Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2019. Siste året med gratis bom i Kristiansand

Startet av LFC, onsdag 14. november 2018, klokken 14:07

« forrige - neste »

LFC

Da er det vedtatt.
Elbil 7,- og 11,- i rushtiden.
Fossilbil 15,- og 23,- i rushtiden.

Nå som besparelsen krymper så spør jeg meg selv. Er det verd å ha en elbil med et lite batteri lenger for oss som har en gammel Leaf? Det er jo stort sett en ulempebil til alt uten om småkjøring lokalt.
Nei, jeg er ingen miljøfanatiker da jeg seriøst ikke tror at bilparken i Norge kan påvirke  verdens totale miljøutslipp, men har elbil av økonomiske hensyn.

Ved utskifting av bil så vurderer jeg sterkt en dieselmotor igjen.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

Roy Aasen

Seriøst. Du har fullstendig feil innstilling til miljø skjønner jeg. Hvis alle tenker slik....



Men kjøp deg diesel purke du..blir nok bra det.

OhmPaPa

Jeg bor nær en svindyr bompassering. Her har mange kjøpt elbiler for å slippe bompengene. Tviler på at folk selger elbilen og kjøper mopedbil for å slippe bompengene på nytt :o  men har hørt folk si at "nei da beholder jeg dieselbilen i stedenfor" (istedenfor å kjøpe elbilen de hadde vurdert).

Blir interessant dette. Selv aner jeg ikke om det gjør utslag eller ikke på elbil-bølgen.

Electrix

Da jeg kjøpte min Leaf i 2012 betalte jeg 10,50 for hver passering med dieselbilen og 0 for Leafen, sparte altså 10,50 pr passering.

Nå blir det altså 23 for dieselbil og 11 for elbil når man kjører til og fra jobb, altså sparer jeg 12 kr pr passering.

Synd de fjerner gratis passering, men det er da fremdeles lønnsomt.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

DagfinnN

Sitat fra: Electrix på onsdag 14. november 2018, klokken 17:09
Da jeg kjøpte min Leaf i 2012 betalte jeg 10,50 for hver passering med dieselbilen og 0 for Leafen, sparte altså 10,50 pr passering.

Nå blir det altså 23 for dieselbil og 11 for elbil når man kjører til og fra jobb, altså sparer jeg 12 kr pr passering.

Synd de fjerner gratis passering, men det er da fremdeles lønnsomt.
Det er det. Så kommer lave drivstoffkostnader i tillegg. Men det er noe psykologisk med å betale vs at det er gratis.
Men jeg er glad vi skal betale. Så lei av alt elbilhatet som blant annet kommer at ting er gratis. Det blir litt verre å argumentere nå når det bare er litt rimeligere selv om den faktiske besparelsen kan være større enn når det var gratis.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

LFC

Sitat fra: Roy Aasen på onsdag 14. november 2018, klokken 14:24
Seriøst. Du har fullstendig feil innstilling til miljø skjønner jeg. Hvis alle tenker slik....



Men kjøp deg diesel purke du..blir nok bra det.

Men helt seriøst...har bilvalget i Norge egentlig noe med miljø å gjøre, eller er det politikerne som prøver å innbille deg det?
Utslipp fra bilparken i Norge er ikke målbart i verdenssammenheng.
Om det er 90 eller 50% dieselbiler i Norge har ingenting å si.

Er for å spare miljøet men da må man begynne i riktig ende.

Hvis du fjerner en bøtte vann fra havet så kan du ikke hevde at vannstanden har sunket nevneverdig.
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

1000kwh

Sitat fra: LFC på torsdag 15. november 2018, klokken 06:58
Sitat fra: Roy Aasen på onsdag 14. november 2018, klokken 14:24
Seriøst. Du har fullstendig feil innstilling til miljø skjønner jeg. Hvis alle tenker slik....



Men kjøp deg diesel purke du..blir nok bra det.

Men helt seriøst...har bilvalget i Norge egentlig noe med miljø å gjøre, eller er det politikerne som prøver å innbille deg det?
Utslipp fra bilparken i Norge er ikke målbart i verdenssammenheng.
Om det er 90 eller 50% dieselbiler i Norge har ingenting å si.

Er for å spare miljøet men da må man begynne i riktig ende.

Hvis du fjerner en bøtte vann fra havet så kan du ikke hevde at vannstanden har sunket nevneverdig.
Selvfølgelig hjelper det hva hver enkelt gjør.. du bare pælmer søpla ut av bilvinduet og brenner dekk i peisen?

Uforståelig at folk gjemmer seg bak at Norge er så lite. Bare det at vi har såpass elbilandel når jo resten av verden i nyhetene.

LFC

Det er like mange biler til salgs i Florida som kjører på veiene i hele Norge.
Det sier litt om hvor sneversynte Nordmenn er på bilforurensing her i landet.

Fokuset på bilparken er fordi politikerne har fortalt oss hvordan vi skal tenke og at det er det enkleste å stimulere. Det er jo bare å regulere noen avgifter så er det gjort. Effekten er lik null.
Cruiseskipene som legger til kai og gamle vedovner slipper ut mye mer enn hva alle bilene gjør men det er jo ikke så interessant...
Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

Electrix

Sitat fra: LFC på torsdag 15. november 2018, klokken 06:58
Men helt seriøst...har bilvalget i Norge egentlig noe med miljø å gjøre, eller er det politikerne som prøver å innbille deg det?
Utslipp fra bilparken i Norge er ikke målbart i verdenssammenheng.
Om det er 90 eller 50% dieselbiler i Norge har ingenting å si.

Er for å spare miljøet men da må man begynne i riktig ende.

Hvis du fjerner en bøtte vann fra havet så kan du ikke hevde at vannstanden har sunket nevneverdig.
Troller du eller?

Spiller det noen rolle om en nordmann, amerikaner eller kineser kjører elbil eller dieselbil? Hva med 1 milliard kinesere?
Hva med 1 milliard kinesere som kaster 1 kilo plast hver i elva?

Selv kineserne består av enkeltpersoner så hva enkelt person gjør betyr noe. Hovedpoenget med de norske insentivene er jo å skape et elbilmarked, å være et slags testmarked der produsenter kan se hva som fungerer. Og det har jo fungert over alle forventninger. Et av de beste miljøtiltak vi har gjort i verden.

Nå bygger jo de fleste store bilprodusentene batterifabrikker og det kommer mye spennende de neste årene.

Et av hovedpoengene med elbil er jo også at man blir kvitt de lokale utslippene, og lokalt har det mye å si.
Spesielt i for eksempel India der de nå har 1,5 millioner elektriske tuk-tuk taxier.

SitatAs of 2018 India has about 1.5 million battery-powered, three-wheeled rickshaws on its roads. Some 11,000 new ones hit the streets each month, creating a US$1.5 billion market. Manufacturers include Mahindra & Mahindra Ltd. and Kinetic Engineering. A hindrance to adoption to electric vehicles is the paucity of charging stations; India had only 425 at year-end 2017. By 2022 the number is projected to rise to 2,800.[32]
https://en.wikipedia.org/wiki/Auto_rickshaw#India
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Electrix

Sitat fra: LFC på torsdag 15. november 2018, klokken 07:47
Det er like mange biler til salgs i Florida som kjører på veiene i hele Norge.
Det sier litt om hvor sneversynte Nordmenn er på bilforurensing her i landet.

Fokuset på bilparken er fordi politikerne har fortalt oss hvordan vi skal tenke og at det er det enkleste å stimulere. Det er jo bare å regulere noen avgifter så er det gjort. Effekten er lik null.
Cruiseskipene som legger til kai og gamle vedovner slipper ut mye mer enn hva alle bilene gjør men det er jo ikke så interessant...
Er vi nordmenn sneversynte fordi vi betaler for å bli kvitt søppel i stedet for å bare kaste søpla ut av vinduet på vei til jobb? Om vi kaster all søpla vår i naturen rundt og spille ingen rolle fordi asiaterne og afrikanerne kaster flere tusen ganger mer søppel i naturen?

Her i Kristiansand kobler Superspeed til landstrøm og stenger motorene med en gang den legger til kai, og det er nå lagt opp til landstrøm for både offshorefartøy og cruiseskip. Man må ikke velge bare en ting.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

goggo

Sitat fra: LFC på onsdag 14. november 2018, klokken 14:07
Ved utskifting av bil så vurderer jeg sterkt en dieselmotor igjen.
Gjør det, så kan du samtidig finne deg et dieselforum å trolle på i stedet for å gjøre det her!

Forøvrig så synes jeg Kristiansand politikerne gjør en god jobb her, ved å legge seg på halv pris for elbiler og ved å legge til rette for gratis elbilparkering på utvalgte steder i byen.

Kristiansand satser også bra på sykkelveier, det eneste jeg personlig savner er lavere priser og bedre frekvens på busser utenfor bykjernen, samt en bysykkel ordning.

Når det gjelder landstrøm for cruise- og andre skip så er jo også Kristiansand i tet mht installering av infrastruktur. Det som gjenstår der er jo miljøtilpassede havneavgifter slik at det blir lønnsomt for flere skip å kople seg til. Men i politikken tar jo ting litt tid, så om et år eller to regner jeg med at dette også er på plass.


mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

LFC

Jeg troller ikke.
Jeg bare mener noe annet enn dere og synes dere drar debatten i feil retning når man begynner å blande inn søppel og andre ting.

Før dere begynner å skrive på et debattforum så bør dere respektere andres meninger.

Jeg mener at 30% færre eller flere dieselbiler i Norge ikke har noen form for påvirkning på det globale miljøet.

Brukte spisepinner «solgt»
Brudekjole «gitt bort»
2 skiver med Nugatti «solgt»
Pent brukt engangsgrill « i bestilling»

cra

Skal tørre vedde på at hver eneste bergenser med astma er glad for hver eneste dieselbil som byttes ut med elbil. Spesielt de som byttes ut i Bergen, som ikke betyr en dritt i global sammenheng.

Så kan man jo spørre seg da: Hvis man har en million kroner; hvilken av de kronene er det som gjør at man har en million? Den første? Den siste? En av de andre?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Troald

Tenke globalt, handle lokalt sa Gro Harlem Brundtland en gang. Dette har fortsatt sin gyldighet, et sted må man begynne og velge elbil kan være det.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Amoss

Sitat fra: LFC på torsdag 15. november 2018, klokken 14:19
Før dere begynner å skrive på et debattforum så bør dere respektere andres meninger.

Jeg respekterer fullt ut at folk kan ha forskjellige meninger. Men ikke alle meninger fortjener respekt...

F.eks. "Jeg mener at 30% færre eller flere dieselbiler i Norge ikke har noen form for påvirkning på det globale miljøet."  Teknisk sett har du jo nesten rett da antall biler i Norge er en forsvinnende liten del av det globale markedet. Men en hvilken som helst person i verden kan redusere arealet han/hun peker på til en tilsvarende liten del av det globale markedet (f.eks. en bydel i Peking) og komme til samme "konklusjon". Men 30% færre eller flere fossilbiler HAR en påvirking på det globale miljøet, og også 30% færre fossilbiler i den Peking-bydelen har en påvirking på luften lokalt i den bydelen.

Så nei, meninger av den typen fortjener ikke noen respekt, da de kun viser at man overhode ikke har tenkt noe som helst men kun leter etter unnskyldinger til å ikke gjøre det man vet at er rett.
Model S 85D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA