Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bruk av hurtiglader

Startet av Rilum, mandag 24. oktober 2011, klokken 17:34

« forrige - neste »

Rilum

Tenkte det hadde vært morsomt å se hva slags behov folk "tror" de har til hurtigladere.
Det er mulig å avgi 2 stemmer, tenkte man da kunne bruke den ene på alternativ 1-3, og den andre på alternativ 5-7, eller bare alternativ 4 eller 8.
Blei kanskje litt komplisert det her  ???
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

JTGjøby

Og hva var egentlig alternativene :) Ble i alle fall for komplisert for meg. Men jeg tror at tryggheten og vissheten om at de fins er viktig.
Rådgiver lade- og batteriteknologi i NAF

cra

Alternativene var greie de, men svarene (for min del i alle fall) vil nok avhenge av hvor en slik hurtiglader befinner seg. På langturer er kanskje det mest innlysende atlernativet for alle, og kunne vel nesten vært avkrysset på forhånd.

For min del ser jeg for meg at det i tillegg til langturer kunne være snertent å bruke bilen "dobbelt så mye" innimellom ved å ta en (ikke for lang) omtur til hurtigladeren.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Jeg har hjemmebygget "hurtiglader" til mine gamle PSAer. Kommer opp i ca 60A ladestrøm i batterikretsen inkl bilens egen lader (senker altså ladetiden til 90% SOC til ca 1/4 av normallading)

MEN . . . jeg bruker den faktisk veldig sjelden. Det blir på langturer og en sjelden gang iblandt når jeg skal ut på en uforutsett tur.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

elektrolux

Sitat fra: Elmo på tirsdag 25. oktober 2011, klokken 12:24
Kommer opp i ca 60A ladestrøm i batterikretsen inkl bilens egen lader (senker altså ladetiden til 90% SOC til ca 1/4 av normallading)

Foreslår at vi begynner å bruke ladehastighet i stedet for slike vanskelige forklaringer.

Med 60A ladestrøm på et 100 Ahr batteri, er det enkelt å regne ut at det gir ca 1t 40 min ladetid. Bilen klarer ca 80 km på en lading. Vi vet at siste bit av oppladingen må tas litt forsiktigere, men i en krise lader en jo ikke fullt uansett. Dermed blir ladehastigheten 80 km / 1,66 t = 48 km/t. som folk flest lett kan forstå.

1 time lading gir altså ca 48 km ekstra rekkevidde.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Elmo

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 25. oktober 2011, klokken 14:50
Foreslår at vi begynner å bruke ladehastighet i stedet for slike vanskelige forklaringer.

Enig. Jeg hadde problemer med hvordan jeg skulle formulere det.
Jeg tror ladehastighet i km/t som du foreslår er en god idè, men så langt er det vel bare du som bruker det.
Fortsett så blir det før eller siden en de facto standard ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA