Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladekabel Kona

Startet av naverud, tirsdag 13. november 2018, klokken 21:53

« forrige - neste »

naverud

Hei!
Har 32a kurs og veggmontert lader til Leaf 6.6 kw med type 1 kabel fastmontert. Er det noen som forslag til overgang fra Type 1 til Type 2 ?
Skal kunne bruke den til både Leaf og Kona

Cral

Du har sikkert funnet denne allerede:

https://www.elbilgrossisten.no/products/type-1-til-type-2-overgang-adapter

Men med tanke på siste dager skriverier om ulovlig ladling, så tror jeg du ville greid å selge den gamle ladeboksen med kabel til noen som kun har en leaf eller soul, og heller kjøpt en ny ladeboks uten kabel, og to kabler, en til hver bil, og fått en bedre løsning.

Man får jo ladebokser fra 6000 og oppover, litt idioti å kjøpe en kvasiløsning av en skjøtekabel for nesten 3000 spenn da...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Big T.

Har denne, og den fungerer perfekt.. Du kan lade på 10,12, 16 Amp. Du setter instilling via bilen.

DUOSIDA EVSE input Dostar Portable EVSE 16A schuko plug 5M IEC62196-2 Type 2 Electric car Charging level 2 EV Charger EV PLUG
https://s.click.aliexpress.com/e/b6KDsJUz

Homecast

Sitat fra: Big T. på onsdag 14. november 2018, klokken 12:36
Har denne, og den fungerer perfekt.. Du kan lade på 10,12, 16 Amp. Du setter instilling via bilen.

DUOSIDA EVSE input Dostar Portable EVSE 16A schuko plug 5M IEC62196-2 Type 2 Electric car Charging level 2 EV Charger EV PLUG
https://s.click.aliexpress.com/e/b6KDsJUz

Skremmende at noen faktisk klarer å anbefalle dette produktet og si det fungerer perfekt.. viser total inkompetanse....
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

trykkertor

#4
Sitat fra: Homecast på onsdag 14. november 2018, klokken 15:00
Sitat fra: Big T. på onsdag 14. november 2018, klokken 12:36
Har denne, og den fungerer perfekt.. Du kan lade på 10,12, 16 Amp. Du setter instilling via bilen.

DUOSIDA EVSE input Dostar Portable EVSE 16A schuko plug 5M IEC62196-2 Type 2 Electric car Charging level 2 EV Charger EV PLUG
https://s.click.aliexpress.com/e/b6KDsJUz

Skremmende at noen faktisk klarer å anbefalle dette produktet og si det fungerer perfekt.. viser total inkompetanse....
Utdyp.

Roy Aasen

@Homecast..jepp no vart e skræmt no..

Mest over at man kaller andre inkompetente.
Men da regner jeg med at du da hører med til de kompetente.

Big T.

Regner med vedkommende er elektriker, og vil heller tilby sin tjeneste til nette sum av 15.000 kr +moms..

nojac

Men den kabelen du anbefaler er så vidt jeg kan se en schukolader med kladd. Slike følger vel med alle nye biler?

Det TS spør etter er en overgang slik at han kan lade både Type 1 og Type 2 med eksisterende Type 1 ladestasjon.

Og forslaget om heller å bytte ut stasjonen er neppe så mye dyrere enn å kjøpe en diskutabel overgang.
2018 e-Golf

Cral

Mulig at innlegget hadde passet bedre i Ladeplasser og Ladekabler, da de som selger slikt utstyr vanker litt mer i det delforaet, og dette sikkert gjelder flere som har kjøpt gammel ladestasjon tilpasset type 1 og nå bytter til bil som som bruker type 2.

Men om en ladestasjon koster 6000, et par tusen i arbeid for en elektriker å bytte stasjon (ca 1 times jobb + kjøring + litt små matriell) totalt 8000.. Type 2 kabler har man vel til begge bilene uansett, selv om det kan være fristene å ha en liggende i bilen til en hver tid (i så fall 3300 for en av hver ekstra, men ... )

Om man selger den gamle for 3-4000 kr så sitter man igjen med 1-2000kr igjen i utgift for å bytte til ny  ladestasjon...
~Cral

Elbil historikk
2017 FL E-Golf
2015 Kia Soul 27kWt
2019 Kia eNiro
2019 Kia eNiro
2021 Polestar 2

Limodriver

I fare for å bli idioterklært av noen som har kommet med ytringer rundt forumdeltageres evner tør jeg komme med følgende forslag.

La ladestasjonen din stå, ved siden av ladestasjonen får du satt opp en 32amp industrikontakt. Deretter kjøper du ladekabel fra Electric Vehichle institute i Trondheim som er regulerbar 6, 10, 16 og 32 amp. Et svakt punkt vil kunne være der kabelen til 32 amp industrikontakten kobles til ladestasjon eller eksisterende kabel. Dette må gjøres på en måte som gjør at koblingene tåler å belastes konstant med 32 amp.

Du kan selvfølgelig ikke lade mer enn en bil av gangen med denne løsningen. Slik jeg vurderer løsningen er den nok i grenseland i forhold til at det er et koblingspunkt, men dersom dette er utføt ordentlig og en er klar over at det kun kan lades en bil av gangen har jeg vondt for å tro at en elektriker med litt erfaring ikke går for en slik løsning. Jeg ville nok ikke kontaktet vedkommende som har ytret seg svært skeptisk lenger opp i tråden.

Når det er sagt lader jeg selv med så lav effekt som jeg klarer meg med da det er mindre risiko å lade over tid med lav effekt enn høy effekt. Med andre ord holder det å lade med 6 amp natten gjennom gjør jeg det, men benytter 10, 16 og 32 når det er behov for dette.

Homecast

Bare å følge linken til DSB så forklarer de pent hvorfor man ikke skal lade på shuko på mer enn maks 10A, samt krav til DC beskyttelse osv.

https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/

Godkjenningen etter IEC62196-2 forklarer bare at de bruker type 2 plugg som er veldig innlysende, men viser ikke til at de følger resten av standarden for ladeutstyr som er en kjensgjerning for Kina produkter.

At man da har så lite kompetanse at man går god for produkter som ikke er godkjente gjør at jeg velger å bruke krafig skyts for at man skal reagere...

Kan heller ikke se at jeg har anbefalt alle mulige andre løsninger som er kostbare heller.. Så hvordan dere kommer frem til det får stå for egen regning

Forøvrig viser IEC 62196 at det ikke er tillatt med overganger, så ved fastmontert kabel type 1 og ønske om å også lade type 2 biler, så er eneste lovlige måten å gjøre dette på ved å bytte ladestasjon til lader med uttak, for så å ha løse mode 3 ladekabler.
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

Limodriver

Jeg trodde paven var katolsk, men jaggu har ikke en overmann dukket opp :police:

Homecast

Sitat fra: Limodriver på torsdag 15. november 2018, klokken 11:44
Jeg trodde paven var katolsk, men jaggu har ikke en overmann dukket opp :police:

Takk for ekstremt god argumentasjon. Føler virkelig at du har evne til å vurdere og prøve å finne noe feil ved det jeg viser til....  Eller så bekrefter du bare at du at du egentlig ikke har mulighet til å argumentere imot..
2018 Nissan Leaf LE
2021 ID4

Prosjekterer større ladeanlegg i min jobb i DEFA, men er her på formuet som privatperson.

naverud

Takk for mange innspill! Står nå mellom og beholde lader 32A til Leaf og kjøpe ny kabel med klump som er regulerbar fra 6 - 32A til KONA (32A 3 fas uttak)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA