Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kun "lite" 39KWh batteri i Soul 2020?

Startet av goggo, torsdag 15. november 2018, klokken 08:23

« forrige - neste »

goggo


Hmmm...

https://insideevs.com/new-kia-soul-ev-39-kwh-battery-niro/

Eller kanskje dette kun gjelder USA versjonen, og at det store batteriet fortsatt er aktuelt for Asia og Europa?

mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

torlie

Kan være bevisst taktikk av Kia for å distansere Soul fra Niro. Hadde de hadd likt batteri ville de muligens "spist" av hverandre mtp interessenter. Ved å kjøre et skille kan de tilby Soul til en del lavere pris en Niro og da utfordre konkurrenter som Zoe, Leaf, Golf etc istedefor.

De som MÅ ha stort batteri må da punge ut for Niro.

Dersom 39KWH batteri ikke prises så mye over dagens Soul, kan nok den være et fint alterntiv for mange.

Spent på mer nyheter om et par ukers tid etter visning  :)

Selvsagt håper jeg på 64KWH, tilhengerfeste, AWD og til kun 350k  :laugh: Dog usannsynlig. :(

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

goggo

Sitat fra: torlie på torsdag 15. november 2018, klokken 09:03
Ved å kjøre et skille kan de tilby Soul til en del lavere pris en Niro og da utfordre konkurrenter som Zoe, Leaf, Golf etc istedefor.
Godt poeng det der.

Etter å ha sett/prøvesittet e-Niro og Model3 de siste dagene så forstår jeg enda bedre hvor bra bil Soulen er. Det baksetet og bagasjerommet på Model3 er jo en katastrofe.

Nye Soul med med ny infotainment løsning, CCS  og 39KWh batteri, og som kan lade med opptil 100KW på Ionity og Tesla superchargers  :) i tillegg til eksisterende 50KW hurtigladere vil bli en flott langturbil i tillegg til å være hverdagsbilen.

Jeg gleder meg allerede, og håper de kan levere minst like mange pr mnd av den nye modellen som av dagens modell :)

mvh Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

torlie

Er også blitt veldig interessert i nye Soul, da jeg ikke ble bergtatt av Niro på visningen. Helt kurant bil, men synes prisen var litt i overkant.

Mulig det blir å selge vår 2.5 år gamle Zoe med det minste batteriet og kjøpe nye Soul for å ha den et par år før flere alternativer kommer i fremtiden.

Jeg greier meg fint med dobbelt batteri av hva jeg har i dag, og trenger egentlig ikke trippel størrelse som Niro har.  :)


2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

tobel

Jeg har lavt nummer på eNiro og tenkte at den skulle bli neste elbil men interessen har kjølnet litt de siste ukene, først og fremt på grunn av høyere pris enn forventet. Ny Soul ser ut til å komme tidligere enn jeg først trodde og da er den også aktuell. Blir spennede å se om norsk pris på den nye Soulen også legges tilsvarende høyt som eNiro.

Er det noen som har sammenliknet bakseteplass på Soul og Niro? Og da særlig bredden?

Bakseteplass er viktig for oss med 3 barn (kun en i barnesete), og det er særlig bredden som er utfordringen. Jeg har sett på begge men ikke tatt med målebånd og sjekket grundig. Inntrykket mitt er at opplevd plass i baksetet er ganske lik, men at Niro har litt mer plass i lengden.

Mål på nye Soul er vel ikke kjent men jeg blir overrasket om den krymper ift dagens versjon.

Ønsker i utgangspunktet god rekkevidde og derfor 64KWh, men det er uansett snakk om en bil nr 2 for vår del og da vil 39KWh også være akseptabelt. 

torlie

Forhørte meg med salgssjef hos Kia forhandler nær meg, og sier da følgende om mitt spørsmål om mulig reservasjon på nye Soul.

Det jeg har hørt rykter om er at de som står på NIRO listen muligens vil få tilbud om å velge den nye SOUL i stedet. På den måten kan flest mulig få langrekkevidde biler på kortere tid.

Utover dette visste han lite og sa det ville komme beskjed fra Kia etterhvert.


Om de viser seg at de som har reservert Niro kan heller hoppe inn i køen på Soul er jo det en god nyhet. Dette er også vinn-vinn for alle, (med unntak av de som ikke har reservert Niro, eller hoppet av listen) Kia selger flere biler og reduserer kundeflukten til andre merker som ikke vil vente i 1-2 år på Niro.

Derfor kan jeg se at dette kan vise seg å stemme og være en smart taktikk.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Counterpointer

E for Eletric hadde fått opplyst fra Kia sentralt at det ble lave volumer til utvalgte markeder!

goggo

Og jeg har hørt rykter om at de som har eid 5 eller flere Kia biler tidligere får lov å stille seg først i køen for 2020 Soul EV ;)

Mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Håvar

#8
Spent på om 64 kWh soul øker tilgangen på 64 kWh biler fra KIA eller om de må dele på begrenset tilgang til kritiske deler med NIRO slik at totalen på leverte 64 kWh biler fra KIA ikke øker eller øker marginalt

Edit: Dersom det kommer 64 kWh utgave da
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Myrvang

Håper de tar inn 39 kW til Norge. Den vil holde i massevis for meg og bør klare hytta på vinteren, uten at jeg må betale masse ekstra for å ha rekkevidde til Bergen, en by jeg helst flyr til om jeg skal dit uansett.
2017 i3 Fully Charged
2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Fagasstraps.com

Grunnen til at 40Kw eNiro ikke lanseres i Norge er at det ikke var mulig å få varmepumpe. Derfor ville eNiro ha såpass høyt forbruk i vinterstid sammenlignet med Nissan Leaf, at eNiro ville blitt et dumt kjøp. Slik som tidlige e-Golf og Soul Classic.

Det vil overraske meg veldig hvis Soul kom med 40Kw og varmepumpe til Norge. Så lenge grunnen til at eNiro ikke lanseres er korrekt så klart.

Mesteparten av prisforskjellen mellom Classic Soul og Exclusiv er nettopp kostnaden på varmepumpen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA