Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Import av Audi e-tron

Startet av ArTa, fredag 16. november 2018, klokken 23:13

« forrige - neste »

Bybil entusiast

Norge, Sverige og Danmark har et moms samarbeid som i utgangspunktet gjør at innbyggerne ikke vil få mva fritak. Jeg tror man må handle elbil utenfor  utenfor skandinavia for å få mva fordel.
Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

Espen W

Sitat fra: eksportlars på lørdag 23. februar 2019, klokken 12:51
Sjekket med litt forskjellige forhandlere i Sverige i går, og ble positivt overrasket. Kommer over 100.000 billigere ut sammenlignet med Møller, man har mer fleksibilitet og ikke låst av pakker i samme grad. I tillegg er det inkludert 3 år service (45000km) og hjemmelader. Fikk nesten 7% rabatt på bil, og med en valutakurs på 0,92 nå sammenlignet NOK-SEK....

Interessant!
Møller skal vel ha 9000kr for første service (innen 2 år/30K tror jeg). Kupe' filter, bremsevæske pluss litt sjekk av diverse, så med den inkludert fra Sverige så er det jo ytterligere 9K effektiv rabatt (hvis du ikke allerede har inkludert det i totalen)  :)

Øyvind.h

Nå skal jeg ikke si det 100% sikkert, men var i dialog med en forhandler av et annet merke i Sverige og jeg tror de kan selge for eksport. Dvs. muligens sende rett ut av landet uten å kreve inn mva.
Om det ikke er mulig å slippe mva blir det verre. Jeg vet Sverige gir noe skattefradrag for elbil så en svenske kan kjøpe elbil og dra av titusener på skatten, men da må man eie bilen et år eller noe sånt.

Med 7-10% rabatt på bilen og differanse i kronekurs på 7-8% begynner det å hjelpe. Det var noe helt annet enn Møllers fremferd.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Bmw_Tryne

Sitat fra: eksportlars på lørdag 23. februar 2019, klokken 12:51
Sjekket med litt forskjellige forhandlere i Sverige i går, og ble positivt overrasket. Kommer over 100.000 billigere ut sammenlignet med Møller, man har mer fleksibilitet og ikke låst av pakker i samme grad. I tillegg er det inkludert 3 år service (45000km) og hjemmelader. Fikk nesten 7% rabatt på bil, og med en valutakurs på 0,92 nå sammenlignet NOK-SEK, og utsikter om at NOK skal styrkes ytterligere mot SEK utover året så er det såpass attraktivt at jeg kommer ti å bestille fra Sverige neste uke. Send PM dersom det er interessant for flere, så kan jeg gi beskjed hvilken forhandler som ga det beste tilbudet og se om man kan hente ytterligere rabatter ved bestilling av flere biler. Forventet levering Juli.

Blir faktisk skuffet når jeg leser slik. Elbilen er avgiftsfrie i Norge, så med en så stor prisforskjell betyr det som tidligere diskutert av vi betaler ekstra til Møller, bare fordi vi bor i Norge. Jeg finner meg ikke i dette, hvorfor skal vi snytes for moms/ avgifts fordelen. Er bare en tin å gjøre og som jeg oppfordrer til for å få slutt på galskapen. Husk det er vi som kunder som sitter med mye av makta.

Biler kjøpt i Norge er som kjent dyrere enn i Sverige pga avgiftsnivåer. Men når en da kjøper elbil i Norge som er avgiftsfri og den til tross for dette er så mye dyrere, ja da skurrer det noe veldig her. Dett er lovlig svindel...

1. Boikott å kjøpe i Norge, heller importere fra Sverige.
2. Forhandle pris med forhandler i Norge og forlang samme pris som Sverige.
Bmw 530i G30

TB

Moms trekkes ifra når en importer bilen til Norge. Regner med at det er tatt hensyn til når det kommer godt ut ved kjøp i Sverige?
Om prisen er lavere med mva i Sverige, da er det noen som tjener godt på salget i Norge.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Espen W

Sitat fra: TB på mandag 25. februar 2019, klokken 14:30
Moms trekkes ifra når en importer bilen til Norge. Regner med at det er tatt hensyn til når det kommer godt ut ved kjøp i Sverige?
Om prisen er lavere med mva i Sverige, da er det noen som tjener godt på salget i Norge.

Priser fra Sverige er eks. moms.
(Noe av ekstrautstyret er faktisk rimeligere i Sverige inkl. moms enn i Norge uten moms. F.eks for hengerfeste er prisen ca. 60% høyere i Norge enn i Sverige, pussig nok).

Øyvind.h

Ett eksempel:

Avtagbart hengerfeste koster 7200,- SEK inkl mva. Ser ingen pakkekrav, men tar forbehold om feil.

Dvs. ca 5600,- NOK uten mva.

I Norge koster det enten 6300,- om man tar med vinterpakken eller 8300,- uten.
Ingen pakke-krav i Sverige så vidt jeg kan se, så da blir det vel 5600,- fra Sverige vs 8300,- fra Møller.

Jeg dro på litt på svensk konfig kontra min norske og ender 50.000 lavere for en vesentlig bedre utstyrt bil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013


Hc_tk

#83
Har Sverige samme standard med 10kw oppgradert varmepumpe?
Dette er jo noe man ikke får bestilt i Tyskland, så dette vil være negativt i kalde Norge.

Øyvind.h

Ettersom bilprodusentene ofte drar til Sverige for å kuldeteste bilene sine ville det vært merkelig om svenske biler ikke har varmepumpe. Men spennende om dette går i orden. Prisforskjellen mellom Norge og Sverige er enorm.
Høye volumer burde gitt lavere marginer, ikke omvendt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Hc_tk på mandag 25. februar 2019, klokken 20:42
Har Sverige samme standard med 10kw oppgradert varmepumpe?
Dette er jo noe man ikke får bestilt i Tyskland, så dette vil være negativt i kalde Norge.
Varmepumpen leverer nok ikke 10kW. Garantert ressistiv varme i bildet her.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hc_tk

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 25. februar 2019, klokken 20:58
Sitat fra: Hc_tk på mandag 25. februar 2019, klokken 20:42
Har Sverige samme standard med 10kw oppgradert varmepumpe?
Dette er jo noe man ikke får bestilt i Tyskland, så dette vil være negativt i kalde Norge.
Varmepumpen leverer nok ikke 10kW. Garantert ressistiv varme i bildet her.
Tror du poenget var å diskutere hvor mye effekt varmesystemer faktisk leverer, eller hvorvidt dette er standard i Sverige?
Poenget er jo selvfølgelig om dette er standard eller ikke.. som sagt så er dette umulig å få i Tyskland bla.

Orbit

Jeg prøvebygde en bil på de svenske sidene, og helt på slutten av konfiguratoren får en opp en komplett liste av utstyr under knappen "All standardutrustning", evt ved å eksportere PDF. Der er det bl.a. oppgitt "Med två högvolt-PTC" (7E4) selv på ribbet modell, så alt tyder på at Sverige har dobbeltvarmer som standard.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

#88
Sitat fra: Hc_tk på mandag 25. februar 2019, klokken 21:12
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 25. februar 2019, klokken 20:58
Sitat fra: Hc_tk på mandag 25. februar 2019, klokken 20:42
Har Sverige samme standard med 10kw oppgradert varmepumpe?
Dette er jo noe man ikke får bestilt i Tyskland, så dette vil være negativt i kalde Norge.
Varmepumpen leverer nok ikke 10kW. Garantert ressistiv varme i bildet her.
Tror du poenget var å diskutere hvor mye effekt varmesystemer faktisk leverer, eller hvorvidt dette er standard i Sverige?
Poenget er jo selvfølgelig om dette er standard eller ikke.. som sagt så er dette umulig å få i Tyskland bla.
At det ikke er standard i Sverige er helt usannsynlig.

Vedlegger bilde fra den svenske Etron siden.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Hc_tk

Vurderer for alvor import.
Selv med kun 3-4% så sparer jeg for 60k pluss service som er inkludert - så i praksis fort opp mot 70k.
Kan være en utfordring med eksport, men hvis man kjøper denne i sverige, toller den ut og registrerer den i norge.
Er det noe andre negative ting med dette ut over at man må legge ut for mva?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA