Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

norske priser på utstyr ute

Startet av hemi, torsdag 15. november 2018, klokken 03:40

« forrige - neste »

Vegar Beider

Sitat fra: francorossi på mandag 19. november 2018, klokken 21:21

Jeg er ikke kunde hos Møller. Dette er hva som har blitt kommunisert internt i Møller. Men om det blir oppstandelse kan jeg se for meg at det blir endringer på sikt. Umulig å si noe om nå selvsagt, men ville bare poengtere at informasjonen enkelte kunder her har fått hos forhandlere stemmer.

Prisene på utstyr er som andre Audier, og virker å være betydelig høyere enn i andre europeiske land. Så hvorfor skulle man ikke få normale rabatter?
Om prisene var unormalt lave hadde jeg skjønt det, men det er de ikke. Så det høres litt rart ut.

trd-73

Det virker som de bruker ventelisten for det den er verdt, altså selgers marked, ingen rabatter.

Jon65

Blir jo spennende å se hvor mye av ventelisten som faktisk ender opp som signerte kontrakter.

Counterpointer

Sitat fra: trd-73 på mandag 19. november 2018, klokken 23:22
Det virker som de bruker ventelisten for det den er verdt, altså selgers marked, ingen rabatter.
Den ventelisten krymper veldig, og det vil den nok fortsette med. Jeg skjønner nå hvordan de kunne være så sikre på at alle ville få bil. Og i tillegg blir de gjentatte forsikringene om at vi ville bli så fornøyd med prisen stadig mer ironisk.

Touring

Hvis du aldri har noe positivt å si kan du ikke bare stikke på et annet forum?

francorossi

Sitat fra: Vegar Beider på mandag 19. november 2018, klokken 23:14
Sitat fra: francorossi på mandag 19. november 2018, klokken 21:21

Jeg er ikke kunde hos Møller. Dette er hva som har blitt kommunisert internt i Møller. Men om det blir oppstandelse kan jeg se for meg at det blir endringer på sikt. Umulig å si noe om nå selvsagt, men ville bare poengtere at informasjonen enkelte kunder her har fått hos forhandlere stemmer.

Prisene på utstyr er som andre Audier, og virker å være betydelig høyere enn i andre europeiske land. Så hvorfor skulle man ikke få normale rabatter?
Om prisene var unormalt lave hadde jeg skjønt det, men det er de ikke. Så det høres litt rart ut.

Dette handler vel først og fremst om at det står tusenvis av kunder i kø for å kjøpe bilen. At man nok tenker at å gi rabatt på et produkt det er større etterspørsel etter enn man klarer å levere, er unødvendig.

samotholt

Sitat fra: francorossi på tirsdag 20. november 2018, klokken 00:04
Sitat fra: Vegar Beider på mandag 19. november 2018, klokken 23:14
Sitat fra: francorossi på mandag 19. november 2018, klokken 21:21

Jeg er ikke kunde hos Møller. Dette er hva som har blitt kommunisert internt i Møller. Men om det blir oppstandelse kan jeg se for meg at det blir endringer på sikt. Umulig å si noe om nå selvsagt, men ville bare poengtere at informasjonen enkelte kunder her har fått hos forhandlere stemmer.

Prisene på utstyr er som andre Audier, og virker å være betydelig høyere enn i andre europeiske land. Så hvorfor skulle man ikke få normale rabatter?
Om prisene var unormalt lave hadde jeg skjønt det, men det er de ikke. Så det høres litt rart ut.

Dette handler vel først og fremst om at det står tusenvis av kunder i kø for å kjøpe bilen. At man nok tenker at å gi rabatt på et produkt det er større etterspørsel etter enn man klarer å levere, er unødvendig.
Så var det ordtaket om "å selge bjørnen før den er skutt".
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Pingle

Sitat fra: samotholt på tirsdag 20. november 2018, klokken 00:42
Sitat fra: francorossi på tirsdag 20. november 2018, klokken 00:04
Sitat fra: Vegar Beider på mandag 19. november 2018, klokken 23:14
Sitat fra: francorossi på mandag 19. november 2018, klokken 21:21

Jeg er ikke kunde hos Møller. Dette er hva som har blitt kommunisert internt i Møller. Men om det blir oppstandelse kan jeg se for meg at det blir endringer på sikt. Umulig å si noe om nå selvsagt, men ville bare poengtere at informasjonen enkelte kunder her har fått hos forhandlere stemmer.

Prisene på utstyr er som andre Audier, og virker å være betydelig høyere enn i andre europeiske land. Så hvorfor skulle man ikke få normale rabatter?
Om prisene var unormalt lave hadde jeg skjønt det, men det er de ikke. Så det høres litt rart ut.

Dette handler vel først og fremst om at det står tusenvis av kunder i kø for å kjøpe bilen. At man nok tenker at å gi rabatt på et produkt det er større etterspørsel etter enn man klarer å levere, er unødvendig.
Så var det ordtaket om "å selge bjørnen før den er skutt".
Og ikke ha oversikt over at en del av oss har bedt om reservashonspengene tilbake.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

Trond.m

Det er vel nå åpenbart at Møller har lagt på solide marginer på ekstrautstyr.  Grunnen er sikkert at de dermed har kunnet legge grunnprisen på nivå med utlandet. Samtidig har de priset sine «First edition» høyt, og tilsynelatende ikke gitt vesentlig rabatt for utstyrspakkene som man må ta med for å bli blandt de 650 første. Nå er det ikke sikkert det er Møller sitt valg å ikke ta inn mer folkelige utstyrsmodeller med tidlig levering, men det føles unektelig litt surt at de som har lånt penger rentefritt til Møller i lang tid skal skyves bakover i køen. Og ikke bare det. Et rentefritt lån fra kundene på 120 millioner blir etterfulgt av direktiver til forhandlerne om ikke å gi en krone i rabatt. Jeg kjenner en betydelig vegring mot å melde overgang fra BMW til Audi på disse vilkårene. Så med mindre min lokale kontakt hos en frittstående Audi forhandler klarer å blidgjøre meg, så blir det en av følgende to alternativer:

1)Kjøpe e-tron i Sverige
2)Kansellere reservasjonen og kjøre i3 til BMW eller Mercedes kommer med et  alternativ.

Vegar Beider

Dette med null rabatt tror jeg ikke på, det stemmer bare ikke!

Møller hverken kan eller vil diktere sine forhandleres priser. Det er ikke lovlig. De kan ikke instruere en annen part om å gi eller ikke gi rabatt. Dette er fullt og helt opp til den enkelte forhandler.
Det kan være at enkelte organisasjoner har sentrale rabattavtaler hvor Møller (importleddet) betaler for rabatten kunden får hos forhandler, det er nok den eneste måten å oppnå en slik avtale på. Ellers måtte den forhandles med hver enkelt forhandler lokalt, og det er neppe veldig praktisk.

Uansett er det forhandlingsrom hos den lokale forhandler for hver av oss. Det er ikke importørleddet som gir forbrukeren rabatt, det er detaljistleddet. Møller forholder seg selvfølgelig til markedets lover og regler, det er ikke sovjetunionen heller.

Når det gjelder sammensetning og prising av de to lanseringsmodellene er dette bestemt av Audi sentralt, ikke av Møller. Det er ganske normalt at en lanseringsmodell prises med enkeltosjoner fra fabrikk, og ikke med pakker, siden pakker er lokale initiativer fra den enkelte forhandler. Dermed kan man godt oppnå at en slik modell ikke blir veldig prisgunstig.

stefse

Sitat fra: TM på tirsdag 20. november 2018, klokken 07:42
Det er vel nå åpenbart at Møller har lagt på solide marginer på ekstrautstyr.  Grunnen er sikkert at de dermed har kunnet legge grunnprisen på nivå med utlandet. Samtidig har de priset sine «First edition» høyt, og tilsynelatende ikke gitt vesentlig rabatt for utstyrspakkene som man må ta med for å bli blandt de 650 første. Nå er det ikke sikkert det er Møller sitt valg å ikke ta inn mer folkelige utstyrsmodeller med tidlig levering, men det føles unektelig litt surt at de som har lånt penger rentefritt til Møller i lang tid skal skyves bakover i køen. Og ikke bare det. Et rentefritt lån fra kundene på 120 millioner blir etterfulgt av direktiver til forhandlerne om ikke å gi en krone i rabatt. Jeg kjenner en betydelig vegring mot å melde overgang fra BMW til Audi på disse vilkårene. Så med mindre min lokale kontakt hos en frittstående Audi forhandler klarer å blidgjøre meg, så blir det en av følgende to alternativer:

1)Kjøpe e-tron i Sverige
2)Kansellere reservasjonen og kjøre i3 til BMW eller Mercedes kommer med et  alternativ.
3. Kjøpe en ribbet bil, tilogmed uten setevarme, for å få komboen grei rekkevidde + hengerfeste.
4. Kjøpe en velutstyrt, raskere og morsommere Tesla istedet, og beholde fossilkjerra til henger-trekking (bilen har ~0 verditap, og minimalt vedlikehold)

Etter denne infoen begynner jeg å helle mot Tesla. + at jeg allerede er kraftig irritert på VAG og Møller systemenes holdning til software. Det er omtrent så man skulle tro at SW er en egen fastmontert del på bilen. Det er ingen grunn til å tro at det vil endre seg med E-tron. Så mens Tesla eierne kan glede seg over påskeegg og stadige forbedringer, er jeg redd jeg blir sittende og irritere meg over småting som det er "umulig" å endre på i Audien.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Trond.m

Alternativ 3, ribbet bil uten setevarmer er ikke noe alternativ. Tror uansett dette er en feil i prislisten.

Men en bil som er moderat utstyrt, med stoffseter ,grå metallic lakk, hengerfeste, ryggekamera og innfellbare speil være nok være salgbar for de som er ute etter usnobbete bruksbil og minst samme komfort som de overprisede «First edition». Da snakker vi om en bil under 700 med vinterhjul.

francorossi

Sitat fra: TM på tirsdag 20. november 2018, klokken 08:48
Alternativ 3, ribbet bil uten setevarmer er ikke noe alternativ. Tror uansett dette er en feil i prislisten.

Men en bil som er moderat utstyrt, med stoffseter ,grå metallic lakk, hengerfeste, ryggekamera og innfellbare speil være nok være salgbar for de som er ute etter usnobbete bruksbil og minst samme komfort som de overprisede «First edition». Da snakker vi om en bil under 700 med vinterhjul.

Når det gjelder audi og modeller i dette segmentet så man nok koste på seg sportseter og minimum skinn alcantara. En A6 med sofaseter i stoff er nær usalgbar.

Jon65

Sitat fra: francorossi på tirsdag 20. november 2018, klokken 09:39
Når det gjelder audi og modeller i dette segmentet så man nok koste på seg sportseter og minimum skinn alcantara. En A6 med sofaseter i stoff er nær usalgbar.
Det er ikke sikkert. Husk at når du selger A6 konkurrerer du med 6-700 andre A6'er og div BMW, Mercedes m.m. og det er alltid en annen som er rimeligere. Når man skal selge E-tron vil det ta veldig mange år før man er i den samme konkurransesituasjonen og en enkelt utstyrt E-tron vil da være den rimeligste premium bilen med firehjulstrekk og hengerfeste på Finn.

Kåre Knatten

Helt enig i skinn/alcantara.  Har det i dag og det er like fint etter over 160000 km. Regnet ut at det kommer på ca kr. 37000 på grunn av tvungne tillegg (sportsseter, elektrisk regulering ol.), men det er et absolutt valg fra mitt ståsted.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA