Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringer med å kjøre etron ned mot 0% batteri?

Startet av mtb_fh, tirsdag 13. august 2019, klokken 18:25

« forrige - neste »

mtb_fh

Er det noen som har kjørt etron ned mot 0%? Eller kanskje også helt til 0%?
Hvordan oppfører bilen seg når den nærmer seg 0? Går bilen på noe tidspunkt over i skilpaddemodus?
Og hvor lenge/langt kan man kjøre når bilen først viser 0%?
Selv har jeg kjørt min etron til 10%, og kun fått advarsler i display om at jeg burde lade asap.

Og har noen tatt seg bryet å teste ut om reduksjon i batteriet ved bruk, f.eks fra 100% til 90% utgjør tilsvarende distanse som fra 20% til 10%?

Orbit

#1
Her er en tysker som har (med vilje) kjørt helt til han trengte tauebil. Ved litt under 10 km rest begynner effekten å begrenses (se orange ramme på "effektometeret"). Rett over 0% får han 25% effekt. På 0% er det stopp, men du får da lov å starte bilen to ganger til hvor du får ca 500m kjøring hver gang for å kunne komme deg ut av veien, kanskje også til strøm.

Han sier også det skal være mulig via serviceanrop å frigjøre enda en liten reserve, men det fikk de ikke til.
https://www.youtube.com/watch?v=V9AtudHifEU

Ref faktisk energi per %, så har jeg sammenlignet en god del turer med ABetterRoutePlanner (som nok forutsetter at en % er en %, uansett hvor på skalaen en befinner seg), og den treffer bra med faktisk forbruk både med høy og lav ladetilstand (så lenge en gidder å legge inn alle parametre som vær og vind, ekstra last etc).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

+1

Her er en annen tilsvarende test, med ca. samme resultat; https://www.youtube.com/watch?v=ks2n2kIBJWw

Men dette er jo relativt nye biler. Det kan tenkes at Battery Management Systemet kan bli ukalibrert over tid. Særlig hvis man sjelden lader helt opp til 100% og kjører det nesten tomt, sånn at det mister referansepunktene. I slike tilfeller har vi sett andre biler stoppe med 3-4% batteri igjen, typisk 10-15 km. Mulig Audi har løst dette bedre enn andre produsenter, det ser i alle fall nøyaktig ut. Kluet er i alle fall som @Orbit sier, å følge med på "effektometeret". Når det blir oransje, mister du først 20-30% kraft, men du kan kjøre en stund til, se ca. fra 3:00 i videoen over. I Teslabjørn sin vintertest inntreffer dette med 15 km. igjen, og han får også en hissig advarsel. https://youtu.be/ucPJy0JnNLo?t=508

Om fra 100% til 90% utgjør tilsvarende distanse som fra 20% til 10% er litt vanskelig å si, ettersom det er en del systemer som har en tendens til å bruke mer batteri i starten. F.eks. klimaanlegg og batterivarme, spesielt da om vinteren- eller nå snart, når nattetemperaturene faller. Dessuten forandrer som regel forholdene seg ila. noen timers kjøring. Jeg har kjørt fra 100% til nær 0% en del ganger, og det jeg kan si er at det oppleves ganske lineært. Om noe, så er de siste prosentene drøyere enn de første. Med mindre det går fra tørr til våt asfalt, fra medvind til motvind eller du øker hastigheten, selvfølgelig. Jeg pleier å dele inn i 25% bolker, og klarer jeg 100 km. på de første 25% klarer jeg som regel over 400 km. totalt, med samme type kjøring.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

For ev. nye eiere, vær oppmerksom på at du vil få advarsel om at du "ikke har nok batteri til å komme frem" dersom bilen estimerer at du vil ha 10% eller mindre ved ankomst til destinasjonen du taster inn i Navi. Dette gjør nok mange litt usikre, og personlig synes jeg at meldingen er alt for bastant. Den burde heller ha gjort deg oppmerksom på at du vil ha lite batteri igjen ved ankomst, og bedt deg vurdere om du skal legge inn et ladestopp. Bilen er jo også noe konservativ i sine estimater, selv om den er ganske presis, så dersom du ikke kjører mye fortere enn fartsgrensen eller værforholdene er dårlige, vil du antakelig ha noe mer enn 10% igjen ved ankomst.

NB! Trykk på det lille flagget til høyre på navi skjermen for å se batteriestimat ved destinasjonen(e) i prosent til enhver tid. Her kan du også slette og omrokkere på waypoints.

Jeg har deaktivert e-tron ruteplanlegger inntil videre, da denne dessverre er helt useless pt. Det plager ikke meg som entusiast, jeg bruker uansett kalkulator/kart flittig og kjører lite utenlands ol. Men det hadde vært stiligere om bilen var smartere enn meg og visste om alle hurtigladere, samt hastighet. Jeg vil si abetterroutplanner.com er nær perfekt. Hadde den hatt live status, hadde den fått full pott. Når e-tron ruteplanlegger er deaktivert får du fremdeles et varsel, i alle fall når du planlegger med under 0% estimert batteri ved ankomst, men bare som en toppbanner på naviskjermen, med bilde av en bensinpumpe. :+1:


2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Crown

e-tron er pessimist i absolutt alt den foretar seg. Det er som Audi har bestemt seg for at "her skal ingen ta oss i å love for mye", det være seg WLTP/EPA, forbrukstall og hva bilen sier.  Eksempel er Askøy-Gol for et par uker siden, "du har ikke nok strøm til å komme frem" sier damen, men jeg hadde 25% da jeg ankom Ionity Gol. Abetterrouteplanner er et must :-)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

geear

Sitat fra: elektro på onsdag 14. august 2019, klokken 13:42
+1

Her er en annen tilsvarende test, med ca. samme resultat; https://www.youtube.com/watch?v=ks2n2kIBJWw

Men dette er jo relativt nye biler. Det kan tenkes at Battery Management Systemet kan bli ukalibrert over tid. Særlig hvis man sjelden lader helt opp til 100% og kjører det nesten tomt, sånn at det mister referansepunktene. I slike tilfeller har vi sett andre biler stoppe med 3-4% batteri igjen, typisk 10-15 km. Mulig Audi har løst dette bedre enn andre produsenter, det ser i alle fall nøyaktig ut. Kluet er i alle fall som @Orbit sier, å følge med på "effektometeret". Når det blir oransje, mister du først 20-30% kraft, men du kan kjøre en stund til, se ca. fra 3:00 i videoen over. I Teslabjørn sin vintertest inntreffer dette med 15 km. igjen, og han får også en hissig advarsel. https://youtu.be/ucPJy0JnNLo?t=508

Om fra 100% til 90% utgjør tilsvarende distanse som fra 20% til 10% er litt vanskelig å si, ettersom det er en del systemer som har en tendens til å bruke mer batteri i starten. F.eks. klimaanlegg og batterivarme, spesielt da om vinteren- eller nå snart, når nattetemperaturene faller. Dessuten forandrer som regel forholdene seg ila. noen timers kjøring. Jeg har kjørt fra 100% til nær 0% en del ganger, og det jeg kan si er at det oppleves ganske lineært. Om noe, så er de siste prosentene drøyere enn de første. Med mindre det går fra tørr til våt asfalt, fra medvind til motvind eller du øker hastigheten, selvfølgelig. Jeg pleier å dele inn i 25% bolker, og klarer jeg 100 km. på de første 25% klarer jeg som regel over 400 km. totalt, med samme type kjøring.
Dette stemmer ikke for i-Pace i følge Tellus sin test: https://elbilforum.no/index.php?topic=40558.msg828112#msg828112

Mye mindre tilgjengelig fra 10-0% enn 100-90%. Og omtrent 1/3 av det som er tilgjengelig fra 100-90 ligger på 100-99...

En sak når det gjelder å kjøre til 0% er om bilene stopper å lade 12v på noe tidspunkt - hvis det skjer så kan det stoppe før 0% om man bruker lang tid og 12v går tomt. Kan være noe å sjekke på e-tron.

Håvar

Vet dere om det er tatt hensyn i software at strømtrekket er større ved lavere batterispenning?
Ellers vil det jo uansett være slik gr sier at 10-0% er mye mindre kapasitet enn 100-90% eller 80-70%
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

elektro

#7
Om batterispenning er tatt hensyn til vet jeg ikke, men det skulle vel være mulig. Mitt inntrykk er i alle fall at det hele er veldig nøyaktig på e-tron, mens det på en del andre elbiler bla. gjerne forsvinner 4-5kWh i «heat loss», som ikke er medregnet i forbrukstallet.

Om 0-10% har mindre tilgjengelig enn de andre intervallene blir jeg overrasket, jeg synes som sagt de siste prosentene virker ganske drøye, men har ikke dokumentert- og regnet på det. Kan jo være jeg som kjører billigere.

Jeg har imidlertid tatt bilde av kjørecomputer etter 100-50% ved to anledninger, hvor forbruket begge ganger har vært rett over 42kWh, ca. (Jeg skriver ca, for jeg vet jo ikke om batteriet er 50,1% eller 50,9% ved måling.) Det kan imidlertid tyde på at det er 1-2kWh mindre mellom 50-0% hvis man ikke kan kjøre nesten noe på 0%, men det har ingen praktisk betydning. Det er helt andre ting som avgjør om du kommer de siste 5 km.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA