Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

360 kamera + LKA, verdt prisen?

Startet av Chimp, søndag 11. november 2018, klokken 13:26

« forrige - neste »

Chimp

Sier man at alt er verdt det i konfigen til jaguaren så ender man opp med en bil nærmere 900. Så spørsmålet er om jeg skal slenge på 7-8000 for å oppgradere fra vanlig ACC til LKA og 360grader kamera. Jeg har tenkt at det bare er tull siden kamerabildet ser håpløst lite informativt ut, smått og dårlig. Men så er det med at du får med 3 nye kameraer som forenkler parkeringen. Er det noen nytte i disse? Fungerer park assist like bra uten kameraene (den bruker vel ikke dem til å parkere?)

Lane keep assist har mindre verdi for meg, er greit når man kjører sliten, men ellers liker jeg å kjøre 100 % selv

daktari

Lane Keep assist - ta en titt på videoen jeg lagde på youtube. Det største problemet er at den plutselig deaktiverer uten varsel, så du kan ikke regne med å fikle med stereoen på en trygg måte uansett. Delte følelser med den altså.

Park-assistenten: du må bremse selv og gire selv. Bare testet en gang. (Tesla sin bremser og bytter gir helt selv - den er faktisk verdt noe).

360-kamera - dette fungerer ganske bra tross lite bilde. Bildet er skarpt og fint, rimelig bra i mørket, og viser godt strukturer som garasjevegger, linjer og hindringer. Gjør det faktisk enklere å rygge inn i vår carport, for du ser lett at stumpen på bilen går klar av veggen. Den skifter automatisk til frontkameraet når du kjører fremover. Du får ryggekameratet, 360 og park-sensorvisning samtidig på skjermen. Litt ustabilt softwaremessig p.t. og litt forsinkelse. Linsene blir møkkete nå om dagen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Nordlands

Se min post her, en enkel endring av innstillinger gjør at man får større bilde på 360-kamera og man ser også det lille 360-bildet ved siden av vanlig ryggekamera. Jeg synes 360 bildet er best for å avgjøre om man står rett og midt mellom linjene på parkeringsplasser, og hvor nært man er fortauskant etc. i noen tilfeller. Det er i hvert fall nyttig i starten til man blir vant med bilen.

Steering assist virker for meg bare stabilt når det er gode linjer i veibanen, men har ikke prøvd det så mye så langt.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Chimp

Noen som er 100 % sikker på at park assist funker like bra uten 360? Stoler ikke lenger på infoen jaguar har lagt ut. Park assist er standard i alle biler til info

Chimp

Så forvørig videoene daktari  :+1:
Ser kun ut som en artig ekstrafunksjon. Ikke noe jeg ville betalt for. Men frontkameraet og 360 view kan være greit ved trang parkering, den ser jeg..
Hint hint: er for få videoer på youtube av park assist med 360. Er et par av f pace sin park assist der ute, men etter hva jeg forstår er i pace sin litt annerledes

Contango

Har 360 kamera på dagens bil og hadde det på en Leaf en gang. Synes linsene alltid har vært grisete når behovet har vært der. Bruker de aldri.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tellus

Jeg har det og det fungerer til tider ok så lenge linsene er nogenlunde rene. Har en ganske trang garasje.
Hadde nok neppe tatt det med hvis det ikke fulgte med i HSE launch edition pakken.

Du kan slå det på i (lav) fart. Litt kult, men nytteverdien er begrenset. Automatisk åpningen av bakluke ved å vifte med foten under bilen er den tingen jeg først ville strøket. Ser rimelig teit ut å få det til på 3,4 eller 5 forsøk så man slutter å bruke det ganske fort. Muligens blir sensorene fort tildekket. Kanskje har jeg dårlig teknikk. Kanskje er den ikke bedre. Uansett. Denne ville jeg i hvert fall ha strøket fra min liste  :D

tuono

Veit ikke hvor rein bilen skal være før dette funker. Sto sammen med to drosjesjåfører inne i en utstillingshall og testet det bagasjeromsopplegget. Riverdance fra to etiopere og en nordlending er noe verden godt kan spares for. Men etterhvert behaget det leamikken å respondere. Men den responsen satt langt inne og var lite konsekvent med hensyn til hvilke dansetrinn den reagerte på.

daktari

Sitat fra: Tellus på søndag 11. november 2018, klokken 20:30
Automatisk åpningen av bakluke ved å vifte med foten under bilen er den tingen jeg først ville strøket. Ser rimelig teit ut å få det til på 3,4 eller 5 forsøk så man slutter å bruke det ganske fort. Muligens blir sensorene fort tildekket. Kanskje har jeg dårlig teknikk. Kanskje er den ikke bedre. Uansett. Denne ville jeg i hvert fall ha strøket fra min liste  :D
Helt enig. Sensitiviteten er på bare 30%. Verre er at spesifisiteten er dårlig så den ofte tror ladekabelen min er en fot og åpner da ganske effektiv bakluka rett mot taket i carporten.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Nordlands

#9
Synes det fungerer supert, åpner på første forsøk 9 av 10 ganger for meg. Har allerede sluttet å flytte det jeg bærer til en hånd for å finne fram nøkkel når jeg nærmer meg bilen. Eneste minus er at åpningen går litt treigt, så om man har det travelt er det raskere å trykke på nøkkelen når man er 10 m unna bilen.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

GreenBeHH

Automatisk åpning av bakluken fungerer hver gang for meg. Må bare huske å ha nøkkelen mer enn 1,2 meter unna området ved hjørnene bak, så slipper du at den åpner utilsiktet
eGolf m/varmepumpe, levert 22.05.2015

daktari

Godt tips, problemet er jo at jeg må ha nøkkelen for å låse opp ladeluka (noe jeg ikke behøvde på gamlebilen)
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA