Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Problem med bremser

Startet av ingevel, lørdag 29. september 2018, klokken 10:11

« forrige - neste »

ingevel

Noen som har vore borti vakumpumpe til bremsene på sin imiev. 2011 mod.

Problemet er at bremse pedalen vart helt hard og en forferdelig pipelyd og lyset for håndbrekket er på.

engolf

Det är förmodligen fel på vakuumpumpen. Kontrollera att slangen som går till pumpen inte har hoppat av först:) Den sitter under det stora svarta locket bak i bagagerummet på höger sida.

erik e

Ikke h elt ukjent problem . Fikset på 20-30 min..
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

ingevel


engolf


TB

Teknisk sett er det for lite vakuum på bremsekraft forsterkeren som løser ut alarmen. Kan fremprovosere feilen ved å pumpe raskt på bremse pedalen.

Årsaken vil være feil på vakuum pumpa eller lekkasje slik at det ikkje blir nok vakuum.

Tette lekkasje eller skifte pumpa bør rette feilen.

På tidlige biler var det kjent feil på pumpene som førte til bytte av pumpe på garanti. Min bil var blant dei som har byttet pumpe.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

ingevel

noen annet denne feilen kan komme av?
helt hard bremsepedal, har byttet vacumpumpen.


Beamer Screamer

Hører du at den surrer og går i noen sekunder etter oppstart av bilen?

Hvis ikke pumpen går kan det være noe så enkelt som en sikring.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

engolf

Defekt vakuumslang antingen vid själva pumpen eller under bilen fram till bromskraftförstärkaren. I så fall ska man kunna höra att det "pyser" där läkaget är. Sen kan det vara ett elektriskt fel, säkring/relä/kablage.

Surrehue

Sitat fra: engolf på lørdag 29. september 2018, klokken 11:31
Det är förmodligen fel på vakuumpumpen. Kontrollera att slangen som går till pumpen inte har hoppat av först:) Den sitter under det stora svarta locket bak i bagagerummet på höger sida.
Jeg har det samme problemet. Sitter den under det store svarte plastedekselet på høyre side i bagasjerommet. Eller sitter den på høyre side nede i motor rommet?

engolf

Under det stora svarta locket där bak, på höger sida i färdriktningen.

Surrehue

Sitat fra: engolf på fredag 16. november 2018, klokken 15:35
Under det stora svarta locket där bak, på höger sida i färdriktningen.
Etter som det er ett stort svart av plast på høyre side, så er det riktige å si at det sitter under motorlokket og der sitter det til høyre og ser ut som en 12v vannpumpe.

Motoren går og slangen sitter på så da må det være noe annet.
For øvrig brakk 3 av de 4 skruene som holder motorlokket på plass. Dermed må jeg borre opp og gjenge opp. Foreløpig har jeg brekt 3 bor og 1stk 6mm gjengetapp. I tilegg får jeg ikke justert det ene baksete så da måtte det ut, så jeg kommer til med drillen.

engolf

#12
Oj, knäckte du 3 av de 4 skruvarna kan inte motorlocket ha varit av på länge...
Kolla anlutningen (slangen) framme i "motorrummet", det kan vara läckage vid bromsservon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA