Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Import av Audi e-tron

Startet av ArTa, fredag 16. november 2018, klokken 23:13

« forrige - neste »

Øyvind.h

#90
Utfordringen er å få forhandler med på å selge den for eksport slik at du får tilbake mva. Audi virker mest gira på at du skal betale Norges-påslaget.

Jeg er i dialog med Audi-forhandlere i Sverige selv. Kan dele informasjon om jeg finner noen som klarer bestille fra fabrikken uten å tvinge leveranse i Sverige.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hc_tk

Er ikke noe problem å få kjøpt svensk bil fra forhandler, men spørsmålet er om det er mulig å få refundert svensk mva i etterkant?
Er det en risiko for at man ikke får dette tilbake, og hva må gjøres av forhandler?

kodax

Det er vel ikke Audi, men importøren Møller som krever dette dere kaller "påslaget"?
De andre Audi-forhandlerne er jo livredde for å si høyt at de kan gi rabatter på bilen, og Møller er raske med å forhøre seg om hvem som tilbyr dette.
Bransjen tjener jo på slikt samarbeid så lenge det fungerer, og Møller mest, makten til kunden reduseres fra å forhandle til å ikke kjøpe eller til å importere bilen. Alternativt kan man i hvert fall velge å ikke kjøpe den av Møller.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

TB

#93
Her står det en del informasjon:
https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/saljavarorochtjanster/forsaljningtilllanderutanforeu/saljavarortilllanderutanforeu.4.361dc8c15312eff6fd3723b.html

https://www.skatteverket.se/download/18.6eb1f7eb12c507b23b780005516/1359707373766/55903.pdf
Sitat
Besökare från Norge eller Åland
Är du bosatt i Norge eller på Åland gäller följande regler för att du ska få tillbaka momsen:
• att priset på varan är lägst 1 000 kr exkl. moms
• att varan förts till Norge eller Åland inom
14 dagar efter inköpet och moms betalats där.
Beloppsgränsen 1 000 kr exkl. moms får tillämpas också på en grupp av varor som normalt utgör en
enhet, t.ex. en servis.

Så betalas momsen tillbaka
Du kan få tillbaka momsen i efterhand av den affär där du köpt varan, om affären går med på det. Det finns inte någon skyldighet för svenska affärer att tillämpa systemet. Därför bör du i förväg komma överens med affären om du vill tillämpa detta system för återbetalning. I så fall betalar du momsen för varan i ditt hemland. En handling som visar att du betalat momsen i ditt hemland ska du sedan skicka till affären där du köpte varan.

Du kan också ge affären i uppdrag att skicka varan till en adress i Norge eller på Åland. Det blir då, oavsett varans pris, vanlig export och affären tar inte ut någon moms.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Hc_tk

Må betale norsk mva for å få refundert svensk... slipper jo den norske

Trond.m

Man er vel avhengig av at forhandleren ordner med eksportdokumenter for å slippe svensk mva. Blir bilen registrert i Sverige på en privatperson tror jeg ikke du kan få svensk mva tilbake. En løsning kan være å opprette et firma i Sverige, men det blir mye styr for å få litt rabatt.

Hc_tk

Har snakket med flere forhandlere nå, og det er tydelig at Audi har gitt klare føringer for at de ikke får eksportere bilen. så må kjøpes som svensk privatperson/bedrift.

ApeX

#97
Noen som har gått til det skritt å importere bil? Leker med tanken med import fra Tyskland. Foruten at momsen på 19 % kan trekkes fra, ser det ut til at det er en del som greier å få mellom 8 - 10 % rabatt på bilen. Tenker evt. å importere via firma som Carcon o.l. Er det noen kjempeulemper bortsett fra at det kanskje blir kronglete å få garantiutbedringer (tar Møller det på importbiler med fabrikkgaranti?)?
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

AJ82

Sitat fra: ApeX på mandag 15. april 2019, klokken 21:08
Noen som har gått til det skritt å importere bil? Leker med tanken. Foruten at momsen på 19 % kan trekkes fra, ser det ut til at det er en del som greier å få mellom 8 - 10 % rabatt på bilen. Tenker evt. å importere via firma som Carcon o.l. Er det noen kjempeulemper bortsett fra at det kanskje blir kronglete å få garantiutbedringer (tar Møller det på importbiler med fabrikkgaranti?)?

Dårligere varmer er vel største ulempen...

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Øyvind.h

Sitat fra: ApeX på mandag 15. april 2019, klokken 21:08
Noen som har gått til det skritt å importere bil? Leker med tanken. Foruten at momsen på 19 % kan trekkes fra, ser det ut til at det er en del som greier å få mellom 8 - 10 % rabatt på bilen. Tenker evt. å importere via firma som Carcon o.l. Er det noen kjempeulemper bortsett fra at det kanskje blir kronglete å få garantiutbedringer (tar Møller det på importbiler med fabrikkgaranti?)?
Sverige er nærmest. Rabattene sitter løst og den er identisk med norsk versjon mtp varmepumpe og effekt. Men forhandlerne er motvillige.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Geir K

Jeg har kjøpt A6 ny i Sverige tidligere. Skee, ved Strømstad. Bilen ble kjøpt eks mva, når forhandler leverte den på tollen ved Svinesund. Betalte mva på tollkontoret i Oslo.

Men merk at garanti/reklamasjon er dårligere i Sverige. Så litt om til bilprodusent hva de gir selv.

At Møller har høyere priser, skyldes mye at det er høyere lønnsnivå i Norge, samt kostnaden ved 5 års reklamasjonsrett.

Spec av bil kan du gjøre overalt, bestille nordisk vinterpakke. Ellers for de ta ut

oleredv

7E4 som er doble varmere til batteri/kupe er mulig å bestille på E-Tron i Tyskland for 2020-modellane. Tillegget er på drøye €300 netto. Så spørs det om det blir mange som velger det :)
2020 Audi E-Tron 55 S-line
2017 Tesla Model S 75D - solgt
2015 Tesla Model S 70D - solgt

Orbit

€380 for å være eksakt. Beskrivelsen viser at dette ikke bare er kraftigere kupévarme, men også kraftigere oppvarming av batteriet. Det er verd å ha dette i mente ved kjøp av importbiler, og at vinterlading kan gå mye langsommere uten 7E4-opsjonen. Ingen tyske 2019-modeller (hvor de fleste importbilene er hentet så langt) hadde mulighet for dette.

SitatEinsatz von zwei Hochvolt-Heizern für eine verbesserte Heizleistung. Schnellere Aufheizung des Innenraums bei sehr kalten Temperaturen. Zusätzliche Beheizung der Batterie, um Ladebereitschaft bei sehr kalten Temperaturen sicherzustellen
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Bråthen

#103
Sitat fra: ArTa på fredag 16. november 2018, klokken 23:24
Sitat fra: hemi på fredag 16. november 2018, klokken 23:18
nr 2xx og sånnsett som deg også på "VIP" lista til møller, når både du jeg og flere venner med XX nr hikker på prisen, er det ikke spesielt godt tegn.

Ikke sant.
Jeg har blitt en hater av Møller kjeden i Norge (personlig mening).Vil gjøre det helt klart her grunnet integritetsspørsmål som kan dukke opp etterhvert, og ingenting ville gledet meg mer enn at dem mister VW / Audi kontrakten i Norge. Vi alle må samarbeide nå og få løst at alle kan få bilen til den prisen den bilen bør ha.
Sitat fra: ArTa på torsdag 31. januar 2019, klokken 20:34
Har sjekket litt ut nøyere mot priser fra Sverige og Tyskland og det var faktisk ikke så mye å hente på nåværende tidspunkt. Da foutsetter jeg at jeg har fått 4 % I rabatt her. Så da blir det bestilling I Norge for min del.

Vær så snill, avbestill.

ArTa

Sitat fra: TLarsen på torsdag 18. juli 2019, klokken 20:13
Sitat fra: ArTa på fredag 16. november 2018, klokken 23:24
Sitat fra: hemi på fredag 16. november 2018, klokken 23:18
nr 2xx og sånnsett som deg også på "VIP" lista til møller, når både du jeg og flere venner med XX nr hikker på prisen, er det ikke spesielt godt tegn.

Ikke sant.
Jeg har blitt en hater av Møller kjeden i Norge (personlig mening).Vil gjøre det helt klart her grunnet integritetsspørsmål som kan dukke opp etterhvert, og ingenting ville gledet meg mer enn at dem mister VW / Audi kontrakten i Norge. Vi alle må samarbeide nå og få løst at alle kan få bilen til den prisen den bilen bør ha.
Sitat fra: ArTa på torsdag 31. januar 2019, klokken 20:34
Har sjekket litt ut nøyere mot priser fra Sverige og Tyskland og det var faktisk ikke så mye å hente på nåværende tidspunkt. Da foutsetter jeg at jeg har fått 4 % I rabatt her. Så da blir det bestilling I Norge for min del.

Vær så snill, avbestill.

og hva prøver du å oppnå ved å kommentere et over halv år gammelt kommentar
BMW i4 m50 2022
BMW ix xDrive 50 2022
VW E-golf 2015
——————————————
BMW ix1

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA