Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøre fra Oslo til Stockholm med 2012 Leaf

Startet av signal, torsdag 15. november 2018, klokken 16:04

« forrige - neste »

signal

Jeg skal kjøre fra Oslo til Stockholm med elbilen og til Estland. Er det noen som har gjort det som kan fortelle om det?
Jeg er interessert i plan for lading på turen.
Jeg skal kjøre i desember ca 10.de.
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

Roy Aasen

Muligens ikke så mange som har gjort akkurat denne runden. Jeg har ikke. Det blir en utholdenhetsprøve, men alt går. Linken inneholder en rute fra Oslo til Viking Line i Stockholm
Prøv å spille litt med abetterrouteplanner. Endre hastigheter og % lading...
Jeg har dessverre ikke mer å bidra med


https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=28de23ed-6ef7-41ac-9207-5dd3218427f8

fredag

#2
Her er en link til et hurtiglader-nettverk i Estland:

http://elmo.ee/en/

Jeg vet ikke nøyaktig hvordan Elmo funker, men du bør nok registrere deg som bruker allerede nå, hvis du skal rekke å få tilsendt ladekort osv før du drar.

Tilsvarende bør du ha ordnet ladebrikker som funker i Sverige, feks Clever, E.On og Fortum.

Husk å ta høyde for at ladestasjoner kan være i ustand eller opptatt av feilparkert eksosbil.

Se også:

http://www.uppladdning.nu
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

signal

2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

Roy Aasen

Gud tur!

Og hvis du vil, så kan du jo gjerne skrive litt om turen, ihht ladeplasser kjøretider osv.

Panduck

Sitat fra: signal på torsdag 15. november 2018, klokken 16:04
Jeg skal kjøre fra Oslo til Stockholm med elbilen og til Estland. Er det noen som har gjort det som kan fortelle om det?
Jeg er interessert i plan for lading på turen.
Jeg skal kjøre i desember ca 10.de.

Skaff deg for all del Cleverkort før turen om du ikke allerede har gjort det. Kan vel kjøpes på de stasjonene som har Clever-ladere, du trenger deres ladere rett etter grenseovergangen. Skulle jeg tatt denne turen med 2012 LEAF ville planen vært å lade ofte. Kjørte slik LEAF til G.borg for noen år siden, og antall ladere har gått kraftig opp siden det ( den gang var tur til Stockholm utelukket...), nå skal det gå uten noen problem annet enn at det kan ta godt med tid. Det verste strekket blir Svenskegrensa til Karlstad, etter det er det relativt høy tetthet med ladere.

Har kjørt strekningen flere ganger med i3en. Clever laderene har fungert bra hele tiden, men det er langt mer feilparkeringer og irriterende mange Outlandere som treglader på Chademo fordi strøm er priset pr kWh.

Se etter hvor det er Clever-ladere, Fortum-ladere, Vattenfall-ladere og E-on-ladere (usikker på hvordan man betaler på disse i Sverige.) Installer vattenfall sin ladeapp. http://uppladdning.nu/ kan være til god hjelp for å finne ladere fra alle leverandører.

signal

Takker for svar. Jeg har ordnet meg en Fortum konto og brikke. Håper det holder. Får vel ta med noen ulltepper på turen......
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

hemi

tror jeg hadde tatt 2015 outlander du har i signaturen din

Panduck

Sitat fra: signal på fredag 23. november 2018, klokken 14:44
Takker for svar. Jeg har ordnet meg en Fortum konto og brikke. Håper det holder. Får vel ta med noen ulltepper på turen......

Fortum har INGEN ladere mellom Tøcksfors og Karlstad, 120km med en 2012 LEAF i desember ville IKKE jeg satset på. Clever har en i Årjeng og en i Grums, og flere av Clever sine ladere er mye greier plassert enn Fortum sine på den strekningen. Fra Karlstad til Arboga går det helt fint med Fortum, og vidre inn til Stockholm dersom du kjører E18. Kjører du E20, vil du ikke klare deg uten Clever. Jeg ville mye heller satset på bare Clever enn bare fortum på den turen der :P

Roy Aasen

Må være mye greiere å kjøre Kongsvinger (Sangrund første, flere i Kongsvinger, Arvika flere, så Karlstad, etter Karlstad vet jeg ikke..

signal

Til sist så ble det en bilhenger på slep på flyttebil. Det kostet bare 2500 med fergen Stockholm-Tallinn  tur retur.
Flyttebil måtte jo tilbake likevel. Snart har vi estiske skilt på bilen.
2012 Leaf SL USA modell, Sølv Metallic. Solgt 03.22
2020 Leaf N-Connecta blå/sort

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA