Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

norske priser på utstyr ute

Startet av hemi, torsdag 15. november 2018, klokken 03:40

« forrige - neste »

hemi

T-20, F-20, R-20? ;) den er nok blandt de letteste båtene noen sinne.

Fellesnevner er at de var støpt såpass lett at ting delaminerte og røyk, moderne ting er dessverre vesentlig tyngre/tregere. Maskiner har også lagt på seg mange KG.  70hk 4takt.. 167KG..

espenri

Sitat fra: TM på mandag 03. desember 2018, klokken 18:10
Salget har stoppet helt opp hos Audi. Dette er vel grunnen til at de har kalkulert inn solid margin og null-rabatt i prisene på e-tron

https://www.dn.no/motor/opplysningsradet-for-veitrafikken/audi/nissan/audi-salget-falt-med-80-prosent/2-1-490774

Veldig interessant oversikt, year-to-year viser den en ekstremt tydelig trend mellom hvilke merker som satser mest på elbiler og har mest vekst / minst nedgang.

Det er også interessant å se Audi-delen av forumet. Her blir alle fordommer bekreftet mens man leser om hvordan en bil er ubrukelig hvis den ikke gjør 0-100 under 5 sekunder. Klaging og syting over pris, i samme åndedrag som det runkes i sirkel over hvem som har flest båter og penger.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Ansjosfilet

Sitat fra: hemi på mandag 03. desember 2018, klokken 23:21
Lastebilen tar den store båten, eller kran, men man har jo flere? eller hva @imagine? tror han har 4-5 avhengig av landsteder og hvor han er, vi diskuterte e-tron dilemma på tlf senest i stad og var usikre, han mente man kunne løse det med mindre rib, men jeg var skeptisk ;D

Fler av de med fler båter og biler er i helsevesen, dog tidvis litt private sektoren må sies ;)

Men elbil må det være, for å spare noen usle kroner i bommen. Hmmm... ;)
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Trond.m

Har ikke lest denne tråden på en stund. Hva har de siste innleggene å gjøre med norske priser på utstyr ?

Imagine

Sitat fra: hemi på mandag 03. desember 2018, klokken 23:21
Lastebilen tar den store båten, eller kran, men man har jo flere? eller hva @imagine? tror han har 4-5 avhengig av landsteder og hvor han er, vi diskuterte e-tron dilemma på tlf senest i stad og var usikre, han mente man kunne løse det med mindre rib, men jeg var skeptisk ;D

Fler av de med fler båter og biler er i helsevesen, dog tidvis litt private sektoren må sies ;)

Hehe så ille er det jo ikke  ;)
Jeg er ikke misfornøyd med 1800kg på E-tron, men snarere det at hengerfestet ikke er elektrisk.
1800kg hengervekt holder lenge for meg til mitt bruk, som er å trekke en 20 fots hytte-RIB et par ganger i året. Med mindre jeg skal trekke rundt på banebil. Men bilhengere veier vel 5-600kg pluss 1400kg 911 blir ca 2 tonn med henger. Holder vel akkurat ikke lovlig bakpå E-tron. Panameraen jeg hadde før trakk 2.200kg og det holdt jo fint. Får bare bytte banebil til Lotus Exige  ;)
En hyttebåt kan løses enkelt ved å betale 12-15.000kr for å levere den i inne-vinterlagring fremfor å kjøre den til et billig tørt fjernlager bakpå hengeren.

Men hengervekten til I-Pace er så lav (750kg) at jeg ikke hadde giddet å utstyre den med hengerfeste. E-tron sine 1800kg kan faktisk brukes til en del praktiske ting. Og da f eks frakte ting man ikke får hjemlevert som man helst ikke vil ha inn i bilen.

jkirkebo

Sitat fra: hemi på tirsdag 04. desember 2018, klokken 01:15
T-20, F-20, R-20? ;) den er nok blandt de letteste båtene noen sinne.

Fellesnevner er at de var støpt såpass lett at ting delaminerte og røyk, moderne ting er dessverre vesentlig tyngre/tregere. Maskiner har også lagt på seg mange KG.  70hk 4takt.. 167KG..

T-20 ja, med en 200hk Yamaha som veide 185kg. Toppfart 63,5 knop, marsjet pent i 52.
Men selv en Ibiza 20 sport går innenfor vektbegrensningen inkl. henger.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jamez

Sitat fra: TM på mandag 03. desember 2018, klokken 18:10
Salget har stoppet helt opp hos Audi. Dette er vel grunnen til at de har kalkulert inn solid margin og null-rabatt i prisene på e-tron

https://www.dn.no/motor/opplysningsradet-for-veitrafikken/audi/nissan/audi-salget-falt-med-80-prosent/2-1-490774

Nå er vel Norge bare en liten fjert hva omsetning angår for Audi.

Men, i det Norske markedet vil å prise seg ut framover nå være å hogge av seg en blødende finger. Tror det er viktigere at de får ræva i gir så de kan levere mange biler til konkuransedyktig pris for å få opp omsetning gjennom antall biler her på haugen.

Grunnen til at salget er stagnert er vel ganske klokkeklart? Ingen kjøper Q5 med e-tron nært forestående.  Sannsynligvis svært få som kjøper Q7, A6 og A4 avant for den saks skyld.
Og nå når sløret er løftet av E-tron GT vil vel få kjøpe S-bil , A7 e.l. heller.
Og mtp småbilene lider salget fordi privatfolk flest heller kjøper elbiler eller bruktbiler fra de som har kjøpt elbil. 
Tipper en veldig stor andel av Audis salg nå nok er leasing, leiebil o.l.

Jeg er i utgangspunktet "Audi-mann", men heck har vurdert både Tesla, Jaguar og nå til og med Rivian også... Kjenner merkelojaliteten må være backet opp av at man føler man får en viss valuta for pengene også.
Dessuten har alt av biler blitt mye bedre enn før, så forskjellen mellom "premium" og billigere biler har krympet.

Imagine

#157
Sitat fra: Ansjosfilet på tirsdag 04. desember 2018, klokken 08:38
Sitat fra: hemi på mandag 03. desember 2018, klokken 23:21
Lastebilen tar den store båten, eller kran, men man har jo flere? eller hva @imagine? tror han har 4-5 avhengig av landsteder og hvor han er, vi diskuterte e-tron dilemma på tlf senest i stad og var usikre, han mente man kunne løse det med mindre rib, men jeg var skeptisk ;D

Fler av de med fler båter og biler er i helsevesen, dog tidvis litt private sektoren må sies ;)

Men elbil må det være, for å spare noen usle kroner i bommen. Hmmm... ;)

Selvsagt. Er gjerne en grunn til at middels-pengefolket har litt penger, fordi man er like opptatt av kostnadsdelen som at inntektsdelen. Har aldri hatt en eneste dieselbil.
Men en stor V8, som jeg elsker å kjøre rundt i, koster minst 5-6.000kr i drivstoff pr. mnd med mitt hverdagsbruk. Kjører mest i Oslo og Bærum eller til hytta. Da kan jeg heller ikke kjøre (lovlig) i kollektivfeltet for å komme raskere frem, langt færre parkeringsplasser utover dyre p-hus, bompenger, trafikksforsikringsavgift og økt verditap. En elbil er ofte også betydelig lettere å selge videre igjen, mer populært og mer «akseptert». Liker å bytte biler ofte og man «brenner fort inne» med dyre bensinbiler nå med mindre man selger de videre skikkelig billig.

Å kjøre rundt i en buldrende bensinbil med V8 gir (ikke helt, men nesten) samme blikk fra andre som om man kjører vannscooter nedover sørlandet. Altså ikke politisk korrekt. På både godt og vondt  ;)

For meg står det mellom å kjøpe tilbake f eks en V8 Panamera og tape litt mer penger/koste litt mer, men ha en bedre og (i mine øyne) mye kulere bil, eller å ta steget over i elbilverdenen på hovedbilen nå og kjøpe en småkjedelig og likevel superbra elbil som Audi E-tron.
Har uansett tilgang på bensinbil med en V8 cabriolet og en eldre manuell B6 sportsbil til hyggekjøring.
Hadde nok kjørt elbilen til hverdags og bensinbilen til langturer om jeg hadde både en Panamera og en E-tron.

Kjører oftere båt til hytta nå enn tidligere. Er jo mye trafikk nedover og flott å slippe det.
Vi får se. Kanskje like greit å hente ut en E-tron og prøve den en periode og se hvordan det går. Fordelen med elbilhysteriet er at man kan plukke opp flotte V8 biler nyere brukt til fine priser overalt og trolig relativt lett å selge en E-tron videre...?

DagUp

For å komme tilbake til saken; Fra "min" selger opplyses det om at det vil komme pakker tilpasset Norge. Vi kan jo håpe på en vinterpakke med 4-soners klima, varmeseter, forvarming mm. En teknikkpakk med ACC ++.
Håper reaksjonene på prisene gjør inntrykk på importør, slik at pakkeprisene blir gunstige.

zbk

And pigs might fly...

Mitt tips er at de mest populære opsjonene ligger i hver sine pakker og at den eventuelt minimale rabatten (basert på prisen på fullspec-utgavene) spises opp av det i pakken som du egentlig ikke hadda tatt ellers. Skal de gi seriøse pakkerabatter må de jo også redusere prisen på de første utgavene i samme slengen (eller velge å ha en gjeng virkelig forbanna førstekjøpere, noe de kanskje er troende til).
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Vegar Beider

Sitat fra: jamez på tirsdag 04. desember 2018, klokken 09:47
Grunnen til at salget er stagnert er vel ganske klokkeklart?

Ja, det er ganske klokkeklart, det heter WLTP. De har ikke hatt godkjente modeller å selge, derfor.

z4rd

Hva har Møller satt prisen på trådløs lading til å være?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Trond.m

Går rykter om nye priser, redusert pris på E1 og EL, samt pakkepriser i løpet av kvelden. Blir spennende å se hva de har fått til  ;)

Imagine


Trond.m

Sitat fra: Imagine på onsdag 05. desember 2018, klokken 16:48
Hvor har du de ryktene fra? Spennende.
Har det fra 2 ulike forhandlere. De hadde visst fått prisene internt og beskjed om at det skal gå ut epost til alle reservasjonsholdere i ettermiddag.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA