Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla supercharger og CCS

Startet av TorT, torsdag 15. november 2018, klokken 09:40

« forrige - neste »

Håvar

Hvis andre (og særlig sakteladende) elbiler får tilgang til Tesla sitt nettverk tror jeg det blir seriøse kapasitetsproblemer når utrullingen av Model 3 kommer igang for fullt :o Med mindre Tesla har store utbyggingsplaner da
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

m0nkey

Jeg er også spent på hva dette har å si for Chademo. Tror dette er starten på slutten for Chademo (iallefall i Europa). Nå spørs det om Nissan kanskje må gå for CCS i nye utgaver av Leafen.
KIA Soul EV Classic (2015)

Electrix

Jeg håper dette er starten på utvikling mot en standard. For min egen del spiller det ingen rolle om det er type1 eller type2, Tesla, CCS eller Chademo bare vi kan få valgt en standard for pluggene og bruke den. Spenningen er jo samme det er jo stort sett bare de fysiske pluggene som er forskjellige...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

cra

CCS er vedtatt som standard i Europa forlengst, så den biten er på plass. Nye biler i det europeiske markedet vil komme med CCS; det er TM3 et godt eksempel på. eGolf har vel det også, og sikkert de fleste andre som produseres nå.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

goggo

Sitat fra: Håvar på torsdag 15. november 2018, klokken 09:50
Hvis andre (og særlig sakteladende) elbiler får tilgang til Tesla sitt nettverk tror jeg det blir seriøse kapasitetsproblemer når utrullingen av Model 3 kommer igang for fullt :o Med mindre Tesla har store utbyggingsplaner da
Dette styres lett med prissetting, 50 KW laderne vil nok alltid bli rimeligere å bruke enn lynladerne til Tesla og Ionity dersom man ikke har en Tesla  eller "Ionity bil" som selvfølgelig får rabattert pris på egne nettverk.
Vi elbilister er gjerrige og velger alltid rimeligste løsning, se bare på GK sine 3 ladere I Lier der Delta laderen til 3,50 pr minutt kun velges dersom de to andre til 2,50 er i bruk.

Mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Rav4_EV

Blir nok neppe noe av å lade andre elbilmerker hos Tesla. Da må i så fall merkene inngå en avtale med Tesla. Man bruker nok ikke milliarder av kroner for å sørge for at hvem som helst skal oppta plassene til kunder av eget produkt. Skulle derimot VW eller andre bla opp noen milliarder slik at Tesla kan øke kapasiteten tilsvarende er det dog mulig. Hittil har jo de tradisjonelle bilmerker hatt liten ambisjon om å hjelpe kundene sine med hurtiglading. Det kunne jo drepe det tradisjonelle salget.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Rollep

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 15. november 2018, klokken 14:07
Blir nok neppe noe av å lade andre elbilmerker hos Tesla. Da må i så fall merkene inngå en avtale med Tesla. Man bruker nok ikke milliarder av kroner for å sørge for at hvem som helst skal oppta plassene til kunder av eget produkt. Skulle derimot VW eller andre bla opp noen milliarder slik at Tesla kan øke kapasiteten tilsvarende er det dog mulig. Hittil har jo de tradisjonelle bilmerker hatt liten ambisjon om å hjelpe kundene sine med hurtiglading. Det kunne jo drepe det tradisjonelle salget.
Det er jo ikke snakk å tilby gratis lading. Hvis Tesla ser at de kan tjene penger på å selge strøm til ikke-Tesla biler kommer de sikkert å gjøre det, business is business :)

Rav4_EV

Det er lov og drømme. Skal Tesla selge lading til andre må det foreligge et kapasitetsoverskudd. Med modell 3 tett rundt hjørne er det ikke noe som tyder på det. Man selger.jo færre modell 3 dersom du kan kjøpe en annen elbil og nyttiggjøre deg av samme nettverk. Bruker dine egne ord. Business er business. Tesla er i markedet for å selge biler, ikke strøm.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

geear

Sitat fra: Rollep på torsdag 15. november 2018, klokken 16:40
Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 15. november 2018, klokken 14:07
Blir nok neppe noe av å lade andre elbilmerker hos Tesla. Da må i så fall merkene inngå en avtale med Tesla. Man bruker nok ikke milliarder av kroner for å sørge for at hvem som helst skal oppta plassene til kunder av eget produkt. Skulle derimot VW eller andre bla opp noen milliarder slik at Tesla kan øke kapasiteten tilsvarende er det dog mulig. Hittil har jo de tradisjonelle bilmerker hatt liten ambisjon om å hjelpe kundene sine med hurtiglading. Det kunne jo drepe det tradisjonelle salget.
Det er jo ikke snakk å tilby gratis lading. Hvis Tesla ser at de kan tjene penger på å selge strøm til ikke-Tesla biler kommer de sikkert å gjøre det, business is business :)
Det blir bare gjetning, men jeg kan tenke meg at 25% av årsaken til å velge Tesla var SuC for oss (... og siden vi har ladet 25% av strømmen vi har brukt fra SuC så passer det godt..). Dette er null hjemmelading, starter alltid fulladet på langtur, så det handler utelukkende om enkelthet ifm slik bruk. Og det har innfridd så til de grader i forhold til erfaringene vi har med de kommersielle laderne! Kun glede. Ikke eneste defekt lader. Ikke venta i kø en eneste gang. Superenkel planlegging, følger bare bilen sine instruksjoner. Det er elendig business å gi bort denne edge'n som de i dag har.

JorgenM

Hvilken hastighet vil man kunne få på X/S med det nye CCS-adapteret da tro? På f.eks en 150kw-lader, vil man kunne komme opp i 120kw?


Det som står at de er åpne for andre merker har vel vært kjent i mange år, og like kjent at ingen andre merker er interessert (heldigvis for oss med Tesla)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Counterpointer

Sitat fra: JorgenM på torsdag 15. november 2018, klokken 20:15
Det som står at de er åpne for andre merker har vel vært kjent i mange år, og like kjent at ingen andre merker er interessert (heldigvis for oss med Tesla)
Dette er feil. Flere har vært interessert , men ingen har nådd frem. Vet at Jaguar gjorde seriøse forsøk flere ganger men fikk det ikke. Det sto ikke på pris, Jaguar var klare til å bla opp.

Så det er nok slik at Tesla ønsker å beholde sin fordel ( noe jeg tror er lurt av dem, selv om det ikke er uttalt)

goggo

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 15. november 2018, klokken 17:44
Tesla er i markedet for å selge biler, ikke strøm.
Javel? Ta en kikk på overskriften her, kanskje?  ;)
https://www.tesla.com/about

Hele greia med det EU kravet om CCS på alle ladestasjoner var vel at CCS pluggen skulle kunne brukes av alle?

Mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA