Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av Elbil når man tar Kielferja

Startet av Tom E., fredag 16. november 2018, klokken 11:34

« forrige - neste »

Tom E.

jeg kontaktet Color Line og fikk beskjed om at det ikke var mulig å lade min Opel AE mens den stod parkert i parkeringsanlegget på ferjeterminalen. Da det er 400 km fra mitt hjemsted til Oslo fant jeg raskt ut at det ble for mye plunder med lading tur/ retur nå på vinterstid hvis jeg ikke kunne komme tilbake fra Kiel til full ladet bil.

Da var det bare en ting å gjøre. Lot elbilen kose seg hjemme i garasjen mens jeg startet det store firehjulsdrevne dieseldyret og la i vei til Oslo med piggdekk på. Da jeg ankom ferjeterminalen fikk jeg tildelt parkeringsplass inntil den ene veggen på innsiden av parkeringshuset. Stor var min forbauselse da jeg tok ut bagasjen av bilen og observerte en stikk kontakt som helt tydelig var avsatt til denne parkeringsplassen!

jkirkebo

Sitat fra: Tom E. på fredag 16. november 2018, klokken 11:34
jeg kontaktet Color Line og fikk beskjed om at det ikke var mulig å lade min Opel AE mens den stod parkert i parkeringsanlegget på ferjeterminalen. Da det er 400 km fra mitt hjemsted til Oslo fant jeg raskt ut at det ble for mye plunder med lading tur/ retur nå på vinterstid hvis jeg ikke kunne komme tilbake fra Kiel til full ladet bil.

Da var det bare en ting å gjøre. Lot elbilen kose seg hjemme i garasjen mens jeg startet det store firehjulsdrevne dieseldyret og la i vei til Oslo med piggdekk på. Da jeg ankom ferjeterminalen fikk jeg tildelt parkeringsplass inntil den ene veggen på innsiden av parkeringshuset. Stor var min forbauselse da jeg tok ut bagasjen av bilen og observerte en stikk kontakt som helt tydelig var avsatt til denne parkeringsplassen!

Det er gratis ladeplasser et par hundre meter unna også, utenfor marinaen. Der er det en stor P-plass som alle elbiler kan parkere gratis på. Mao. ingen grunn til å betale for parkering i P-huset ;)

Men på sommerstid kan det nok være ganske fullt der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

offpist

Jeg tok Leaf`n på Kiel fergen for et par år siden og la også merke til at det er plenty med stikk kontakter rundt om i garasjen, men fikk beskjed om at det ikke var lov å lade elbil ombord.

Var det ikke en gang en el-bil som brant om bord i en ferge for noen år tilbake?

Fant denne: https://www.tu.no/artikler/dfds-og-stena-line-forbereder-lading-av-elbiler-om-bord-i-fergene/426682
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

SveinJ

Merkelig at den ene brannen i januar danner bastant grunnlag for å ikke kunne lade ombord. Den bilen kan jo ikke sammenlignes med «originale» el-biler.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Måkemannen

Snakker dere om lading ombord, eller på land her? OP snakker om lading på ferjeterminalen.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA