble det montert + økt hovedsikringer. Så måtte lade litt på stikk-kladden i starten i ett par uker eller noe.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

elektrolux

Slik jeg forstår ditt behov ønsker du en enkel og trygg ladestasjon med lang kabel.

Foreslår derfor en Ratio med fastmontert 10m kabel og innebygget jordfeilvern tilsvarende B typen til kun 6390.- inkl mva. Dermed slipper du jordfeilvern type B på kursen og monteringen blir rimelig.

https://www.yourvismawebsite.com/elbilhjelpenno-as/shop/product/8-14-16a-ladestasjon-6-ma-jfb-og-10m-t2?tm=ladestasjoner

Fastmontert kabel betyr at du slipper å dra kabel inn og ut av bilen, og at den er trygg mot tyveri. Med Type 2 stikk i bilen er den uansett framtidsrettet. Selve ladestasjonen fungerer som kabeloppheng.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA