Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

CCS for Model 3, superchargerne oppgraderes med CCS combo2-plugg

Startet av fredag, onsdag 14. november 2018, klokken 12:12

« forrige - neste »

flux

https://www.tesla.com/no_NO/support/model-3-charging?redirect=no

Model 3
Combined Charging System 2 (Combo 2)


Vil Model 3 ha tilgang til Supercharger-nettverket i Europa?
Ja. Vi ettermonterer dobbeltladingskabler på eksisterende Supercharger-stasjoner som er kompatible med det kombinerte ladesystemet Combo 2 og likestrømkontakter av type 2.

Har Model 3 tilgang til destinasjonsladenettverket i Europa?
Ja. Model 3 kan lades på enhver vekselstrømkontakt av type 2, inkludert Tesla-veggkontaktene på destinasjonsladestedene.


Tysk nettside beskriver mer tydelig at det blir to kabler på hver stasjon:

https://www.tesla.com/de_DE/support/model-3-charging

Bekommt das Model 3 auch Zugang zum Supercharger-Stationsnetz in Europa?
Ja. Wir werden bestehende Supercharger-Ladesäulen mit Zweifach-Ladekabeln nachrüsten, die mit den Ladeanschlusstypen "CCS Combo 2" (CCS = kombiniertes Ladesystem) und "DC Type 2" (Gleichstromtyp 2) kompatibel sind.



Magnus Hansen

Bra på sikt. En viss fare for utfordringer i overgangsfasen før tilstrekkelig antall nye kabler er på plass. Spørsmålet er også hvor lenge Tesla installerer to kabler på nye stasjoner før de går over til kun ccs. Først må selvfølgelig nye Xer og Ser også konvertere til CCS

creal

Tipper X og S med CCS er på plass ila noen få uker. Når først denne omleggingen er annonsert, ville ihvertfall jeg ventet på dette med å bestilt ny bil. Sånn tror jeg de fleste vil tenke, og jeg regner med Tesla har tatt høyde for det.

Pilot

Bør jeg droppe å ta ut X som kommer om noen uker, tape depositum og vente på CCS.  Eller hvis de åpner nå SuC for alle, kan jeg velge andre merker og...

Det var så mye enklere med fossilbiler 5-10 år siden

sjokomelk

Sitat fra: creal på onsdag 14. november 2018, klokken 16:47
Tipper X og S med CCS er på plass ila noen få uker. Når først denne omleggingen er annonsert, ville ihvertfall jeg ventet på dette med å bestilt ny bil. Sånn tror jeg de fleste vil tenke, og jeg regner med Tesla har tatt høyde for det.
Tipper det ikke skjer noe før helt ny versjon av Model S og X. Skal de få plass til en CCS-kontakt må de forandre bakskjermene og baklyktene siden det ikke er plass til så mye mer enn en vanlig Type2 i dag. Eller så må de gjøre som den kinesiske versjonen med en ekstra, egen ladeport.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

1000kwh

Sitat fra: Pilot på onsdag 14. november 2018, klokken 18:26
Bør jeg droppe å ta ut X som kommer om noen uker, tape depositum og vente på CCS.  Eller hvis de åpner nå SuC for alle, kan jeg velge andre merker og...

Det var så mye enklere med fossilbiler 5-10 år siden

Ellemelle

Sitat fra: creal på onsdag 14. november 2018, klokken 16:47
Tipper X og S med CCS er på plass ila noen få uker. Når først denne omleggingen er annonsert, ville ihvertfall jeg ventet på dette med å bestilt ny bil. Sånn tror jeg de fleste vil tenke, og jeg regner med Tesla har tatt høyde for det.
Underforstått er det sagt at Model 3 med CCS ikke kan benytte eksisterende kabel på SuC.
Det betyr at ingen X eller S vil bli levert med CCS før alle 426 SuC i Europa er oppgradert med nye kabler (og kabinett). Dette vil ta mer tid enn bare noen få uker.

Mitt tips er at ny X og S kommer cirka samtidig med Model 3, og at vi i perioden frem til da vil se stor aktivitet rundt om på superladerne.

mthoring

Virker mer logisk for meg at Model 3 er kompatibel med både "Tesla DC-MID" og CCS. Det vil gjøre overgangen langt smidigere. Da kan Model 3 umiddelbart bruke alle SuC, men vil kun få maks effekt på de som er oppgradert med CCS. Tipper også at S/X med CCS blir produsert fom. 1Q19, potensielt med nye batteripakker basert på 2170.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

ofn

Spørsmålene nå er vel:

Hvor mange uker/måneder er det til Model S og X får CCS kontakt?
Hvor mange år vil Tesla fortsette med å bygge ut ladestasjoner med begge ladepluggene?

Tipper Tesla-pluggen forsvinner om 2-5 år. De fleste steder i Europa er det levert så få Teslaer at det gir liten mening å bygge stasjoner med begge pluggene utover dette.
2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Amoss

Sitat fra: mthoring på onsdag 14. november 2018, klokken 18:58
Virker mer logisk for meg at Model 3 er kompatibel med både "Tesla DC-MID" og CCS. Det vil gjøre overgangen langt smidigere. Da kan Model 3 umiddelbart bruke alle SuC, men vil kun få maks effekt på de som er oppgradert med CCS.

Det var hva jeg selv også trodde tidligere, men uttalelsene ifm. denne saken tyder på at det ikke er tilfelle.

Sitat fra: Pilot på onsdag 14. november 2018, klokken 18:26
Bør jeg droppe å ta ut X som kommer om noen uker, tape depositum og vente på CCS.

Hva blir billigst?  Tape depositum eller kjøpe ett CCS adapter når det kommer? (om du altså trenger dette).


Sitat fra: Pilot på onsdag 14. november 2018, klokken 18:26
Eller hvis de åpner nå SuC for alle, kan jeg velge andre merker og...

SuC har hele tiden vært åpen for alle som ønsker å være med. Med ny kontakt og doble ladekabler på SuC så er det nå større sjangse for at noen andre fabrikanter melder seg på SuC nettverket. Men de må altså - så vidt jeg kan forstå - ha en avtale med Tesla først før bilene deres kan bruke disse laderne.

De har gått langt i Tyskland i det siste for å kunne fortsette SuC utbyggingen uten å måtte følge EU-direktivet, og det hadde de neppe gjort dersom de uansett hadde planer om å rimelig raskt følge det til punkt å prikke. Så åpner neppe for "ad-hoc" lading på SuC i denne omgang.
Model S 85D

ruslebiff

Regner med TMS og TMX også får CCS i nær fremtid. Men om Tesla velger å gå bort fra å bygge dobbelt med kabler etterhvert vil de nok måtte spandere CCS adapter på alle som har kjøpt bil med superlading inkludert, kan ikke komme i ettertid å kreve at folk kjøper en dyr adapter da. Så blir et dilemma etterhvert for Tesla.

geear

Tesla endrer så mye at du får aldri bestilt bil om du skal vente hele tiden. ;)

Har tiltro til at Tesla kommer med en akseptabel løsning for eksisternde biler.

Magnus Hansen

Sitat fra: ruslebiff på onsdag 14. november 2018, klokken 20:54
Regner med TMS og TMX også får CCS i nær fremtid. Men om Tesla velger å gå bort fra å bygge dobbelt med kabler etterhvert vil de nok måtte spandere CCS adapter på alle som har kjøpt bil med superlading inkludert, kan ikke komme i ettertid å kreve at folk kjøper en dyr adapter da. Så blir et dilemma etterhvert for Tesla.

Det er jo en interessant problemstilling. Spørs kanskje på ordlyden i avtalen. Forplikter Tesla seg til at du skal kunne lade gratis på alle fremtidige lokasjoner? Hva hvis Tesla bygger supercharger på ny lokasjon med 15 ccs plugger og 1 original superlader plugg..?

geear


jlan

Med CCS adapter vil vi jo være veldig godt dekket da.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA