Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

norske priser på utstyr ute

Startet av hemi, torsdag 15. november 2018, klokken 03:40

« forrige - neste »

AJ82

Sitat fra: Kåre Knatten på tirsdag 20. november 2018, klokken 10:07
Helt enig i skinn/alcantara.  Har det i dag og det er like fint etter over 160000 km. Regnet ut at det kommer på ca kr. 37000 på grunn av tvungne tillegg (sportsseter, elektrisk regulering ol.), men det er et absolutt valg fra mitt ståsted.

Spent på hva slags stoff/skinn det vil være på sportseter som standard. Idag har jeg en 2017 A5 med 2xS-Line og de "standard" S-line setene i delskinn er egentlig veldig gode.

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

jamez

...om Møller ikke klarer å tilby noe rabatt så rykker 5000 andre enda en plass fram i køen.

Kåre Knatten



Spent på hva slags stoff/skinn det vil være på sportseter som standard. Idag har jeg en 2017 A5 med 2xS-Line og de "standard" S-line setene i delskinn er egentlig veldig gode.

A.J.
[/quote]
Hvis du leser den forløpige prislisten, er det angitt at ved valg av sportseter er skinn/acatara (N7U) et tvunget valg.

AJ82

Sitat fra: Kåre Knatten på tirsdag 20. november 2018, klokken 11:57


Spent på hva slags stoff/skinn det vil være på sportseter som standard. Idag har jeg en 2017 A5 med 2xS-Line og de "standard" S-line setene i delskinn er egentlig veldig gode.

A.J.
Hvis du leser den forløpige prislisten, er det angitt at ved valg av sportseter er skinn/acatara (N7U) et tvunget valg.
[/quote]

Tolket det slik at hvis du velger skinn/alcantara så må du velge sportseter, men står ingenting om hva du må velge hvis du bare velger sportseter....

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

DagUp

I prislisten er det også oppgitt at sportseter må kombineres med skinn/alcantara og elektriske seter foran med minne på førersetet, inkludert elektrisk korsryggstøtte foran og komfortarmelene . Samlet pris blir kr 37 200.
Ikke så galt?


daktari

Det er 2 som kan gi rabatt her, både forhandler og importøren. Den siste treffer alle kunder (typisk storkunde?) og den første er individuell.

Men hvilken forhandler vil åpne priskrigen på den mest ettertraktede Audien noensinne? Den forhandleren blir ikke særlig populær på neste Møllers julebord for forhandlere...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

Sitat fra: daktari på tirsdag 20. november 2018, klokken 12:58
Men hvilken forhandler vil åpne priskrigen på den mest ettertraktede Audien noensinne? Den forhandleren blir ikke særlig populær på neste Møllers julebord for forhandlere...
Antar at de har fokus på noe annet på julebordet. Forhandleren som eventuelt gir rabatt vil nok ikke snakke så mye om det, men at det er konkurranse mellom Møller og de uavhengige forhandlerne er vel en kjent sak. Sånn bør det også være.

Blade Runner

Sakset fra Finansavisen som kommer i morgen (fra e-tron Facebook forum).


Blade Runner

Hele teksten

Bøyer av for prispress

De foreløpige prislistene på ekstrautstyret til elbilen Audi e-tron quattro har fått det til å koke i sosiale medier. Nå vil Audi-importøren revurdere prisene.
Andreas Scheel
– Det var uheldig at de foreløpige prislistene gikk ut før de var fullstendige, men etterspørselen var så stor at vi gikk ut med noe. Vi registrerer imidlertid et stort engasjement når det gjelder priser, og vi vil se på dette før de endelige prislistene blir klare, sier informasjonssjef Morten Moum i Audi Norge.
Rundt 5.000 personer står på venteliste for Audis nye elbil e-tron quattro, og mange av disse er med i gruppen Audi ­e-tron Owners Norway på Face­book.
Der går diskusjonen høyt om alt fra priser og leveringstidspunkt til ekstrautstyr og felger, og kjøperne liker dårlig at importøren og forhandlerne stikker av med brorparten av momsfritaket på ekstrautstyret.
Bilprisen i seg selv er relativt godt harmonisert hensyntatt moms, avgifter og incentiver i flere land, inkludert USA. I flere land er hverken bil- eller ekstrautstyrs­priser offentliggjort ennå, men bilprodusentene må vite at elbilkundene er mer aktive i sosiale medier enn andre.
20 prosent dyrere
Flere har lagt ut regneark med prissammenligning på ekstra­utstyr på Audi e-tron quattro i Norge og Sverige. Kompensert for momsfradrag og valutakurs, er prisene rundt 20 prosent høyere i Norge.
Finansavisen har også regnet ut prisforskjellene på en del tilgjengelig utstyr, og kommet frem til 19 prosent høyere priser i Norge (se faktaramme). Nå er riktignok ikke alt utstyr priset, og Moum sier at det vil bli noen endringer.
– Blant annet vil vi presentere flere gunstige pakkeløsninger, hevder han.
Billigst i Tyskland
Finansavisen har tidligere skrevet om at ekstrautstyr på tyske premiumbiler er betydelig dyrere i Norge enn i Tyskland, noe som i mange år stimulerte bruktbilimporten av slike biler. Nå er det hovedsakelig elbiler som står for bruktimporten til Norge, og dersom prisforskjellen i Norge og Tyskland forblir stor, kan biler som Audi e-tron quattro, Mercedes-Benz EQC og Porsche Taycan bli populære å bruktimportere.
Finansavisen har også sett på prisforskjellene på ekstrautstyr på Jaguar I-Pace i Norge og Sverige, og her er forskjellen på under 10 prosent, men fortsatt i svenskenes favør.
Utslagene på ekstrautstyret til rimeligere biler som Kia Soul, Nissan Leaf og VW e-Golf er betydelig mindre, og årsaken til den høye bruktimporten skyldes vente­listene på elbiler i Norge, som anslås til å være på over 40.000.
Det er for øvrig allerede bruktimportert fire Jaguar I-Pace til Norge, men det skyldes neppe at noen ønsket å spare noen tusenlapper på ekstrautstyret, men at de ønsker å få sin bil tidlig.
Savner utstyr
I Facebook-gruppen har det også vært en del diskusjoner omkring det faktum at varme i forsetene ikke er standard, noe som skyldes at mange land i mer sydlige strøk ikke har behov for dette.
Irritasjonen over prisene og utstyret har imidlertid ikke medført at mange har slettet sine reservasjoner.
På Facebook-forumet oppdaterer medlemmene stadig vekk sine plasser i køen, og mens noen har klatret fra 1.200 til 1.100 på halvannet år, har andre klatret fra 2.800 til 2.500, samtidig som totallisten stadig øker og nå utgjør over 5.000 kunder.
Når vi vet at mange har reservert biler både hos Audi, Jaguar, Mercedes-Benz og Porsche, utleveringene hos Jaguar er i gang og noen har bestemt seg for hvilken de faktisk vil kjøpe, er ikke avskallingen dramatisk. Utleveringene hos Audi vil begynne rundt nyttår, og da vil trolig flere stryke sine plasser fra ventelistene hos konkurrentene, uavhengig om de også opererer med høyere ekstrautstyrspriser i Norge.

Trond.m

#114
Disse pakkene Møller snakker om burde gi en rabatt på E1 og EL, men det er nok lite sannsynlig. Møller vil altså ta ekstra godt betalt av de som har lånt dem gratis penger lengst. Kjenner at jeg får stadig mindre lyst til å handle bil av dette firmaet.
Og pengene har det tydeligvis ingen planer om å betale tilbake før de må, i motsetning til BOS / Mercedes og Audi Sverige.

zbk

Hvis de faktisk revurderer prisingen pga massivt press så tipper jeg at antallet kanselleringer har vært ganske betydelig den siste tida (bla min reservasjon). Klarer ikke helt å få meg til å tro at det bare er redsel for dårlig omtale som driver dem dersom bilen uansett kan selges uproblematisk.

De skal dog ha ros for at kanselleringsprosessen var helt strøken!
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt


Pingle

Sitat fra: zbk på tirsdag 27. november 2018, klokken 08:56
Hvis de faktisk revurderer prisingen pga massivt press så tipper jeg at antallet kanselleringer har vært ganske betydelig den siste tida (bla min reservasjon). Klarer ikke helt å få meg til å tro at det bare er redsel for dårlig omtale som driver dem dersom bilen uansett kan selges uproblematisk.

De skal dog ha ros for at kanselleringsprosessen var helt strøken!
Vel, over 7000 er blitt til 5000 før komplett prisliste er klar (iflg artikkelen), så vi er nok en del som mener at Audi ikke har bestått mtp å levere et godt nok produkt til prisen.

Når bil med salgbart utstyrsnivå kommer på 750k, rekkevidde og testresultater er i det blå, blir fort veien til tmx og tms og velutstyrt ipace temmelig kort. Samtidig som det er en del av oss som velger andre ventepølser enn de møller har å by på.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

SurSnasen

Om det ikke er mer enn 5000 som står på listen nå, så er jo det et meget kraftig signal til Møller/Audi. Et aldri så lite mageplask i forhold til visningene og fremstøtene. Det er jo allerede merkbart stillere hos Audi-forhandlerne i disse dager da mange venter på e-tron og andre alternativer. Tesla tar sin bit av kaka, og Jaguar likeså. Samt mange er avventende i forhold til nybilkjøp ettersom det er usikre tider og mye som skjer i bilverdenen.

Så skal Audi unngå nedskjæringer her til lands fremover, MÅ de gjøre e-tron mer attraktiv enn hva den presenterte prislisten bærer bud om. Vi får bare krysse fingrene for at de innser dette og lar grådigheten vente litt. Audi har investert massivt i e-tron-satsingen, og det er synd å la dette gå til spille. Her til lands har de muligheten for tidenes salgstall. De bør kjenne sin besøkelsestid, om det så skulle innebære at kortsiktige økonomer blir litt lei seg.

roarsolem

5000 reservasjoner må være feil, tror ikke på at nesten 3000 er radert bort den siste tiden.
2018 Audi e-tron Quattro
2016 Mercedes Benz B Electric

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA