Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ødelagt spylervesketut - kan det fikses?

Startet av Bolfus, lørdag 17. november 2018, klokken 20:23

« forrige - neste »

Bolfus

Hjelp! Jeg har knekt den lille tuten som kommer opp fra bilen ved viskerarmen  :-\ Altså det lille plast-røret som selve spylerveskeslangen til viskeren kobles på.

Ikke spør meg hvordan - jeg mistenker at det skjedde i forbindelse med banking og skraping av is fra fronten i vinter. Jeg har løst problemet midlertidig med epoxy, men det holder ikke mer en 1-3 uker før det løsner, med det resultat at spylervesken skytes ut fra bilen, 2-3 meter til værs. Omtrent som en fontenesprut...

Se link for illustrasjon fra manualen:

https://imgur.com/Kr12JOl


Jeg greier ikke å finne ut om dette:

1) er en del som er mulig å få tak i
2) er såpass greit tilgjengelig at jeg kan bytte uten å demontere hele fronten

Jeg tenke jeg skulle høre om en av dere har vært borti dette? Det føles som en dustete ting å måtte kjøre på verksted for å få fikset.




elekTrond

Du altså ...  ??? Hva er det du ikke klarer å ødelegge? ::)

1) Sjølplukk hos Grønvold's, Vazelina eller din lokale favoritthøgger?
Husk å slå opp alle tre merkene, samt komplett delebil.
2) elekTrond and Ivan to the rescue! Neida, hakke ø'lagt denna sjøl, så jeg nøyer meg med å se på bildene  :D

mmc-manuals.ru/manuals/i-miev/online/Service_Manual/2013/index_M1.htm
51 -EXTERIOR
WINDSHIELD WIPER AND WASHER
WINDSHIELD WIPER
WINDSHIELD WIPER REMOVAL AND INSTALLATION

Skisse 1. 7. Front deck garnish, 8. Front deck side garnish.


Skisse 2. Klips og klaps knekkes av her (sort pil) og der (hvit pil : )

Det står jo bare "1.Remove the deck garnish, [...]", så du kan da umulig ødelegge så mye mere enn noen klips? Det får du kjøpt billig på alibay. Measure once, buy cheap twice osv...  :laugh:

PS!
Når du først roter nedi der, kan ikke du ta et par bilder av evt. hulrom? Jeg funderer litt på å sage høl i dette plastblekket til en framtidig, buet LED-bar. På forhånd takk.



PPS!
Det er jo ei nettsjappe som selger OEM MMC deler. De er også gode på skisser. Har glemt navnet, men du finner den *hold my beer!*
From here, you're on your own, soldier!  :police:




PPPS! *kremt* Uhm, du har ikke prøvd å bikke ut Section A-A delen med "den lille tuten"? Kanskje det er løsningen?
WINDSHIELD WASHER
WINDSHIELD WASHER REMOVAL AND INSTALLATION
Skisse 4. Legg merke til mothaker på "Front washer nozzle hose" i [Section A-A].

[02:28] Over og ut! Zzz...  :angel:
'13 Mjau

bushdoctor

Bolfus: Fant du en enkel løsning på dette? Har skrapt is av vinduet litt for hardt denne vinteren og knakk klipsene som holder nozzelen fast.
(skal straks på EU-kontroll, vil ikke at dette skal gjøre bilen underkjent.. kan den det pga dette?)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA