Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"vedlikeholdsbremsing" og regenerering

Startet av Elvis73, mandag 12. november 2018, klokken 15:56

« forrige - neste »

Elvis73

Nå når saltinga har startet igjen har jeg begynt med "vedlikeholdsbremsing" for å forlenge levetiden på bremseskivene mine - noe jeg tror har mye av æren for at bremseskivene på min 2014-modell e-Up ser rimelig bra ut fremdeles etter 60.000 km og 4 vintre i saltsørpe. Ideelt sett ville jeg gjort dette den siste kilometeren før jeg parkerer, men jeg må enten gjøre dette med fullt batteri eller bremse rimelig hardt for å unngå at den bare regenererer - noe som passer dårlig i køen hjem fra jobb:-). Jeg har prøvd å bremse med girkassa i nøytral, men den regenererer likevel. Noen som vet om det er mulig å slå av regenereringa?

jankph

Ehrmm...jeg vet ikke om jeg helt skjønner problemstillingen. Når du bremser, så bremser du, uansett om bremsekraften samtidig brukes til regenering eller ikke. Om bilen regenerer eller ikke har vel ikke noe å si på kraften du må bruke på bremsene?
VW e-up! 2015-mod siden juni 2017

sveander

Jeg vil jo tro problemet er størst bak. Å Dra til håndbrekket i feks 40 km/t vil jo hjelpe på det
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

jonrb

Med girkassa i nøytral og gasspedalen litt inne, vil den ikke regenerere. Så da kan bremseskivene trimmes med venstre fot  :)
VW e-up! 2014
VW e-Golf FL 2017
Venter på ID BUZZ

Elmo

#4
Sitat fra: jankph på fredag 16. november 2018, klokken 10:04
Når du bremser, så bremser du, uansett om bremsekraften samtidig brukes til regenering eller ikke.
Han ønsker å få slått av regeneringen via bremsepedalen, sånn at bilen bruker bare de mekaniske bremsene når har trykker på bremsen - for å "rense" bremseskivene.

Sitat fra: jonrb på fredag 16. november 2018, klokken 14:53
Med girkassa i nøytral og gasspedalen litt inne, vil den ikke regenerere. Så da kan bremseskivene trimmes med venstre fot  :)
Interessant ??? - det må prøves.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elvis73

Sitat fra: jonrb på fredag 16. november 2018, klokken 14:53
Med girkassa i nøytral og gasspedalen litt inne, vil den ikke regenerere. Så da kan bremseskivene trimmes med venstre fot  :)

Takk for tipset - dette fungerte utmerket :+1:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA