Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vibrasjon i Model X

Startet av Thorleif Hallen, tirsdag 13. november 2018, klokken 21:06

« forrige - neste »

Thorleif Hallen

Hei,

Vi har en Model X som var ny i slutten av september. På søndag kjørte vi hjem fra hytta, bilen var fin. I dag vibrerer bilen når det dras på og man nærmer seg 100 km/t.

Jeg har lest at det har vært, tidligere i alle fall, problemer med X og vibrasjoner. Vil de dukke opp fra intet? Kona mente hun hadde kjent det så vidt i går formiddag.

Hva tror dere: Er det et hjul som har mistet et lodd eller noe og trenger balansering? Eller må vi stille oss i kø på et servicesenter?

geear

Noe vibrasjon under maks pådrag er vel rimelig normalt på X, og i følge Tesla i Sandnes så var det lite å gjøre med det (hadde tekniker med på prøvetur for et par dager siden). Så spørs jo om man kan stole på det...

Thorleif Hallen

Her snakker vi mer enn noe vibrasjon.

Og det gikk fra 0 vibrasjon til dette på 2 dager.

geear

Da er det vel bare å kjøre innom et servicecenter på drop in mellom 10-14 og få en tekniker med på tur?

k1

acceleration shudder?
Skal være en fiks på dette nå hvor de flytter motorfeste på motor noe slik at det retter noe på vinkelen til akslingen. Har bare hørt det perifert, så andre må gjerne fylle på her.
Finnes også en del andre tråder her inne om dette..

Thorleif Hallen

Har de drop in? På alle SC?

Har lest om acceleration shudder, men tenkte at siden det dukket opp så brått så var det noe annet.


k1

Det kom «brått» på for min del også, altså fra ingen shudder den ene dagen  til plutselig ganske merkbart den neste. Om det er det som er tilfelle hos deg vet jeg jo ikke.

Thorleif Hallen

Ok, takk for svar. Da får jeg forsøke service center her i Trondheim

Mxoslo

Tesla Nord fikset det for meg på et blunk, byttet aksler, men sa at det kunne komme igjen. Nå hadde jeg vibrasjoner fra dag en. Bilen virker ikke så brutal i aksellerasjonen lenger, men det er sikkert fordi vibrasjonene bidro til økt følelse av aks?
Rød M3LR til kona levering 22-23/12
Hengerfeste (tilfelle jeg bare må låne den litt😁)
ikke mast etter VIN

Blå 2017 TMX - fantastisk bil

Thorleif Hallen


Rapid

Jeg har en annen type vibrasjon. Svak vibrasjon i hele bilen den første kilometeren. Ikke hard akselerasjon og også under jevn fart. Deretter silkemyk uansett pådrag. Merkelig. Trodde det kanskje var noe med sommerhjulene, men samme sak med vinterhjula. Virker som om bilen er morgenstøl og må riste skjelettet litt på plass før den er klar for dagens innsats. Noen som har lignende? Det er ikke veien som er ujevn.

Phantom3D

Sitat fra: Rapid på onsdag 14. november 2018, klokken 15:24
Jeg har en annen type vibrasjon. Svak vibrasjon i hele bilen den første kilometeren. Ikke hard akselerasjon og også under jevn fart. Deretter silkemyk uansett pådrag. Merkelig. Trodde det kanskje var noe med sommerhjulene, men samme sak med vinterhjula. Virker som om bilen er morgenstøl og må riste skjelettet litt på plass før den er klar for dagens innsats. Noen som har lignende? Det er ikke veien som er ujevn.

Flatspot i dekket. Gir seg når de blir varme.
Tesla Model S75D 18
BMW i3 94Ah
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1275cc

kraez

Fikk også denne vibrasjonen etter noen litt kraftige drag i venstrefilen på Autobahn i sommer. Stoppet innom Tesla i Berlin, som sa at dette var et vanlig problem og særlig på X100 hvor vekt og effekt gjorde at aksling ble deformert. Dette utbedret de hele tiden i Tyskland sa de, og henviste meg til å ta kontakt med mitt SC når jeg kom hjem.

Vel hjemme var Tesla Kokstad litt mer tilbakeholden. Hadde med meg tekniker som først hevdet at dette var normalt, før han etter å ha tatt noen drag selv på Flypassveien (bra det ikke er fotoboks der) erkjente at det var vibrasjon og at jeg kunne få det rettet, men at det problemet ville oppstå igjen. Men leste i ettertid på TMC at det var en permanent fix på dette, men nå virker det som det er stor forvirring om hva dette er og hva løsningen innebærer. Noen nevner tom at løsningen har vært at SC har re-corket bilen.  :o

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/great-news-for-model-x-owners-with-the-dreaded-shudder.121887/

For min del har vibrasjonen forsvunnet av seg selv, og jeg avventer til jeg vet at det er en permanent fix.
Model X100D - November 2017

Thorleif Hallen

Hadde du vibrasjon bare under akselerering, eller hele tiden?

For min del dukket den opp rundt 60 km/t og ble verre jo fortere jeg kjørte.

Hodetelefoner

Møkk i felgen. Mistet lodd. Send fruen ut for å vaske

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA